۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 4531

جزییات جانمایی دستفروشان و ثبت اطلاعات آنها

ساماندهی ۶ هزار دستفروش در «سامان بازار»

۹ میلیارد تومان برای ساماندهی دستفروشان تهرانی هزینه شده است
ساماندهی ۶ هزار دستفروش در «سامان بازار»

شهر: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران اعلام کرد که به منظور حمایت شهرداری از مشاغل خرد، ۶ هزار دستفروش تهران با ثبت اطلاعات خود در سامانه «سامان بازار» در روزبازار و شب بازارها و دیگر فضاهای بازاری شهر ساماندهی شده اند که به صورت رسمی اقدام به دستفروشی کنند.

سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره ساماندهی دستفروشان در تهران گفت: تنها کاری که می توانستیم برای دستفروشان انجام دهیم این بود که وضع موجود شهر را سازماندهی کنیم. تعدادی دستفروش در سطح شهر وجود دارند که سازماندهی شده نیستند. این گروه در هر نقطه ای که بخواهند مستقر می شوند و اقدام به عرضه محصولات می کنند.

او ادامه داد: در این وضع نه افراد مستعد و نیازمند دستفروشی مشخص می شوند و نه اینکه این افراد احراز هویت می شوند. همچنین در چنین شرایطی بین افرادی که واقعا نیازمند دستفروشی هستند و کسانی که دارای چند باب مغازه هستند اما برای فروش بیشتر دستفروش اختیار کردند نیز تفکیک ایجاد نمی شود. از طرف دیگر شبکه های غیر رسمی نیز در این حوزه وجود دارند که اقدام به جانمایی دستفروشان می کنند و حقوق شهروندان در این مناطق رعایت نمی شود.

مفاخریان گفت: برای اینکه بتوانیم این ویژگی ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم و علاوه بر حفظ حقوق شهروندان یک نتیجه مثبت هم به دست آوریم اقدام به طراحی و راه اندازی «سامان بازار» کردیم.

او در توضیح «سامان بازار» بیان کرد: اپلیکیشنی تنظیم شده است که متقاضیان دستفروشی اطلاعات خود را در این سامانه وارد می کنند و بر اساس اطلاعات موجود، ثبت احوال و سازمان تأمین اجتماعی اطلاعات ثبت شده در این سامانه را از جهت سرپرست خانوار بودن ،تأمین معیشت و اینکه شغل دیگری به غیر از دستفروشی ندارند راستی آزمایی می کنند و به این ترتیب این افراد در اولویت قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران گفت: حدود ۱۰ هزار دستفروش را در سطح شهر تهران با کمک مجموعه شهربان شناسایی کردیم که در ایام ضروری مانند کرونا که باید حمایت های ویژه از مشاغل خرد اتفاق می افتاد مورد حمایت قرار گیرند. حدود ۹ میلیارد تومان هم با کمک بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران، شرکت شهربان و شرکت ساماندهی مشاغل جمع آوری و به نزدیک ۱۰ هزار نفر دستفروش کمک شد.

او افزود: ۶ هزار دستفروش بر این اساس در روزبازارهای شهرداری در تهران جانمایی شده اند. این افراد بعد از تکمیل شدن اطلاعاتشان در سامان بازار، کد رهگیری دریافت می کنند و موقعیت آنها در هر یک از غرفه ها مشخص می شود و ساعت حضورشان نیز در راسته بازارها، پلازاها و معابری که شهروندان مشکل تردد پیدا نخواهند کرد و حقوق شهروندی در آنجا رعایت می شود ثبت می شود. بازار این افراد به صورت هوشمند توسط سامانه انتخاب می شود. البته بازارهای مورد نظر به صورت رندومی و گردشی هستند و دستفروشان در یک نقطه مستقر نخواهند بود و می توانند در نقاط مختلف کار کنند.

مفاخریان گفت: هدف این است که اعلام کنیم در حوزه معیشت به افراد کم توان اقتصادی که تلاش می کنند تولیدات خود و یا خدمات دیگری را به صورت عرضه مستقیم به مردم ارائه می کنند وجهه قانونی می دهیم. مساله حضور دستفروشان در شهر همواره مورد تردید بود چراکه قوانین حاکم بر سدفروشی و سدمعبر با یک نگاه مورد توجه قرار می گرفت و از این جهت که به این قوانین از نظر حقوق شهروندی، ترافیکی، امنیتی و رفاه و ... توجه می شد با دستفروشان برخورد و اقدام به جمع آوری آنها می شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه دستورالعمل مشاغل سیار مصوب شده اجازه فعالیت به دستفروشان بر اساس حدودی داده شده است و بر این اساس به این گروه اجازه داده می شود که بر اساس پروتکل هایی همچون رعایت اصول بهداشتی  ونحوه ارائه خدمات و هویت سنجی افراد کارشان را انجام دهند.

مفاخریان بیان کرد: این سامانه از این جهت که بعد از سال ها وضعیت دستفروشان را به عنوان مشاغل سیار و بی کانون ساماندهی می کند و این افراد شناسایی می شوند و برای تأمین معاششان تلاش می شود بسیار حائز اهمیت است.

او در پاسخ به این سوال که آیا کالایی که دستفروشان عرضه می کنند نیز در این سازماندهی سامانه ای حائز اهمیت است، گفت: رسته ای را که دستفروشان عرضه می کنند در این سامانه تعیین کرده ایم. معمولا در مطالعاتی که انجام شده است حدود ۵۶ درصد دستفروشان پوشاک می فروشند و بخش کوچک تری از آنها در حال فروش مواد غذایی هستند. یک درصد ناچیزی هم سایر موارد را عرضه  می کنند. بر همین اساس در سامانه پیش بینی شده که جانمایی این افراد در روزبازارها و شب بازارها و ... در نقطه ای قرار بگیرد که تداخل صنفی نداشته باشند و مشکلات تداخل فعالیت های مشترک بین صنوف مجاور و محل استقرار این دستفروش ها به وجود نیاید.

مفاخریان در این باره که آیا این دستفروشان باید هزینه ای نیز برای این ساماندهی پرداخت کنند، گفت: مبلغ ناچیزی در دستورالعمل پیش بینی شده است که این مبلغ صرف موضوعات زیر ساختی بازارها مانند روشنایی و نظافت و ... می شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 4531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =