بازگشت ۸۸ هکتار از اراضی بخش حریم به کاربری اولیه

شهردار منطقه ۱۸ از فراهم کردن زمینه بازگشت ۸۸ هکتار از اراضی بخش حریم به کاربری اولیه خبر داد.

محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان این نکته که بخش حریم حکم تنفسگاه پایتخت را داشته و گسترش بی رویه و غیراصولی ساخت و ساز در آن، موجب به خطر افتادن زیست شهری می شود، اظهار داشت: مدیریت شهری در بخش حریم نگاه منفعت‌طلبانه نداشته و تنها درصدد این است که از بافت کنونی آن که صرفا زراعی و فضای سبز بوده،صیانت کند.بر همین اساس طی آخرین اقدامات صورت گرفته توانسته ایم ۶۲ هزار متر از اراضی را به حالت اولیه بازگردانده ، اما در نگاه کلان در بیش از یک سال گذشته در مجموع ۸۸ هکتار از اراضی حریم از دستان افراد فرصت طلب خارج شد.

وی افزود: تخریب ۳۷ دستگاه ویلا، ۲۸۳ مورد بنا، ۱۶۵ مورد دیوارکشی، ۳۸ استخر و ۴۳ هزار متر طول فنس کشی غیر مجاز با وجود چند گانگی مدیریتی و عدم همکاری برخی نهادها و دستگاه ها در اجرای قوانین و مقررات حاکم در بخش حریم، نشانگر عزم راسخ مدیریت شهری منطقه برای حفظ و صیانت از ماهیت کنونی اراضی و فضای سبز اطراف پایتخت است و همین مسیر با قوت و تمهیدات ویژه تری تداوم خواهد یافت.

خسروی ادامه داد: به جرأت می توان گفت که ساخت و ساز در حریم این منطقه نسبت به سایر مناطق سرعت گرفته و به کرات شاهد صدور مجوزهای ساخت از سوی شهرهای اطراف از جمله شهرداری اسلامشهر در محدوده های حریم هستیم. مجوزهایی که روی آنها عبارت محدوده حریم شهر تهران قید شده و نشان می دهد که متولیان نسبت به موضوع غیرمجاز بودن ساخت و ساز واقف هستند و شهرداری تهران نیز علیرغم همه مسائل و مشکلات ، قطعا" سکوت نکرده و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم را با دستور قضایی تخریب خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۸ با تأکید بر اینکه مساله حریم باید به طور کلی تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: ما به دنبال رفع شدن کل این ماجرا هستیم ؛ اما بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده در شورای اسلامی شهر، حکم صادره از سوی دادستانی اسلامشهر مبنی بر خروج شهرداری منطقه از بخش حریم فعلاً متوقف شده، چرا که مساله حریم تهران و اسلامشهر امری تخصصی و فنی است و سالها مجلس و دولت بر آن تمرکز کرده‌اند.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به این قاعده که سه برابر وسعت یک شهر، حریم آن است، وقتی این حکم صادر می‌شود عملاً اسلامشهر وارد حریم تهران خواهد شد. همچنین طرح سوأل نمایندگان از وزیر کشور برای ابلاغ طرح راهبردی حریم استان در صحن علنی نیز موضوعی است که در نشست مشترکی با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح و بزودی عملیاتی می شود.   

انتهای پیام/                             

۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 44963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =