نخستین نمایشگاه ایران‌مد در شهر آفتاب افتتاح شد

نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی (ایران‌مد ۲۰۲۳) با حضور جمعی از مقامات در نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب آغاز به کار کرد. به‌دلیل موقعیت ویژه مرکز نمایشگاهی شهرآفتاب و یکپارچگی فضاها و خدمات ارائه شده، فرصتی ممتاز برای تمامی افراد فعال در این حیطه است تا امکان بازدید از تمامی برنامه‌ها و غرفه‌ها را در کانون توجهات خود داشته باشند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل نمایشگاه شهرآفتاب، نمایشگاه بین المللی تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، ۱۸ مهرماه با حضور علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، عبدالناصر آزاد بخت مدیرکل دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت، جلال غفارزاده سرپرست اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی و عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در شهر آفتاب برگزار شد.

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بازدید مردم از دستاوردهای پزشکی و دارویی در کشور است. این در حالی است که یکی از سیاست‌های اصلی ما در این زمینه حمایت از تولید است. البته در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان و غذا و دارو به تنهایی و بدون کمک نهادها و سازمان‌های دیگر نمی‌توانند به اهداف مطلوب دست پیدا کنند. به همین دلیل این ضرورت وجود دارد که دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور در زمینه تولید ملزومات پزشکی و دارویی اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر دستاوردی در زمینه پزشکی در کشور وجود داشته همه دستگاه‌های مربوطه در آن نقش داشته‌اند و در مقابل اگر شکستی نیز بوده به همان اندازه همه دستگاه‌ها در آن سهیم بوده‌اند. در اواخر خرداد ماه امسال و اوایل تیر ماه بسیاری از شرکت‌های پزشکی و دارویی به دلیل تغییر تعرفه‌های گمرکی نتوانستند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند و با چالش‌های مهمی مواجه شدند.

حیدری تصریح کرد: در شرایط کنونی ما با مشکل نقدینگی مواجه هستیم. این در حالی است که نقش بانک‌های عامل در این زمینه تعیین‌کننده است. امسال یک خط اعتباری به تجهیزات و ملزومات دارویی اختصاص پیدا کرد. به همین دلیل نیز بانک‌های عامل می‌بایست کمک کنند که اهداف و برنامه‌های این خط اعتباری محقق شود. ما هنوز اصلاح سیاست‌های ارزی را در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی اجرایی نکرده‌ایم و به همین دلیل در زمینه تأمین نقدینگی نگرانی داریم.

نباید اجازه داد پزشکی کشور دچار دودستگی یا چنددستگی شود

علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری سخنران دیگر این مراسم بود.

وی گفت: امروز در علم پزشکی تغییراتی به وجود آمده و به همین دلیل ما نیز باید نگرش‌های خود را در این زمینه تغییر بدهیم. در مرحله نخست می‌بایست زندگی را به صورت یکپارچه ببینیم. در چنین شرایطی نمی‌توان مقوله‌هایی مانند ورزش، تغذیه، مراقبت‌های پزشکی و بیمه را نادیده گرفت. این تغییراتی است که بازار، علوم و تجهیزات را تحت تأثیر قرار داده است. امروز اگر ما درباره دارو صحبت می‌کنیم پتروشیمی به یک موضوع مهم در این زمینه تبدیل و باید جنبه‌های مختلف صنعت پتروشیمی را نیز در نظر گرفت.

وی ادامه داد: پزشکی امروز به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی انسان تبدیل شده است. به همین دلیل اگر دو دستگی بین تصمیم گیران وجود داشته باشد و به صورت منسجم عمل نشود به نتیجه نخواهیم رسید و آسیب خواهیم دید. دولت نیز باید یکپارچه باشد. اگر قرار است مدیریت کار با سازمان غذا و دارو باشد باید همه دستگاه‌های اجرایی به این سازمان کمک کنند و با یک مدیریت واحد کار جلو برود. همه نهادهایی که قرار است در این زمینه فعالیت کنند باید در زیرمجموعه یک مدیریت واحد عمل کنند و نه به صورت جزیره ای. این در حالی است که مدیریت جزیره‌ای به نتیجه نخواهد رسید و باعث چالش‌های بیشتر خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر قرار است در شرایط کنونی چهره ایران را به جهان معرفی کنیم هیچ رشته‌ای بهتر از پزشکی وجود ندارد. پزشکی ایران می‌تواند نمادی از پیشرفت، تحول، تکامل و انسجام باشد. این در حالی است برخی اتفاقات این انسجام را از بین می‌رود. نباید اجازه داد پزشکی ایران دچار دودستگی و یا چند دستگی شود که این اتفاق می‌تواند آسیب‌های جدی به این رشته و کشور وارد کند. من امیدوارم نمایشگاهی که در حال برگزاری است به بهترین نحو و با بیشترین دستاوردها برگزار شود.

لازم به ذکر است نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی از هجدهم تا بیست و یکم مهرماه با حضور ۲۲۰ شرکت که ۷۰ درصد آن‌ها تولیدکننده هستند و ۲۵ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 43702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =