فاصله ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت محصولات میادین میوه و تره‌بار با بخش خصوصی

اساسنامه سه سازمان منتصب به شهرداری تهران شامل سازمان نوسازی، سازمان ورزش و سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و یکمین جلسه شورا در جریان بررسی سازمان ورزش و  مدیریت میادین میوه و تره‌بار گفت: بخش تیپ اساسنامه ها تصویب شده و وظایف و اختیارات آماده شده و با هماهنگی کمیسیون ها نظرات در خصوص برخی ماده ها ارائه می شود.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در جریان بررسی اساسنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با بیان اینکه عملکرد این سازمان در تنظیم بازار مؤثر است، اظهار کرد: اینکه وظیفه تنظیم بازار را بر عهده سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار بگذاریم، مناسب نیست.

وی با بیان اینکه باید در میادین، فضایی ایجاد کرد که محصولات کشاورزان را دپو کنیم، گفت: ما میانبری زدیم تا فضاهایی در نظر گرفته شود که محصولات با قیمت کمتر به مردم عرضه شود؛ بعد از گذشت ۴۰ سال ما به جای کسانی که خرید را در مزارع کشاورزی خریداری می کنند، خرید می کنیم.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه ما چند هزار متر انبار و سردخانه می خواهیم در اختیار قرار دهیم که خرید انجام دهند، یادآور شد: ما نباید جایگزین شویم و میادین میوه و تره بار را هم دولتی کنیم. ما می خواهیم کار صدها نفر که شغلشان خرید محصولات از مزارع کشاورزی است، انجام دهیم. آقای فصاحت باید از کاراکتر جهاد کشاورزی خارج شود.

ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه وظیفه ما به صورت شفاف اعلام شده و با این اساسنامه به وظیفه خود بازمی گردیم، یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب، باید فضا را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزان فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه در سالهای اخیر، مسئولان سازمان به این نتیجه رسیدند که کشاورزان دائماً نمی توانند محصولات خود را عرضه کنند و این حضور به صورت فصلی است، تصریح کرد: امروز خلاف ماده واحده عمل می کنیم و غرفه به آنها اختصاص می دهیم و می گوییم که از میدان مرکزی محصولات را تهیه و عضه کنیم و در نهایت نمی توانیم کنترلی بر کیفیت داشته باشیم. ما عین دولت وظیفه بورسی داریم که باید قواعی بگذاریم و بر آن نظارت کنیم و نباید اجازه دهیم اساسنامه دست ما را ببندد. ما به هیچ عنوان با بخش خصوصی رقابت نمی کنیم.

فصاحت با بیان اینکه زمانی که فاصله قیمت مراکز ما با بخش خصوصی کاهش می یابد، خوشحال می شویم، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع فاصله قیمتی از ۵۰ تا ۳۰۰ درصد است و میادین میوه و تره بار فضایی برای مردم مستضعف است.

وی ادامه داد: در مواقع ضروری مانند امروز که در عرضه گوشت به مشکل برخورد کرده ایم، باید گوشت تأمین کنیم. ما سال گذشته در عرضه پیاز ورود کردیم و دلیل آن افزایش سه برابری قیمت پاییز بود.

فصاحت تأکید کرد: وقتی ما ظرفیت داریم و لنگرگاهی برای تنظیم بازار کشور هستیم چرا نباید از این فرصت استفاده کنیم؟ بنده دست یکایک مدیران شهرداری و شورا را می بوسم که وظایف ما را تسهیل می کنند.

وی با بیان اینکه ما در احداث میادین، منافع مناطق را نیز در نظر گرفته ایم، اعلام کرد: در برخی مناطق، راه اندازی مراکز واقعاً لازم است و فرآیند آن زنجیره تأمین است و ما هیچ راهی نداریم که از طریق نرم افزاری بستری فراهم کنیم که محصولات عرضه شود.

*عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان شدنی است

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان شدنی است، یادآور شد: ما سلامت غذا را که مدنظر رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا بود، از یک هفته پیش آغاز کردیم، با اینکه وظیفه ما نیست.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه ما تولید نیست بلکه فراهم کردن زمینه عرضه محصولات است، اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی حلقه بین ما و کشاورزان است و محصولات را خریداری می کند و به میادین میوه و تره بار تحویل می دهد اما فرایندها به تعاون روستایی اعلام می شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مواردی درست است که از میادین میوه و تره بار ارزان تر می خریم اما ناچاریم نیمی از آن را دور بریزیم، گفت: اینگونه قیمت با بخش خصوصی یکسان می شود؛ لذا باید به کیفیت توجه شود. قیمت میادین حداقل ۳۰ درصد کمتر از بخش خصوصی است اما امیدواریم با افزایش کیفیت، دور ریختن ها به اندازه ای نباشد که به قیمت پایین تر آسیب بزند.

