مرکز دفن زباله های تهرانی ها تغییر می کند؟

روزانه هزاران تن زباله‌ تهرانی‌ها جمع‌آوری و به مرکز دفع پسماند آرادکوه منتقل می‌شود. اما هرازچندگاهی مسئولین اعلام می‌کنند که باید آرادکوه از این منطقه منتقل شود. البته مدیران شهری هم استدلال‌های خود را در این زمینه مطرح می‌کنند.

آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران - قم قرار دارد و بزرگترین مجتمع پردازش و بازیافت زباله‌های پایتخت‌نشینان است. روزانه هزاران تن زباله‌های تهرانی‌ها جمع‌آوری و به این مرکز منتقل می‌شود.   فرودگاه امام(ره)  در نزدیکی های آراد کوه ساخته شد و چند سالی است که بوی نامطبوعی  در این مسیر منتشر شده و مدیران به دنبال منشأ این بو هستند. هر چند گفته می‌شود ۲۵ آیتم در انتشار این بو مؤثر است و آرادکوه گزینه یازدهم است، اما هرازچندگاهی مسئولین اعلام می‌کنند که باید آرادکوه از این منطقه منتقل شود. البته مدیران شهری هم استدلال‌های خود را در این زمینه مطرح می‌کنند.  

باید برای جانمایی اصولی مرکز آرادکوه تدبیر شود

محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کرده است که شهرداری تهران مکلف شده جانمایی برای محل جدید آرادکوه انجام دهد و باید مشکل بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام(ره) به صورت ریشه‌ای برطرف شود. او  با بیان اینکه کانون‌های بوی نامطبوع در سه بخش آرادکوه، فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب‌های صنعتی دامداری مجتمع دام‌گستر و دامداری خصوصی شناسایی شدند گفت: ‌بحثی که منجر به بوی نامطبوع است مربوط به فاضلاب خانگی است که با تخصیص اعتبار از سوی سازمان مدیریت رفع خواهد شد.

به گفته بندپی، با بررسی‌های صورت‌ گرفته مشخص شد که در مسیر فرودگاه امام(ره) بوی مستمری استشمام می‌شود که ناشی از وجود فاضلاب‌های خانگی در رودخانه این مسیر مشخصاً در محدود پل فشافویه است. در این بخش قرار شد تا شرکت آبفا ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع داخلی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برای اتمام تصفیه‌خانه‌های شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان تخصیص دهند و نهایتا تا خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.  

او به موضوع آرادکوه اشاره کرد و گفت: در آرادکوه روزانه بالغ بر ۸ هزار تن ورودی زباله داریم، ‌ این در حالی است که تنها ۲۵۰۰ تن از این میزان دفن می‌شود و الباقی آن عمدتاً تر و فسادپذیر است و ۵۰۰ مترمکعب هم به صورت روزانه شیرابه تولید می‌کند و آلایندگی آن چندین برابر فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است، رها باقی می‌ماند و لذا باید برای جانمایی اصولی مرکز آرادکوه تدبیر شود.  

او  تأکید کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان محیط زیست، فعالیت آرادکوه در محیط فعلی نه علمی است و نه منطقی، لذا شهرداری تهران مکلف شد که جانمایی برای آرادکوه صورت دهد تا بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام(ره) حل شود، اما خیلی از این موضوع استقبال نکردند.  

صدراعظم نوری: جانمایی آرادکوه در دستورکار نیست

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که فعلاً امکان جابجایی برای آرادکوه وجود ندارد و باید در یک برنامه‌ریزی درازمدت این اقدام صورت گیرد.  زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در این باره به خبرنگار فارس گفت: فعلاً جانمایی آرادکوه در دستورکار نیست و باید در یک بازه زمانبندی شده این انتقال صورت گیرد و آرادکوه به محدوده خارج از شهر که مناسب و ایده‌آل باشد منتقل شود. در حال حاضر انجام این کار نانشدنی است. هزاران تن زباله تهران در آرادکوه تخلیه و دفن و بازیافت می‌شود. باید برای انتقال آرادکوه تمامی سازوکارها فراهم شود.  

او به انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام(ره) اشاره کرد و گفت: بر مبنای مطالعات صورت گرفته، ‌ عوامل زیادی در انتشار این بو نقش دارند و یکی از آنها آرادکوه است، براساس مطالعات صورت گرفته و بررسی‌شده ۲۵ مورد مطرح شده که آرادکوه در مرحله یازدهم قرار دارد.  

صدراعظم نوری تأکید کرد: تا زمانی که یک سایت مناسب نداشته باشیم و زیرساخت‌ها فراهم نشود، امکان انتقال آرادکوه وجود ندارد اما به عنوان یک چشم‌انداز و افق بیست ساله یا پنجاه ساله حتماً باید برای آینده برای انتقال آرادکوه پش‌بینی کرده و مطالعاتی هم در این زمینه صورت گیرد، اما کلا ما برنامه‌ای برای انتقال نداریم.

در صورت اصرار همکاران، ما با انتقال آرادکوه هیچ مشکلی نداریم

یکی از دلایل انتخاب آرادکوه  به عنوان مرکز زباله در دهه‌های گذشته این بود که در مسیر جریان باد به سمت شرق قرار نداشت و  در آن زمان که آرادکوه ساخته شد هیچ مجموعه مسکونی یا فرودگاهی در اطراف آن نبود و خاک هم به گفته مسئولین نفوذناپذیر بود.  صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این باره گفت: در گذر زمان، مجوز ساخت فرودگاه و مجموعه‌های مسکونی در اطراف آرادکوه داده شد. امکان پیدا کردن مکانی با وسعت زیاد برای دفن زباله و انتقال زیرساخت‌ها در چنین شرایطی اگر ناممکن نباشد بسیار سخت است.  

او ادامه داد: با اینکه از نظر سازمان مدیریت پسماند، این ایده عملی نیست و تبعات بسیاری به دنبال دارد، در صورت اصرار همکاران، ما با انتقال آرادکوه هیچ مشکلی نداریم و برای این امر مانعی ایجاد نمی‌کنیم، اما این کار تخصصی است و همکاران محیط زیست باید چندین سال مطالعه و مکان مناسب را انتخاب کنند و هزینه آن هزاران میلیاردی است.  

علیپور گفت:‌ تلاش ما این است که با شیوه‌های روز دنیا، اولویت قرار دادن طرح جامع پسماند و اجرای روش‌های اصولی، میزان دفن را به حداقل و درنهایت به صفر برسانیم و از پسماند برای تولید کمپوست یا انرژی استفاده کنیم. البته روش‌های مدرنی همچون کاپ را در حال اجرایی کردن هستیم.

براساس  گزارش خبرگزاری فارس، مشکل بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام سالهاست پابرجاست و یکی از گزینه‌های مقصر در انتشار بو، مرکز دفن زباله در آرادکوه است. حال شهرداری از سوی دولتی‌های مکلف به جابجایی آرادکوه شده است، اما مدیران شهری می‌گویند در این زمینه برنامه‌ای ندارند، اما در درازمدت امکان انتقال وجود دارد.  

۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
کد خبر: 4307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =