مالیات بر ارزش افزوده منبع درآمدی پایدار برای شهرداری ها است

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده به ویژه در شرایط فعلی منبع درآمدی پایدار برای  شهرداری ها است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، عبدالحمید امامی با عنوان این مطلب در هفتادومین نشست مجمع کلانشهرها افزود: هم اکنون سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده رقم قابل توجهی است که در موضوعات توسعه و عمران و حمل و نقل و ترافیک هزینه می‌شود.
او با اشاره به درآمدهای پایدار شهرداری ها بیان کرد: در نشست اخیر کلانشهرهای کشور، تصمیمات خوبی پیرامون موضوع درآمدهای پایدار شهرداری به عنوان بزرگترین دغدغه شهرها، شهرداری ها و مدیریت شهری اخذ شد. بی تردید این لایحه تاثیر قابل ملاحظه ای بر عملکرد خواهد داشت و تصویب آن می تواند آهنگ فعالیت های عمرانی و خدماتی در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران را متناسب با شکل تصویب آن تغییر دهد.
امامی از تلاش‌های تمامی نمایندگان برای تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده تشکر کرد و گفت: با توجه به اصلاح دامنه قانون سازمان مالیاتی و شهرداری های کشور سهم بهتری از آن می برند البته برآورد می شود و همچنین سهم شهرداری تهران هم از این محل افزایش می یابد.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: امیدواریم با انتقال تجارب بین کلانشهر های کشور بتوانیم ضمن صیانت از منابع درآمدی موجود و پیش بینی منابع جدید درآمدی برای شهرداری ها در کسب درآمدهای پایدار گام های موثری برداریم.
او در بخش دیگری از سخنان خود خواستار حمایت نمایندگان مجلس از مدیریت شهری به عنوان یک نهاد مردمی شد و افزود: ایجاد هماهنگی بین تمامی نهادهای ذیربط ضروری به نظر می رسد. شهر تهران به عنوان نماینده شهرداری ها است و هر اقدام خوب و مثبتی که اتفاق بیفتد، می توان آن را در سایر شهرها عملیاتی کرد. 
معاون شهردار تهران ضمن ابراز امیدواری از تصویب نهایی مالیات بر ارزش افزوده در شورای نگهبان افزود: تلاش داریم در این مهم به نحوی عمل کنیم که سهم چهار درصدی مالیات بر ارزش افزوده را از شورای نگهبان دریافت کرده و آن را به صورت قانون قطعی مصوب کنیم.
به گفته امامی  برگزاری چنین نشست هایی می تواند برای انتقال تجارب و بهبود روش ها ی نوین مدیریتی و جلوگیری از اشتباهات مثمرثمر باشد.
او با بیان اینکه این هم‌اندیشی می‌تواند اثر خوبی در وضعیت شهرها داشته باشد، اضافه کرد: ضرورت دارد، از این پس این جلسات با کیفیت بیشتری برگزار شود.
 معاون مالی اقتصاد شهری شهرداری تهران، ادامه داد: مجمع شهرداران کلانشهرها با پتانسیلی که دارد می تواند در تحقق رسالت های شهرداری ها که برخواسته از رای مردم هستند، کمک به سزایی داشته باشد.
در ادامه این نشست گزارشی در خصوص فرایند اوراق مشارکت،موانع و مشکلات انتشار اوراق مشارکت و تبصره پنج قانون بودجه کل کشور از سوی مدیرکل خزانه داری و مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران ارائه شد.
در این نشست شجاعی قائم مقام شهردار کرج ضمن تشکر جهت برگزاری این جلسه گفت: مواردی که شورای نگهبان به عنوان ایراد عودت داده است، بحث ماده ۵۳ بود که شوراها بتوانند عوارض را محلی کنند،این موضوع که ما بتوانیم عوارض های محلی را داشته باشیم از شهرداری ها و شوراها سلب می کند.
تهرانی معاون مالی شهرداری اصفهان افزود: ما در سال گذشته تهاتر ارزش افزوده با پیمانکاران را داشتیم که از طریق اداره دارایی صورت پذیرفت و مقرر شد؛ که این مهم به همه شهرداری ها تسری پیدا کند اما متاسفانه این امر متوقف شد.
شیرانی مدیر درآمد زاهدان نیز در این جلسه گفت: یکی از ایرادات شورای نگهبان عدم وضع عوارض محلی به عنوان بزرگترین منابع تامین شهرداری ها است و عدم اخذ این عوارض تاثیر منفی بر درآمد دارد.
رستمی معاون مالی شهرداری بندرعباس بیان کرد: از زمان اجرای این قانون هیچ گاه نتوانسته ایم ماخذ محاسبات شهرداری ها را از سازمان مالیاتی داشته باشیم؛ در این خصوص مکاتبات فراوانی داشته ایم اما متاسفانه نتوانسته ایم سهم واقعی شهرداری ها را لحاظ کنیم.
طی این نشست همچنین معاونین مالی و اقتصاد شهری کلانشهرهای اصفهان،زاهدان،کرج،همدان و... به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص مهمترین موضوعات جلسه پرداختند.
 این نشست با هدف بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزود،بررسی ایرادات شورای نگهبان ، سرانجام درآمدهای پایدار شهرداری ها و بررسی بند"و" و بند"د" تبصره ۵ بودجه کل کشور برگزار شد.

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 4235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =