ضرورت تعیین تکلیف قانون مدیریت بحران تهران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با تشریح چالش های قانون جدید مدیریت بحران خواستار تعیین تکلیف مدیریت بحران شهر تهران شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در نشست هم اندیشی و اتاق فکر این سازمان که با حضور اساتید و متخصصان مدیریت بحران و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در خصوص بحران کرونا دیگر هر کاری که بناست انجام دهیم برای همین الان است و مجموعه ظرفیت ما به صورت بالفعل مشخص شده است. یکی از اتفاقات مثبتی که در بحث بحران کرونا رخ داد و ما معمولا در دیگر بحران‌ها به شکل سنتی شاهد آن نیستیم این بود که هدایت موضوع به دستگاه تخصصی خودش واگذار شد.

او ادامه داد: در روزهای اولیه ورود کرونا به کشور در بحث غربالگری و بیماریابی شهرداری تهران کمک‌های خیلی زیادی کرد، اما نمی‌دانم چرا اجرای این طرح دیگر ادامه پیدا نکرده و متوقف شد. البته دوستان وزارت بهداشت کمبود کیت را یکی از دلایل آن اعلام می‌کنند، اما باید پاسخ این سوال مورد توجه جدی قرار بگیرد و امیدوارم که چنین طرحی اجرا شود.

کرمی محمدی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به چالش های پیش روی مدیریت بحران نبود برنامه ریزی های مشخص را از جمله مشکلات اصلی عنوان کرد و گفت: قانون جدید مدیریت بحران از شهریور ماه ۱۳۹۸ ابلاغ  و تکلیف قانونی سازمان ها مشخص شده است اما هماهنگ کننده و برنامه ریز نهایی مشخص نیست. اقدامات بسیار کند پیش می رود و  از لحاظ عملیاتی برنامه مشخصی وجود ندارد. در شهر تهران ما شورای هماهنگی داشتیم که ثمرات خیلی خوبی داشت، اما در قانون جدید این شورا منحل شده ومعلوم نیست جایگزین آن چیست.

او با بیان اینکه قانون جدید مدیریت بحران ظرفیت‌های اساسی دارد، گفت: اما در حال حاضر که در ماه‌های اولیه اجرای قانون هستیم، مشکلاتی وجود دارد. در این قانون تا کنون برنامه مشخصی برای تامین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز مدیریت بحران وجود ندارد در حالیکه قبل از تصویب قانون جدید، شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران مسئول ایجاد هماهنگی بین سازمان های تخصصی بود که با حذف شورای هماهنگی، موضوع ایجاد هماهنگی مشخص نیست. کار شورای هماهنگی این بود که بدانیم به چه برنامه ها و چه امکاناتی نیاز داریم.

کرمی محمدی ادامه داد: در شهرداری تهران اقدامات بسیاری از جمله برقراری سیستم ارتباطی پایدار، سامانه هشدار سریع زلزله، سامانه پیش بینی و هشدار سیل و شبکه راه های اضطراری شهر تهران و ... در حوزه مدیریت بحران انجام شده است که در کشور بینظیر است اما در قانون جدید ، شهرداری جایگاه قانونی ضعیفی دارد و حمایتی نمی شود.

او افزود: با توجه به مخاطرات شهر تهران و ابلاغ فرماندهی حادثه در سطح محلی به شهردار تهران،  اما تا کنون ساز و کار آن مشخص نیست و متاسفانه ما دچار مشکلات زیادی در این مرحله از قانون جدید مدیریت بحران هستیم. لازم داریم تا سریع‌تر آیین‌نامه‌های قانون جدید مدیریت بحران انجام شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تهدید همیشگی تهران از سوی زلزله نیز گفت: مانور سراسری زلزله با شرکت خود مردم و به صورت هدفمند باید برگزار شود. این مانور حتی می‌تواند در دیگر شهرها و استان‌های کشور هم اجرایی شود و قطعا اگر به درستی اجرا شود، نتیجه بسیار خوبی در جامعه خواهد داشت. می‌توان از حالا برنامه ریزی برای اجرای آن را با حضور تمامی دستگاه‌ها آغاز کرده و اجرای آن را به بعد از شیوع کرونا و فروکش این بیماری موکول کرد.

به گفته او در شهرداری تهران سامانه هشدار سیل نیز ایجاد شده است و ۲۲ شتاب نگار نیز در استان‌ها و چند شهر اطراف تهران نصب شده که  در این خصوص استانداری هم کمک خیلی زیادی کرده و این نشان می‌دهد که با هماهنگی و همکاری می‌توان بسیاری از اقدامات را انجام داد.

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 4162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =