نظارت شورا بر شهرداری به معنای مچ‌گیری نیست/ شهرداری تهران تا پایان سال بیش از مبلغ مصوب شورا، درآمد خواهد داشت

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: آنچه تحت عنوان نظارت که مدنظر ما بوده به معنای مچ‌گیری نیست؛ چراکه اصولاً شهرداری و شورا را جدا از هم نمی‌دانیم و اعتقاد داریم که در کنار هم مسئولیت شهر را بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی در نشست خبری با موضوع عملکرد دو ساله کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه اصلی ترین وظیفه این کمیسیون نظارت دقیق بر عملکرد شهرداری تهران است، اظهار کرد: این نظارت شئون مختلفی دارد و آنچه که مدنظر ما بوده به معنای مچ گیری نیست؛ چراکه اصولا شهرداری و شورا را جدا از هم نمی دانیم و اعتقاد داریم در کنار هم مسئولیت شهر را بر عهده دارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه این نظارت به معنای کمک برای حل مشکلات است، یادآور شد: نظارت به معنای داد و فریاد کردن و تنها معترض و منتقد بودن نیست.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحثی که در این دوره از بدو ورود با آن روبه رو شدیم، نظارت بر عملکرد مالی و به دنبال آن حسابرسی از مجموعه‌های زیر نظر شهرداری بود که باید به صورت سالیانه این مجموعه‌ها مورد حسابرسی قرار می‌گرفتند.

آخوندی با بیان اینکه در چهار سال گذشته حسابرسی‌ها انجام نشده بود، خاطرنشان کرد: کارگروه حسابرسی در کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل و برنامه ریزی انجام شد تا عقب ماندگی اصلاح شود؛ در همین راستا با تمام حسابرسان جلساتی را برگزار و موارد را بررسی کردیم که در نهایت گزارشات سال ۹۶ تا ۹۹ تهیه و در صحن شورا قرائت شد و قولی که مبنی بر بروزرسانی گزارشات حسابرسی مطرح کردیم، عملیاتی شد.

وی اضافه کرد: گزارشات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز تهیه شده و در حال قرائت در صحن است و امیدواریم تا پایان سال تمام گزارشات سال ۱۴۰۱ قرائت شود و به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه ما بودجه ریزی را در قالب طرح رصد دنبال کردیم، یادآور شد: یک بعد دیگر کار که کمرنگ شده‌بود گزارشات نظارتی است؛ تمام پروژه‌هایی که بر اساس بودجه سالیانه در حال اجرا هستند از نظر تخصیص بودجه، نقدینگی، پیشرفت فیزیکی از طریق «سامانه کنترل پروژه»، «سامانه فاینانس»، «بازدید میدانی از پروژه های کلان شهری» و «توسعه محلی و جلسات با واحدهای تخصصی»، مورد بررسی قرار می‌گیرند و گزارشات نظارتی از این مسیر آماده می شود؛ این گزارش پنج ماهه آماده شده و فردا در جلسه کمیسیون نهایی و در آینده در صحن شورا قرائت خواهد شد.

آخوندی با تأکید بر اینکه تدوین بودجه سالیانه نیز از دیگر وظایف کمیسیون است، خاطرنشان کرد: این اقدام به نحو احسن در کمیسیون و کمیته‌های آن انجام شد و برای اولین بار پیشنهاد افزایش بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی به بخش حمل و نقل را مطرح کردیم و نیمی از بودجه به این حوزه اختصاص پیدا کرد و دیدیم که همه از این اقدام به نیکی یاد می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اعلام اینکه تدوین برنامه چهارم تحول و پیشرفت و تهیه گزارش تفریغ بودجه نیز از دیگر وظایف کمیسیون است، تصریح کرد: شهرداری موظف است تا شهریورماه این گزارش را ارائه دهد که البته ما این گزارش را زودتر دریافت کردیم و در حال بررسی است و به زودی گزارش سال ۱۴۰۱ ارائه خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه فاز اول بزرگراه شهید بروجردی آماده افتتاح است، گفت: رفع معارضین و دیگر مشکلات این طرح برطرف شد و در مورد بزرگراه شهید شوشتری نیز پیگیری‌ها منجر به این شد که وزیر ورزش و جوانان امضای نهایی را انجام دهد و زمین‌های ورزشگاه تختی در اختیار گذاشته شود تا شاهد تکمیل پروژه باشیم.

وی با اعلام اینکه لایحه ۱۹ اساسنامه از سوی شهرداری به شورا ارائه شد، خاطرنشان کرد: به زودی تکلیف اساسنامه‌ سازمان‌ها و شرکت‌ها مشخص خواهد شد تا مباحث پراکنده پیرامون اساسنامه‌ها حل و فصل شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ۱۲۵ جلسه با ۵۰ لایحه و ۱۹ طرح در کمیسیون برگزار شده است، تصریح کرد: برای بودجه در مواردی روزانه ۱۵ جلسه برگزار می‌شود که جزء جلسات کمیسیون محسوب نمی‌شود.

آخوندی با تاکید بر این مهم که در حوزه نقدینگی ممکن است هزینه‌ها در سیستم ثبت نشده باشد، خاطرنشان کرد: آماری که در تحقق بودجه داریم نشان می‌دهد شهرداری تهران تا پایان سال بیش از مبلغ مصوب شورا، درآمد خواهد داشت؛ چراکه تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد محقق شده و عدد مناسبی برای ۶ ماه نخست است.

آخوندی با بیان اینکه ترک تشریفات یکی از شیوه‌های قانونی برای معاملات است، تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، مصوبه‌ای برای سال جدید داشتیم و یک سقف برای شهردار تهران مشخص شد و بالاتر از آن باید در شورا مصوب شود؛ با توجه به اینکه برخی موارد اجتناب ناپذیر است ترک تشریفات مطرح شده، تا امور روی زمین نماند. گزارشی در کمیسیون در حال تهیه است و اگر موارد تخلفی را مشاهده کنیم، به وظایف نظارتی خود عمل خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اعلام اینکه شهرداری تهران بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان تحقق بودجه داشت، گفت: در ابتدای سال ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل ارزش افزوده درآمد حاصل شد و پیگیری‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تخفیف عوارض بر اساس الزامات صورت گرفت، یادآور شد: در دوره قبلی قوانینی وضع شد که کار مردم را قفل کرد؛ به دنبال گزارشات و درخواست‌های مردمی، تخفیف‌هایی در یک مقطع لحاظ شد و هشت هزار میلیارد تومان از ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری از محل این تخفیف‌ها حاصل شد.

آخوندی همچنین تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ برای اینکه تکلیف روشن باشد، اعلام کردیم تخفیف عوارض در سال جاری اعمال نخواهد شد که این اقدام، مؤثر بود و در افزایش آمار صدور پروانه شاهد تأثیرات اعلام این موضوع هستیم.

ادامه دارد...

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 42690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =