شهرنگار| هم‌افزایی دولت و شهرداری برای تامین آرامش و آسایش مردم

حمایت دولت دوازدهم از شهرداری تهران بدلیل اختلافات متعدد کمرنگ بود به همین دلیل علاوه بر بی‌ثمر ماندن بسیاری از طرح‌های شهری، شاهد بی‌پاسخ ماندن مطالبات شهرداری از جانب دولت گذشته بودیم اما دولت سیزدهم از همان ابتدا گام در راه کمک به حل مشکلات شهری گذاشت و قدم‌های بزرگی برای آسایش و آرامش مردم با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برداشته است.

به گزارش شهر، موضوعی که باعث شد تا پیروز حناچی، شهردار سابق تهران از شرکت در جلسات هیات دولت کنار گذاشته شود را یادمان نرفته، ماجرا از این قرار بود که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، منطقه جماران به لحاظ فرهنگی و امنیتی با ارزش شناخته و ساخت و ساز بیش از ۲ طبقه در این منطقه ممنوع شد.

اما در باغ عمارتی در منطقه جماران تهران که به نهاد ریاست جمهوری تعلق داشت ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد گویا پنج سال پیش از وقوع ماجرا ساخت و ساز سنگینی در این منطقه صورت گرفته بود تا جایی که اهالی این منطقه به دادستانی و شورای شهر شکایت کردند البته نهاد ریاست‌جمهوری تملک این ساختمان برای شخص رییس‌جمهور و مسکونی بودن آن را تکذیب کرد اما مطابق اسناد، کاربری آن ملک مسکونی تشخیص داده شد.

همین موضوع کافی بود تا رئیس جمهور وقت و اطرافیانش دور شهرداری پایتخت خط قرمز کشیده و از حضور شهردار در جلسات هیات دولت استقبال نکنند هر چند ماجرای جماران برای شهردار به قیمت حذف او از جلسات هیات دولت روحانی تمام شد اما حناچی موضع‌گیری صریحی داشته و گفته بود که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پذیرد.

هم‌افزایی دولت و شهرداری برای تامین آرامش و آسایش مردم

آغاز تحولات با شروع دوره ششم مدیریت شهری

در دوره ششم مدیریت شهری اما شرایط تغییر کرد بطوریکه تعامل شهرداری تهران با دولت سیزدهم به اوج خود رسید.

پس از انتصاب علیرضا زاکانی شهردار منتخب شورای ششم شهر تهران، دولت قول همکاری با شهرداری را در زمینه‌های مختلف داد و زمانی که در مراسم بازدید از ایستگاه‌های مترو شهید رضایی و توحید از ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران سوال می‌شود که آیا دولت مدیریت شهری را حمایت خواهد کرد؟ امانی در پاسخ می‌گوید: رییس جمهور به شهردار منتخب شورای شهر تهران قول داده که حتما کمک خواهد کرد و شورا هم منابع لازم را بویژه در حوزه حمل و نقل شهر تهران در اختیار قرار خواهد داد.

با توجه به قول همکاری دولت و شخص رئیس جمهور در زمینه‌های مختلف بخصوص توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت از آن زمان تاکنون اقدامات مثبتی رقم خورد و پس از مدت‌ها بی‌مهری از سوی دولت با تعامل زاکانی شهرداری تهران مورد اقبال قرار گرفت.
 

هم‌افزایی دولت و شهرداری برای تامین آرامش و آسایش مردم

تعامل شهرداری و دولت در حوزه حمل و نقل

موضوع حمل و نقل نیز یکی از همان چالش‌های بزرگ هر کلانشهر بوده که بخش زیادی از آن با همکاری دولت و شهرداری تا حد زیادی حل خواهد شد در همین راستا اوایل ماه جاری علیرضا زاکانی، شهردار تهران به دعوت رسمی یین یانگ، شهردار پکن و برای شرکت در اجلاسیه «راه ابریشم» همراه با برخی از مدیران شهری عازم چین شد.

موضوع اصلی مذاکرات صورت گرفته در جریان این سفر حمل و نقل بود تا جایی که مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۷۹۱ دستگاه واگن مترو بین ایران و چین، می‌گوید: اکنون بزرگترین قرارداد خرید واگن در طول تاریخ کشور رقم خورده است این سفر یک اقدام مبارک برای حوزه حمل و نقل و ترافیک تهران و خروجی سیاست‌گذاری‌های شورای شهر بود.

دولت در جریان تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقد شده با طرف چینی کمک‌های شایانی ارائه کرد و از مذاکرات صورت گرفته حمایت کرده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم درباره تازه‌ترین دستاوردهایی که در سفر شهردار تهران به پکن رقم خورد، اظهار کرد: با همت و تلاشی که اعضای شورا و شهردار پایتخت انجام دادند و البته با حمایت‌های بی‌دریغ دولت در تامین مالی پیش پرداخت، این قراداد همکاری به سرانجام رسید.
 

هم‌افزایی دولت و شهرداری برای تامین آرامش و آسایش مردم

به جریان درآمدن قراردادی خاک خورده

لطف‌الله فروزنده با اشاره به اجرایی شدن قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو از چین می‌گوید: باتوجه به اینکه بحث خرید و ساخت قرارداد ۶۳۰ واگن مترو در سال ۹۵ مطرح شده بود اما عدم پیگیری باعث شد موضوع به نتیجه نرسد با روی کار آمدن ششمین دوره مدیریت شهری، از روزهای اول این موضوع با حمایت دولت پیگیری شد و به این ترتیب قسط اول قرارداد پرداخت و خط اعتباری باز شد.

فروزنده با بیان اینکه هدف اصلی سفر شهردار تهران به چین موضوع حمل‌ونقل عمومی بوده است، ادامه داد: یکی از گام‌های بسیار مهم افزایش قرارداد به تعداد ۷۹۱ واگن بود که نهایی شد و زمان‌بندی آن هم مشخص شدهمچنین در جریان بازدید از کارخانه واگن‌سازی، موضوع انتقال تکنولوژی نیز مقرر شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اهمیت مالی و اقتصادی اجرایی شدن این قرارداد برای مردم، گفت: به هر حال این اتفاق یک کار بسیار مهم است و یک رقم بسیار بالا آورده ارزی دارد از سوی دیگر نیز در خدمت‌رسانی به مردم موثر است و باعث گسترش تکنولوژی در داخل کشور شده و واگن‌سازی ما را به جریان می‌اندازد.

هم‌افزایی دولت و شهرداری برای تامین آرامش و آسایش مردم

آوردن سرمایه و تکنولوژی با حمایت دولت از نظر معاون شهردار

به گفته وی، سرمایه‌گذاری چینی‌ها علاوه بر رونق همراه با انتقال تکنولوژی بوده و طرف چینی از همکاری با ما استقبال می‌کند چرا که موقعیت ایران استراتژیک بوده و نگاه تحولی در ایران با توسعه استفاده از ظرفیت‌های خارجی مورد توجه سرمایه‌گذاران چینی قرار گرفته است.

فروزنده در توضیح بیشتر می‌گوید: همت بر این است که حمل‌ ونقل عمومی با مشارکت دولت خدمتگزار توسعه و سهم بیشتری در ایاب و ذهاب مردم پیدا کند؛ قول می‌دهیم کوچک‌ترین مانعی اگر وجود داشته دارد، با پیگیری حل کنیم و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم ایده‌های موجود را عملی کنیم.

به گزارش ایرنا در دوره ششم مدیریت شهری رویکرد شهرداری تهران تعامل با دولت بوده که سهم مردم از این تعاملات، رفاه و آسایش بیشتر خواهد بود. برعکس گذشته که رابطه دولت با شهرداری به طرفه العینی مخدوش می‌شد و دود بی‌مهری دولت به شهرداری در چشم مردم می‌رفت، حالا بیشتر از هر زمانی دولت با شهرداری همسو شده تا گام‌های بلندی در جهت بهبود زندگی پایتخت‌نشینان برداشته شود.

البته ناگفته نماند تعاملات شهرداری با دولت تنها به حوزه حمل و نقل ختم نشده و زاکانی با ارگان‌های مختلفی اعم از وزارت آموزش و پرورش، وزارت صمت و وزارت دفاع تفاهم‌نامه امضا کرده و همچنان در برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌ها موفق بوده و شهروندان در آینده نزدیک آثار و دستاوردهای این تفاهم ها را در حوزه مدیریت شهری مشاهده خواهند کرد.
منبع: ایرنا

۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
کد خبر: 45404

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =