به گزارش خبرنگار شهر، غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با قدردانی از بهاره آروین به عنوان رئیس کمیته شفافیت شورای شهر گفت: پروژه شفافیت اساسا مربوط به شهرداری نبوده است. شفافیت برای دستگاه های اجرایی مشکلاتی ایجاد می کند که هم در کنار مصالح عمومی و هم سازمانی رویه های جدید پیاده کنند و موضوع شفافیت و تعهد آن باید در این مسیر تثبیت شود.
محمدی گفت: همه ما در تلاش هستیم به مردم خدمت کنیم. خدمت به شهروندان باید خوب و قابل پذیرش باشد. دولت پدید آمده که مسائل عمومی که مردم نمی توانند آن را حل کنند رفع کند. هر نهادی و بخش عمومی در این مسیر نیاز به مشروعیت و کارآمدی دارد. در این دو بعد به یک سری آیتم ها نیاز داریم که مردم احساس کنند خدمت خوب به آنها ارائه می شود.
او ادامه داد: شفافیت یکی از بخش های جدی این کار است. دلیل اینکه شورای پنجم هم روی این موضوع دست گذاشته نیز همین موضوع بوده است. شفافیت چرخی را به حرکت در می آورد که از قواعد عمومی تبعیت می کند و در عموم بخش های حاکمیت چیزی را بیان می کند که تخطی از آن به عنوان امر ناپسند تلقی می شود.
او با بیان اینکه این مورد را در شهرداری به عینه تجربه کرده است، گفت: به طور مثال در موضوع سفرهای خارجی؛ قبل از دوره کنونی سفرهای خارجی زیادی انجام می شد و خیلی راحت کسانی که ارتباط بیشتری داشتند از این سفرها استفاده می کردند. در دوره جدید به دلیل شفافیت و ثبت نام افراد در سامانه هم درخواست ها کمتر شده و هم رسیدگی ها جدی تر. به شرطی با سفرها موافقت می شود که منفعت ویژه برای شهرداری داشته باشد. بنده در مقایسه با گذشته تنها یک سفر خارجی رفته ام. با تقواترین و متعهدترین آدم ها ممکن است در مقابل امتیازات خود را ببازند. این سیستم مانند وجدان شخصی است و کارایی عجیبی دارد. باید برای این کارایی نهادینه سازی شود.
محمدی گفت: احساس فساد در شهرداری تهران تا پیش از این (در دوره های گذشته) بیش از ۳۰ درصد بوده است. بیش از ۲۳ فرآیند فساد ساز طراحی شد و در سه سال گذشته مراجعان به شهرداری تهران نظر سنجی شده اند و این احساس فساد کمتر شده است. بخشی از این کاهش به دلیل افراد حاضر (مسئولان کنونی) بوده و بخشی نیز به دلیل فرآیندی که به کار گرفته شده است.
او دو پیشنهاد را مطرح کرد و توضیح داد: ان شاالله برای تثبیت برنامه شفافیت اقدام شود و تأسیس نهاد شفافیت در شهر تهران را به صورت دائمی تثبیت کند. مراقبت دائمی در شهرداری باشد که قابل برگشت نباشد. این نهاد نمی تواند تنها در شورا و شهرداری مستقر شود، باید نهاد مشارکت جو باشد و بتواند اقدامات اجرایی انجام دهد.
او گفت: نهاد تنظیم گر شفافیت در کشور وجود ندارد و اراده ای هم نیست . اما در شهرداری می توان آن را انجام داد و نهاد شفافیت می تواند مسائل را در شهر تهران تنظیم کند.
محمدی گفت: پیشنهاد دوم من این است که برای ادامه این برنامه شفافیت این مسابقه را ادامه دهیم و حتی در ایام کرونا می توانیم به صورت مجازی آن را اجرایی کنیم. آماده ایم از مهر ماه مسابقه دوم را با شرایط متفاوت آغاز کنیم.
او با بیان اینکه سرعت توسعه مفهوم شفافیت در شهر تهران با سرعت بروکراسی همراه نیست گفت: در این زمینه نیاز جدی داریم که برای تنطیم این روند فرهنگ سازی کنیم و بخواهیم مردم و مسئولان در این چارچوب قرار گیرند. در این دوره مدیریت شهری یک سال فرصت داریم که در بحث قانون گذاری و ترویجی اقدام کنیم.
شفافیت باید تبدیل به یک پایش مداوم شود
بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران نیز گفت: امروز کرونا در وضعیت اختتامیه این مسابقه خودش را نشان می دهد. قرار بود به روند تثبیت فرآیند برسیم و رویداد سالانه شفافیت داشته باشیم و رویداد را از مجموعه شهرداری تهران خارج کنیم و کلان شهرها و شهرهای کوچک را وارد کنیم که اقدامات بزرگی را انجام داده اند اما شرایط کرونا این اجازه را نداد.
او ادامه داد: این اقدام باید تبدیل به یک پایش مداوم شود که سازمان ها و نهادهایی که داده های جدید منتشر می کنند مورد تشویق و اطلاع رسانی قرار گیرند و در مقابل نهادهای مقاوم نیز مطالبه گری کنیم. بعضی سازمان ها فساد سازی می کنند به طور مثال در حوزه املاک.
او گفت: حوزه املاک یا بهداشت و سلامت در کشور فساد ساز هستند. در دوران کرونا شاهد هدر رفت بودجه در این حوزه بوده ایم. مسابقه تهران به روایت شفاف بخش جانبی این رویداد بود که پیوند حوزه متخصصان و حوزه اجرا بود.
او ادامه داد: شفافیت سه هدف اصلی داشته که اولین هدف فعال کردن نظارت همگانی و کاهش فساد است البته نه از جهت مچ گیری بلکه اینکه پیشگیری از فساد انجام شود. از این جهت فعال کردن نظارت همگانی به جای نظارت متمرکز اولین هدف این پروژه بوده و دومین هدف شفافیت اعتماد همگانی است. حتی اگر مردم به سامانه شفافیت مراجعه نکرده باشند اما اینکه بدانند شهرداری همه اسناد خود را منتشر کرده است باعث افزایش اعتماد می شود.
آروین سومین هدف این مسابقه را نزدیک کردن حوزه آکادمی به حوزه سیاست گذاری و اجرا خواند و گفت:ما در پایان نامه ها نمی توانستیم به داده های واقعی دسترسی داشته باشیم.
او ادامه داد: مسابقه یک انگیزه ثانویه است اما تا کسی دغدغه نداشته باشد به دنبال آن نمی رود. هم ادامه مسابقات و هم تشکیل نهاد شفافیت را در دستور کار خواهیم داشت.
این عضو شورای شهر گفت: در چند ماه گذشته داده های تفریغ بودجه که وضعیت مالی شهرداری را در یک افق ده ساله نشان می دهند منتشر شدند. صورت های مالی نهادها و شرکت های تابعه شهرداری تهران از سال ۹۰ تا ۹۷ منتشر شد. اما سازمان اجرایی به دو دلیل انگیزه تحلیل را ندارد. ما خودمان وقتی قراردادها را تحلیل کردیم که متوجه شرکت های مشارکت کننده در مناقصات شهرداری شدیم این تحلیل بسیار ناراحت کننده بود اما این تحلیل ها به مجموعه ای مانند شورای شهر کمک می کند.
در این مراسم آثار برگزیده از میان ۲۳ اثر ارسالی معرفی شدند که بر این اساس اثر اول مربوط به بهمن اجدری با موضوع مجموعه قراردادهای هزینه ای شهر تهران، نفر دوم مجید پور کاشانی با موضوع تحلیل پژوهش های انجام شده در شهرداری تهران و اثر سوم ترنگ سیمین، تحلیل نیروی انسانی شهرداری تهران اعلام شدند.
بهاره آروین در این مراسم از بهمن اجدری سوال کرد که چه موانعی از استفاده از دیتاها و تحلیل هایی که منتشر می شود جلوگیری می کند؟
اجدری نفر اول انتخابی در این مسابقات که از روند استفاده نشدن از داده ها در شهرداری انتقاد می کرد نداشتن انگیزه را دلیل اصلی دانست.
او گفت که داده های منتشر شده در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را تحلیل کرده است اما در شهرداری از این داده ها استفاده نشده و اکو سیستم شکل نگرفته است.
مجید پور کاشانی به عنوان نفر دوم برگزیده از انجام این مسابقات تقدیر و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق ادامه پیدا کند و تبدیل به فرهنگی در شهرداری شود.
او پیشنهادهایی نیز مطرح کرد و خواستار برگزاری مسابقاتی شد که موضوعات مشخص و از پیش تعیین شده داشته باشد.
در پایان این مراسم برندگان جوایز خود را دریافت کردند.
نظر شما