اکوپارک روددره فرحزاد؛ فرصتی برای بوم‌گردی/ زمینه‌های طرح ژینایی اکوسیستم فرحزاد ایجاد شده است

معاون شهردار تهران از مهیاشدن زمینه‌های احداث اکوپارک روددره فرحزاد خبر داد و گفت: این بوستان به فرصتی برای بوم‌گردی و منشأ تحولات فرهنگی و اجتماعی در منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طی بازدید از روددره فرحزاد اظهار کرد: جلسات متعددی با حضور همه دستگاه‌ها همچون ستاد اجرائی فرمان امام (ره) برای رفع مشکلات این روددره تشکیل شده و طرح احداث اکوپارک فرحزاد یا طرح ژینایی اکوسیستم فرحزاد (بوستان منطبق با محیط زیست منطقه) که مدتی متوقف شده بود، دوباره به جریان افتاد.

توکلی‌زاده ضمن یادآوری بازدید میدانی دو سال پیش شهردار تهران از روددره فرحزاد، گفت: با توجه به تمرکز شهردار تهران برای حل‌وفصل آسیب‌های اجتماعی این محدوده، این موضوع به‌طور ویژه در دستور کار معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته و مقرر شد ضمن جمع‌آوری این آسیب‌ها، برای جلوگیری از بازگشت آنها، اقدام پایداری در این محدوده صورت گیرد.

وی با اشاره به جمع‌آوری ۷۰۰ معتاد متجاهر از روددره فرحزاد افزود: این عده که هم‌اکنون در حال گذراندن مراحل درمان خود هستند، در دو گرمخانه زنانه و مردانه موجود در این محدوده، ساماندهی شده‌اند؛ همچنین رسیدگی به زباله‌گردها و فروشندگان ضایعات و انتقال آنها از این محدوده، اقدام دیگری بود که در این زمینه انجام شد.

معاون شهردار تهران همچنین از تخریب آلونک‌هایی که در این محدوده پاتوق‌های فروش و تزریق مواد مخدر بودند، سخن گفت و بیان کرد: در اینجا غارهایی به عمق ۵۰ متر کنده بودند که مبله شده بود و از آنها برای مصرف مواد مخدر استفاده می‌کردند و متأسفانه این غارها در مواقع وقوع سیل، موجب رخ‌دادن حوادث انسانی نیز می‌شد.

وی از مهیاشدن زمینه‌های احداث اکوپارک روددره فرحزاد خبر داد و گفت: برای این منظور باید نخست املاک این محدوده خریداری می‌شد. بیشتر املاک این محدوده به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تعلق دارد. در این دو سال نیز تعدادی زیادی هم شهرداری‌های مناطق ۲ و ۵ از دو جناح دره خریداری کردند و حریم رودخانه آزاد شد که البته املاک دیگری هم باید رفع معارض شوند؛ چراکه این محدوده، محل تجمع قهوه‌خانه‌ها، تعمیرگاه‌های غیرمجاز، ضایعاتی‌ها و فروشندگان مواد مخدر بوده است.

توکلی‌زاده با اشاره به آغاز احداث طرح از زمستان گذشته ادامه داد: با وجود آنکه پیشبرد پروژه در زمستان دشوارتر است، در این مدت، قطعه نمونه‌ای که می‌تواند ما را متوجه طرح اصلی کند، آماده شد. پس از آماده‌سازی این قطعه، شهردار تهران از نزدیک آن را بازدید و دستوراتی برای اصلاحات برای ادامه کار صادر کرد؛ همچنین یک مشاور برای ایجاد تغییرات و تطبیق طرح با حوزه فرهنگی و اجتماعی بومی منطقه (هویت روستایی و محلی آن با توجه به حضور باغداران قدیمی و اصیل) تعیین شد.

وی در پایان با بیان اینکه این بوستان به فرصتی برای بوم‌گردی و منشأ تحولات فرهنگی و اجتماعی در منطقه تبدیل می‌شود، تأکید کرد: نمونه بوستان‌های ژینایی در چند کشور به اجرا درآمده؛ به این معنی که در آنها به جای آنکه رودخانه‌ها را سرپوشیده کنند، آنها را دوباره در بافت منطقه، برجسته و اطرافشان را با عناصر طبیعی خود آن محدوده تقویت می‌کنند؛ درنتیجه این بوستان‌ها به فرصت بوم‌گردی در محیطی مفرح و زیبا تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 43002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =