پروژه‌های توسعه محلی شهرداری تهران در آستانه تحقق ۱۰۰ درصدی

باقری گفت: پروژه‌های توسعه محلی شهرداری تهران در آستانه تحقق ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، مجید باقری در یکصد و نود و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از «گزارش نظارتی شش ماهه اول بودجه مصوب سال ۱۴۰۲» با بیان این‌که مبنای گزارش ارائه شده امروز «سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران» بوده که مبنای این سامانه قراردادهاست، گفت: این سامانه برای ارزیابی و پیشرفت قراردادها برنامه‌ریزی شده است و به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود. 

وی افزود: در شهرداری عرف است که در شش ماه اول سال کسی انتظار ندارد که پروژه‌ها پیشرفت ۵۰ درصدی داشته باشند. از سوی دیگر، ابتدای سال باید تبادل اسناد انجام و مناقصه‌ها برگزار شود و پس از آن وارد فضای اجرایی شویم.  

باقری با بیان این‌که خرد نخبگانی در شهرداری تهران اعتقاد دارد اگر در شش ماه اول سال به مرز ۳۸ تا ۳۹ درصد پیشرفت برسیم، بسیار دقیق عمل کرده‌ایم، گفت: در سال ۱۴۰۲ در شش ماه اول سال ۳۴ درصد پیشرفت داشته‌ایم، در صورتی که سال گذشته در شهریور ماه شاهد پیشرفت ۲۵ درصدی‌ بوده‌ایم؛ یعنی ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیشرفت در پروژه‌ها را داشته‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران اظهار داشت: به شدّت این شکاف مثبت نسبت به سال گذشته در حال افزایش است، چرا که در مهر ماه به پیشرفت ۴۳ درصدی و در آبان ماه به پیشرفت ۴۸ درصدی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در خصوص پروژه‌های مناطق هم در شهریور ماه سال گذشته ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم، اما در حال حاضر ۳۸ درصد پیشرفت داریم و این روایت دیگری از روند رو به رشد تحقق پروژه‌ها و نویدبخش پایان خوش سال جاری است.

باقری با بیان این‌که در تفکیک معاونتی هم شاهد وضعیت پیشرفت خوبی هستیم، گفت: سال گذشته ۲۵ درصد و در حال حاضر به ۴۶ درصد پیشرفت رسیده‌ایم. 

معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که گل طلایی شهرداری در توسعه محلی بوده است؛ یعنی آنچه مردم روزانه به چشم شاهد آن هستند، خاطرنشان کرد: به دنبال تأکید شهردار تهران برای افزایش سرمایه اجتماعی مدیریت شهری نسبت به جلسات مستمر توسعه محلی بسیار حساس بودیم؛ سال گذشته در این پروژه‌ها ۲۹ درصد پیشرفت داشته‌ایم، اما در شش ماه اول امسال ۵۹ درصد پیشرفت داشتیم و در حال حاضر به پیشرفت ۷۸ درصدی رسیده‌ایم.

باقری افزود: نزدیک به این است که با افتخار بگوییم پروژه‌های توسعه محلّی به تحقق ۱۰۰ درصدی رسیده است. برای پروژه‌های توسعه محلّی، بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا مردم خودشان آن‌ها را انتخاب کنند و ارزیابی آن‌ها هم توسط مردم انجام شود.  

وی با اشاره به این‌که تعداد پروژه‌های خاتمه یافته در شهریور سال گذشته ۲۳۷ بوده و امسال به ۵۹۷ پروژه رسیده است؛ یعنی تا پایان آبان ماه امسال ۸۰۰ پروژه خاتمه یافته و به بهره‌برداری رسیده است. این آمار نیز حاکی از تکمیل پروژه‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان تهرانی است. 

باقری ادامه داد: در مورد پروژه‌هایی که هنوز آغاز نشده است، شهریور سال گذشته ۷۷۱ پروژه بوده است، اما در ۶ ماه اول امسال به ۳۰۹ پروژه و در آبان ماه به ۵۴ پروژه رسیده است؛ «یعنی حدود ۴۰۰ پروژه‌ آغاز نشده، کمتر شده» و این به این معناست که حساسیت داریم به چه پروژه‌ای منابع تخصیص بدهیم و اهتمام داشته باشیم که کارها پیش برود و نسبت به دغدغه‌های شورای اسلامی شهر بی‌تفاوت نباشیم و این‌گونه تلقی نشود که شورا یک مسیر را و شهرداری مسیر دیگری را در پیش گرفته است. 

معاون شهردار تهران عنوان کرد: این را باید بپذیریم که در مسیر اجرای برخی از پروژه‌ها گاهی بنا به برخی اقتضائات یا مسائل مستحدثه ممکن است انحراف یا تأخیر پیش بیاید که این موضوع جزء لاینفکی از کار اجرا است. 

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، حسب اختیار قانونی که شورای محترم به شهرداری داده است، شهرداری طبق ماده ۲۸ می‌تواند ۱۰ درصد بودجه را حسب نیازها و ضرورت‌ها در مأموریت‌های شهری جابه‌جا کند؛ بنابراین از اعضای شورا و اصحاب رسانه تقاضا دارم، پس از شنیدن توضیحات معاونین شهردار تهران در این خصوص داوری کنند.

انتهای پیام/

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 45821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =