طراحی محورهای بدون خودرو در مناطق ۲۲ گانه؛ به‌زودی

مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران گفت: روز جهانی بدون خودرو تنها یک اقدام نمادین نیست؛ بلکه تلاش برای توسعه حمل‌ونقل برقی است.

به گزارش خبرنگار شهر مراسم روز جهانی بدون خودرو عصر امروز - جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲- باحضور شهردار منطقه ۱۶، مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران، فرشاد پیوس و محمد انصاری از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس و جمعی از ورزشکاران واهالی منطقه ۱۶ برگزار شد.

مهدی گلشنی مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران، حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: روز جهانی خودرو یک روز سمبلیک و نمادین است ولی نتایج آن باید در تغییر شرایط حمل‌ونقلی پایتخت دیده‌شود. بر همین مبنا در طرح جامع حمل‌ونقل وترافیک شهر تهران سهمی بالغ بر ۱۰ درصد برای حمل ونقل پاک در نظر گرفته شده و تکلیف ما مدیران است که این مسأله را در عمل اجرایی کنیم.

وی افزود: مناسباتی مانند روز جهانی بدون خودرو صرفا یک واقعه نمادین نیست بلکه شروع اتفاقات مثبت در توسعه موضوعاتی مانند دوچرخه، اسکوتر و موتور برقی است به همین جهت سعی کردیم در این روز و با توجه به بازگشایی مدارس از فردا ، فضای شادی رابرای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم، بر همین اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای ۲۲ منطقه شهر انجام شد که هر منطقه یک محور را عاری از خودرو کند و سیستم‌های حمل و نقل پاک مانند دوچرخه، اسکوتر، موتور برقی و پیاده روی در آن جریان داشته باشد.

گلشنی ادامه داد: مباحث اطلاع رسانی و آموزش یکی از حلقه‌های مفقوده مدیریت ترافیک است، در واقع، کنار بحث‌های مهندسی ترافیک و اعمال مقررات، بحث اطلاع‌ رسانی و آموزش باید همیشه ادامه داشته باشد، از این رو از فرصت‌هایی مانند روز جهانی بدون خودرو برای این کار استفاده می‌کنیم.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران افزود: معابر شهر تهران عمدتا بر اساس حرکت خودروها طراحی می‌شود، اما با این حال مبحث انسان محوری یک شعار نیست بلکه مدهای پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه و اسکوتر و موتور برقی یکی از مدهای حمل‌ونقلی است، یعنی یک شهروند می‌تواند تا ۸ دقیقه پیاده‌روی کند تا به یک مقصدی برسد بنابراین این کار می‌تواند یک سفر باشد و اگر برای رسیدن به مقصد از دوچرخه یا اسکوتر استفاده می‌کند در واقع این‌کار یک مد حمل‌و نقلی است و در کنار استفاده از حمل‌ونقل عمومی سبب می‌شود کمتر از خودروهای شخصی استفاده شود، بنابراین توسعه شبکه پیاده‌راه‌ها در معابر باعث می‌شود که تقدم تردد عابر پیاده را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
کد خبر: 42868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =