۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 46653

اقدامات اجرایی در تراز زیرین تجریش

سیدمهدی صباغ- شهردار منطقه یک
اقدامات اجرایی در تراز زیرین تجریش

شهرداری منطقه یک علاوه بر فعالیت‌های اجرایی در سطح، اقداماتی را نیز در لایه‌های زیرین شهر و کانال‌ها و آبروهای روبسته و روباز انجام می‌دهد تا در روان‌سازی جریان آب خللی به‌وجود نیاید.

منطقه یک در شمالی‌ترین نقطه تهران واقع شده است و با شرایط جوی و جغرافیایی دارای بیشترین میزان بارش‌های پاییزی و زمستانی در تهران است و با داشتن ۱۱مسیل، ۱۵حوضچه رسوبگیر و تعداد ۱۵کانال علاوه بر نقش هدایتی آب‌های سطحی به‌عنوان کریدورهای تنفسی شهر تهران جریان هوا را نیز از لابه‌لای سازه‌های شهری عبور می‌دهد و به تنفس شهر کمک می‌کند. 

برهمین اساس در یک‌سال گذشته سعی شد نگهداشت و ساماندهی مسیل‌ها در اولویت اجرا قرار گیرد و با تامین ماشین‌آلات و اعتبار موردنیاز لایروبی، بهسازی و ساماندهی آنها به انجام برسد تا با بارش‌های پاییزی و زمستانی دچار وقوع حوادث ناگوار ناشی از سیلاب نباشیم.

باید اذعان کرد درواقع شهرداری منطقه یک علاوه بر فعالیت‌های اجرایی در سطح، اقداماتی را نیز در لایه‌های زیرین شهر و کانال‌ها و آبروهای روبسته و روباز انجام می‌دهد تا در روان‌سازی جریان آب خللی به‌وجود نیاید؛ بر همین اساس در ۸ماهه اول سال‌جاری با لایروبی مستمر و شبانه‌روزی و اجرای عملیات رسوب‌برداری، ۶هزارو۶۵۰تن رسوب از مسیل‌ها و حوضچه‌ها خارج و ظرفیت پذیرش آب در آنها افزایش یافت.

در این خصوص باید به بهسازی کانال جعفرآباد (مقصودبیک) اشاره کرد که به‌عنوان کار ویژه یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی در تراز زیرین میدان تجریش محسوب می‌شود که به‌دلیل گذر زمان در برخی قسمت‌ها دچار سستی شده بود که به‌علت قرار گرفتن آن زیر میدان تجریش درصورت عدم‌مقاوم‌سازی‌، خطر ریزش برای میدان به‌وجود می‌آمد؛ بر همین اساس عملیات اجرایی در آن آغاز و اکیپ‌های عملیاتی به‌صورت شیفت‌های ۲۴ساعته مشغول به‌کار شدند تا این پروژه در فصل کاری که دبی رودخانه جعفرآباد به حداقل مقدار خود رسیده است به اتمام برسد تا جلوی وقوع سیلاب‌های احتمالی نیز گرفته شود.

در حال حاضر بهسازی این تونل با پیشرفت ۷۵درصدی در حال اجراست و بتن کف آن کامل شده و اجرای مش و شاتکریت سقف با ۸۰درصد پیشرفت در حال اتمام است و کلیات قالب‌بندی و اجرای بتن دیواره‌ها نیز در دست اقدام قرار دارد تا این کانال ۱۳۰متری مستحکم و مقاوم شود.

اقدام دیگری که در این راستا انجام شد، لایروبی مسیل سرپوشیده دارآباد و تونل دوقلو بود که زیر بزرگراه امام‌علی(ع) قرار دارد و حدود ۶سال بود که عملیات لایروبی در آن انجام نشده بود که با کار جهادی در مدت ۲۰روز با استفاده از ادوات و تجهیزات لازم ۶۵۰تن رسوب از آن خارج و حمل شد.

ناگفته نماند که فصل پاییز نیز کار مختص به خود را دارد؛ چراکه با آغاز این فصل و ریزش برگ‌های پاییزی در معابر و انهار نیاز به‌کار جهادی نیروهای خدمات شهری و فضای سبز بود تا با جمع‌آوری به موقع برگ‌ها از ورود آنها به کانال و انهار جلوگیری شود که در همین راستا پاکسازی و لایروبی مسیل جمشیدیه، گلابدره و کوهسار و... سرتاسر انجام و این مسیرها از وجود برگ‌های پاییزی، زباله‌ها و... که منجر به گرفتگی و جلوگیری از جریان یافتن آب می‌شد، پاکسازی شد.

لازم است از شهروندان ساکن در حاشیه مسیل‌ها و عابران درخواست کنیم زباله و ضایعات را در داخل مسیل‌ها و کانال‌ها تخلیه نکنند تا منجر به آب‌گرفتگی و ایجاد سیلاب نشود. همچنین تذکرات و اخطارهای لازم به پیمانکاران خدمات شهری نیز داده شده که آموزش‌های لازم را به پاکبانان بدهند تا از ریختن برگ در انهار که موجب گرفتگی و جلوگیری از روان‌یابی جریان آب می شود، جلوگیری کنند. 

انتهای پیام/

۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 46653

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =