به گزارش شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو با اشاره به تاریخچه حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: نخستین خط ریلی ایران بین پیر بازار و بندر انزلی در سال ۱۲۲۷ و آخرین خط ریلی هم در قزوین- رشت ساخته شده و در این ۱۷۰ سال، ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طی سه حکومت قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی ساخته شده است. میانگین ساخت مترو ۶۰ کیلومتر در سال بوده که بسیار پایین است.
او با بیان اینکه در مترو سالیانه نیز ۵ کیلومتر به صورت متوسط ساخته شد، افزود: البته این میزان نصف برنامه بوده اما در بزرگراه به جای ۴۵۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر ساخته شد یعنی بیش از برنامه و این نشان میدهد که به حمل ونقل خودرو محور به جای حمل و نقل عمومی بها داده شده است.
هاشمی ضمن اشاره به تصویب طرح تات، گفت: طبق این مصوبه ساخت تونل بر عهده شهرداری گذاشته شد و ساخت ایستگاه نیز با مجتمع های ایستگاهی تأمین میشد و تجهیزات برعهده دولت گذاشته شد. شهرداری بخشی از کار خود را انجام داد اما دولت تجهیزات را تأمین نکرد و در حال حاضر حدود ۹۰ کیلومتر، متروی ساخته شده و تجهیز نشده وجود دارد. البته دولت اعتبار را تصویب کرده اما عملیاتی و اجرایی نشده و کارخانجات ساخت واگن های کشور تعطیلاند، اما مصوبه تأمین دو هزار واگن ، به مدت چهار سال معطل مانده است. انتظار میرود که در همین دولت این مسأله عملی و مصوبات تأمین واگن و اتوبوس اجرایی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر مساله تأمین واگن و اتوبوس حل نشود، سیستم حمل ونقل عمومی تهران دچار فروپاشی میشود، گفت: متوسط عمر اتوبوسهای تهران ۱۲ سال است و عمر مجاز اتوبوس ۱۰ سال، یعنی همه اتوبوسهای تهران فرسودهاند. مترو نیز واگنهای ۲۴ ساله دارد که باید اورهال و نوسازی شوند اما به دلیل فقدان منابع مالی روی زمین مانده است.
او در ادامه افزود: با اصرار آقای قالیباف خط ۷ مترو به قرارگاه خاتم الانبیا داده شد و درحال حاضر پرونده به دادگاه رفته و بازرسی کل کشور اعلام جرم کرده که چرا مترو را به سپاه دادید که ساخته شود و اگر اینطور قرار باشد، دیگر نمیتوان خطوط مترو را برای ساخت به قرارگاه داد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنان خود بیان کرد: امید است آقایان روحانی، نوبخت، جهانگیری و همتی جلسات ویژه، سریع و پشت سرهمی بگذارند و مشکل مترو و اتوبوس تهران را حل کنند، هربار که جلسه میگذارند کار از چاله ای درمیآید و به چاله بعدی میافتد و چند ماه معطل میماند.
نظر شما