وی افزود: با وجود این تفاوت قیمت، مردم گلایه‌مند هستند و امیدواریم با خرید از تعاونی ها، هم قیمت ها روند کاهشی داشته باشد و هم کیفیت محصولات افزایش پیدا کند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه میادین میوه و تره بار در کنار دولت به تنظیم بازار کمک کنند، اعلام کرد: در مواردی دولت تأکید می کند که برخی اقلام را میادین توزیع کند. سازمان میادین در خرید محصولات کشاورزی از مسیر تعاونی ها اقدام می کند. چه اشکالی دارد که خرید از تعاونی ها که از تولیدکنندگان خریداری می کنند، انجام شود؟

* چه اشکالی دارد که سازمان میادین، گوشت را از جایی که ارزان تر به فروش می رساند، خریداری و عرضه کند؟

وی ادامه داد: به جای اینکه میادین سلطان میوه و تره بار شوند، ما باید کشاورز داخلی را حمایت کنیم و این حمایت یعنی خرید محصول کشاورز به قیمت واقعی و عرضه آن به همین قیمت است. چه اصراری است که بگوییم از میدان مرکزی خریداری شود.

چمران با بیان اینکه گوشت را می توانند ارزان عرضه کنند، یادآور شد: چه اشکالی دارد که سازمان میادین، گوشت را از جایی که ارزان تر به فروش می رساند، خریداری و عرضه کند؟

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه اساسنامه‌ها برای طولانی مدت تنظیم می شوند، اظهار کرد: اگر ادواری مقایسه کنیم، فروشگاه شهروند گران‌تر از دیگر فروشگاه هاست. چرا؟ یکی از دلایلی که مردم استقبال کمتری از فروشگاه شهروند دارند، همین موضوع است.

وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر بیش از اندازه توسعه پیدا کردند اما فروشگاه‌های شهروند نمی‌دانند در همین شرایط هم چگونه خود را اداره کنند. 

عباسی با بیان اینکه باید سازمان میادین میوه‌وتره‌بار از شاخص سوددهی خارج شود، گفت: تا زمانی که یکی از شاخص‌های عملکردی، سوددهی است، این مسائل وجود دارد. دغدغه ما  قطع دست واسطه‌هاست اما باید راهکارهایی ارائه دهیم که دور از گزند باشد.

*مردم آسیب پذیر، خدمات خوبی از میادین میوه‌وتره‌بار دریافت کردند و حتی در مناطق شمالی شهر نیز مردم خواستار ایجاد این بازارها هستند

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه شهروندان منطقه ۶ تقاضا داشتند که در سه محله بازار میوه‌وتره‌بار ایجاد شود، تأکید کرد: هدف ما این است که جنس ارزان قیمت و با کیفیت به دست مردم برسد و باید اجازه دهیم سازمان در قلمروهای دیگر نیز ورود کند تا توانایی خود را به اثبات برسند و در این بخش‌ها نیز محصولات با کیفیت و ارزان قیمت ارائه دهد. ما با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم بلکه در مقابل دلال‌ها می‌ایستیم. این اجازه باید داده شود که سازمان در تأمین برخی محصولات ورود کند.


وی افزود: مردم آسیب پذیر، خدمات خوبی از میادین میوه‌وتره‌بار دریافت کردند و حتی در مناطق شمالی شهر نیز مردم خواستار ایجاد این بازارها هستند.

مهدی چمران رئیس شورا نیز تأکید کرد: سازمانی که سوددهی نداشته باشد مضمحل می‌‍شود و باید سودآوری داشته باشد. تأکید ما این بود که سود را از طریق فروش بیشتر انجام دهد که خوشبختانه فروشگاه شهروند در این دوره، وارد فروش بیشتر شد.

وی افزود: هشت درصد سود در سال با تورم سالیانه تناسب نداشت و در این دوره سود فروشگاه افزایش یافت و با راه‌اندازی فروشگاه‌های شهروند در سایر شهرستان‌ها، ظرفیت برای سودآوری بیشتر فراهم خواهد شد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه و در واکنش به سخنان مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا، گفت: فروشگاه شهروند در حکم احتکار، برائت گرفت.

گفتنی است در پایان اصلاحات برخی مواد اساسنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، انجام و در نهایت این اساسنامه با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 45095

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =