در بحث آلودگی هوا و ترافیک باید به جای برخورد با معلول سراغ علت رفت

جانشین رییس پلیس راهور فراجا گفت: حل مشکل محیط زیست و معاینه فنی در دانشکده محیط زیست نیست، در دانشکده حکمرانی است. ما باید الگوهای حکمرانی را عوض کنیم تا خودکار این مسائل هم حل بشود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ سردار حسینی، جانشین رییس پلیس راهور فراجا در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو که صبح امروز -چهارشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۲- برگزار شد، گفت: ترافیک یک حوزه استثنایی است چراکه مخاطبین این حوزه تمام افراد جامعه هستند. شاید به جرات بتوان گفت که تنها حوزه‌ ای که تمام افراد جامعه را به عنوان مخاطب خود تعریف می‌کند فقط حوزه ترافیک است. پس این شرایط باعث می شود که تمام مولفه های موجود بر این حوزه تاثیر بگذارند و متقابلا همه افراد جامعه از این حوزه تاثیر بگیرند.
وی افزود: مطالعه این حوزه نیاز به کار جدی دارد؛ به طوری که در بحث ترافیک یک حوزه کار ما کاملا مباحث فنی است و بخش دیگر کاملا امور اجتماعی و انسانی است. هر دو به میزان قابل توجهی بر کیفیت این شرایط تاثیر دارند. نمی توانیم بگوییم حوزه فنی مهندسی در ساماندهی وضعیت ترافیکی یک شهر مهمتر است یا حوزه علوم انسانی که به مباحث رفتاری می پردازد.
سردار حسینی با بیان اینکه تجربه نشان داده که بسیاری از اقدامات ما متاسفانه در جهت ساماندهی و برخورد با معلول است به جای علت، عنوان کرد: ما توانمان را خرج می‌کنیم که با معلول برخورد کنیم نه علت. عمدتا ما وقت و هزینه و انرژی را صرف معلول می‌کنیم. به اعتقاد بنده حل مشکل محیط زیست و معاینه فنی در دانشکده محیط زیست نیست در دانشکده حکمرانی است. ما باید الگوهای حکمرانی را عوض کنیم تا خودکار این مسائل هم حل بشود.
جانشین رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از الگوی فعلی است. تعادل و توازن بین دو مولفه حق و تکلیف و فرمول حل مشکلات این حوزه است. تا ما نتوانیم یک تعادل منطقی بین حق و تکلیف ایجاد کنیم موفق نخواهیم بود. این الگو در تربیت فرزندان نیز به کار می‌رود.
وی با بیان اینکه باید به دنبال ریشه اصلی مسائل برویم، اظهار کرد: ما در ادبیات حوزه علم مدیریت دو واژه داریم؛ کارایی و اثر بخشی. کارایی مربوط به مسائل کمی است و اثر بخشی معطوف به کار کیفی و دستاوردهاست.

سردار حسینی گفت: مدیریت با نگاه کارایی و آمارسازی ساده است. باید نگاهمان را عوض کنیم و به کیفیت و دستاورد بپردازیم؛ آنچه که به نتیجه قابل لمس منتج می‌شود. وقتی کشورهای پیشرفته قابل مثال را در نظر می‌گیریم یک سوال پیش می آید؛ نظم حاکم بر ترافیک ژاپن مسئول تلاش کدام دستگاه است؟ نظم حاکم بر کشور ژاپن مسئول کارکرد درست سیستم است. سیستمی که حاکم است کارش را درست انجام می‌دهد.

جانشین رییس پلیس راهور فراجا بیان کرد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اقدامات سلبی بخواهد منجر به آنچه که مطلوب است، بشود. در حوزه معاینه فنی قانون هوای پاک را داریم. کدام بخش از موارد قانون‌هوای پاک درست اجرا شده که ما بخواهیم یقه مردم را در معاینه فنی بگیریم؟ وزارت کشور و صمت تکالیفشان را انجام داده اند؟ خیر. چرا باید با طرح یک دعوای واهی قانون فرسودگی به قانون مرز فرسودگی خودرو تبدیل بشود؛ در جایی که ما هیچ گونه تسهیلاتی را در اختیار مردم نگذاشتیم؟ این دور از فرمول های حکمرانی است.
وی گفت: هنوز به آمار دقیق درباره منابع آلاینده کشور نرسیدیم. در کشور ۴۰ میلیون وسیله نقلیه داریم؛ حدود ۲۰ میلیون از آنها مشمول معاینه فنی هستند. تحقیقی انجام بدهید و ببینید نقش وسایلی که مشمول معاینه فنی نیستند در آلاینده ها چه میزان است. ما نیازمند تغییر روش‌ها هستیم تا حوزه خودرو یک تحولی پیدا کند. حداقل باید از یک جایگاهی به عنوان یک جایگاه علمی برای تحقیق در این حوزه استفاده کنیم. برخورد با خودروها خصوصا با قابلیت‌های نظارت هوشمند کار ساده‌ای است ولی چاره کار نیست؛ چاره کار پرداختن به علت العلل هاست. حاکمیت باید هزینه ساماندهی این حوزه را بدهد. هزینه فقط مادی نیست بلکه این جراحی یک جاهایی درد دارد.
انتهای پیام/
۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 43100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =