«ماهگرد»، محفلی نزدیک به بدر ماه

نخستین برنامه «ماهگرد» به عنوان محفلی صمیمی برای منجمین آماتور و علاقمندان علم نجوم با حضور مدال ‌آوران المپیاد برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ محمد میرترابی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در این مراسم که روز سه شنبه ۹ آبان ماه در مرکز آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد، گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های نجومی بسیاری از جمله مارتن مسیه و باشگاه نجوم را داشتیم اما بعد از کرونا بسیاری از منجمین خانه نشین شدند و هنوز هم برنامه‌های نجومی آن طور که باید جان نگرفته است. پیش از کرونا، وقتی که سطح فعالیت‌های آماتور نجوم را بررسی می‌کردیم، متوجه شدیم که آماتورهای نجوم ما در مقایسه با کشورهای دیگر تا چه اندازه حرفه‌ای هستند اما کرونا بسیاری از فعالیت‌ها را تغییر داد.

وی ادامه داد: مجله نجوم از سه ماه پیش به فکر از سرگیری برنامه‌های این حوزه افتاد و به کمک مرکز آسمان نمای گنبد مینا و دانشگاه الزهرا برنامه ماهانه ماهگرد را راه اندازی کردیم که در نزدیک‌ترین زمان به بدر ماه رخ می‌دهد. زمانی که بدر ماه کامل است، منجمان خانه نشین می‌شوند و نمی‌توانند آسمان را رصد کنند چرا که آسمان روشن است. ایده ما این است که در چنین روزی خانه ننشینیم و در برنامه ماهگرد شرکت کنیم تا در جریان آخرین و بروزترین اخبار مربوط به نجوم و وضعیت آسمان قرار بگیریم.

میرترابی گفت: ماهگرد، یک گردهمایی بین آماتورهای نجوم است و فعالیت‌های زیادی پیش‌رو دارد، هدف اصلی این برنامه ترویج علم برای عموم است به همین دلیل ورود عموم مردم از جمله خانواده‌ها و دانش‌آموزان در این برنامه آزاد است.

فاطمه صادقی دبیرانجمن نجوم دانشگاه الزهرا نیز در این برنامه توضیح داد: مشابه برنامه ماهگرد را در دانشگاه الزهرا تحت عنوان شب‌های نجومی برگزار می‌کردیم و هدف از برگزاری این برنامه بررسی رویدادهای بدرتا بدر، استفاده از تجربیات آماتور و تعامل با یکدیگر و محفلی صمیمی برای آماتورهای نجومی است.

در نخستین برنامه ماهگرد، محمد صالح تیمار منجم آماتور و مدرس نجوم درباره پدیده‌های نجومی آبان ماه و سمانه عاقل پسند منجم آماتور و مدرس نجوم درباره سیارک‌ها صحبت کردند. برنامه ماهگرد هر ماه نزدیک به بدر کامل ماه در مرکز آسمان نمای گنبد مینا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 44654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =