اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری تهران و اصلاحات برخی مواد این اساسنامه اعمال و تصویب شد

اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری تهران در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات برخی مواد این اساسنامه اعمال و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در جریان بررسی اساسنامه سازمان نوسازی شهرداری تهران، احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: سازمان نوسازی شهرداری در حال تبدیل به یک سازمان املاک دیگر است.

وی افزود: در ماده ۱۰ نیز ایجاد سامانه های متمرکز توسط سازمان انجام نمی شود و زیرساخت ها توسط سازمان فناوری ایجاد می شود. پیشنهاد بنده این است که برنامه ریزی برای ایجاد این سامانه توسط سازمان صورت بگیرد و اجازه ندهیم مستقلاً وارد عمل شود و سازمان فاوا سامانه را ایجاد کند.

در ادامه امانی با بیان اینکه سازمان املاک مسئول املاک شهرداری است، یادآور شد: سازمان نوسازی ناچار است برای نوسازی برخی مناطق، از املاک شهرداری تهران استفاده کند و در این زمینه باید تأییدیه سازمان املاک را بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه تمام بندهای ما به تسهیل گری اشاره دارد، خاطرنشان کرد: محلاتی که سازمان نوسازی وارد شده، محلاتی است که شهروندان آن توان ساخت و ساز ندارند.

سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران تأکید کرد: در نوسازی، در محدودهای بازآفرینی و بافت فرسوده فعالیت می کنیم. برای مثال در نفرآباد پروژه های تملکی، مشارکتی معوض و پروژه های خدماتی داریم. مأموریت ما با سازمان املاک متفاوت است و تنها در این محدوده ها مجوز فعالیت می خواهیم.

وی ادامه داد: مصوبه ای در گذشته داشتیم و می توانستیم بابت زمین ۱.۲ برابر آپارتمان ارائه دهیم و این اقدام تنها در بافت فرسوده است. ما مسائل اقتصادی نداریم و برای مثال در نفرآباد، سازمان مشارکت ها وارد نمی کند چون سود اقتصادی ندارد.

هدایت با بیان اینکه به محض ایجاد ارزش افزوده در محدوده های بازآفرینی و ورود مردم، ما خارج می شویم، تصریح کرد: مسکن ما فقط مسکن جایگزین است. مأموریت ما اقتصادی نیست و تنها مسکن معوض ارائه می دهیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه ما در ولنجک مسکن نمی سازیم، یادآور شد: مسکنی که سازمان نوسازی ایجاد می کند، در نفرآباد و گلاب دره و سیمین قلعه است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ایرادی که در اساسنامه وجود دارد، نشان دهنده تصدی گری است، یادآور شد: ما این نقش را پررنگ می کنیم؛ وقتی تهران چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، کدام منطق حکم می کند که سازمانی چند بلوک ساختمانی بسازد؟ ما به جای اینکه تسهیل گری برای سازندگان ایجاد کنیم وارد ساخت و ساز می شویم. ما نمی توانیم هم کلان نگر باشیم هم خرد نگر.

وی با بیان اینکه باید از سیاست بنگاه داری خارج شویم، گفت: ما باید به سمت خروج تهران از بحران برویم؛ اینگونه عمل می شود که تا پایان دوره چند بلوک می سازیم و یا سود می کنیم و یا ضرر.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه ما در ۹۹ درصد موارد محدوده های بازآفرینی تسهیل گری داریم و در یک درصد موارد به ناچار وارد می کنیم، اظهار کرد: نیازی نیست دغدغه های شورا به جزئیات در اساسنامه لحاظ شود. پیشنهاد می کنیم که تأییدیه سازمان املاک در بندها حذف شود و خرید، فروش، تهاتر و سایر امور تسهیل گر با اطلاع سازمان املاک باشد.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با تأکید بر اینکه در نهایت کار، شهردار تهران تصمیم گیری می کند و اگر اختلافی وجود داشته باشد، سازمان املاک را وارد عمل می کند، یادآور شد: در بافت فرسوده، اطلاعات کافی است اما در بافت های غیرفرسوده، سازمان املاک مرتباً برای خرید و فروش و تهاتر املاک، تصمیم می گیرد و نمی توان شرایطی ایجاد کرد که سازمان املاک و سازمان نوسازی، هریک جداگانه تصمیم بگیرند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت ملک باید با اجازه و تأیید سازمان املاک باشد، تصریح کرد: نوشتن این موضوع که باید ساخت با اطلاع و تأیید سازمان املاک باشد، اضافی است. اینجا بحث صرفه و صلاح شهرداری نیست بلکه صرفه و صلاح شهر مطرح است. اگر نیاز به مجوز از سازمان املاک است از سازمان مجوز می گیرد و در غیر این صورت، خیر. لذا باید با رعایت قوانین و مقررات، مجوزها اخذ شود.

انتهای پیام/

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 45099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =