رشد و توسعه متوازن تهران با تخصیص سهمی از بودجه به پروژه‌های «من شهردارم»

به اعتقاد عضو شورای راهبری دبیرخانه دائمی بودجه‌ریزی مشارکتی «من شهردارم»، تخصیص سهمی از بودجه به پروژه‌های «من شهردارم»، رشد و توسعه متوازن تهران را در پی خواهد داشت.

به گزارش شهر، محمد امیرآبادی مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد و عضو شورای راهبری دبیرخانه دائمی بودجه‌ریزی مشارکتی «من شهردارم» در گفت‌وگو با «روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران»، در خصوص ابرپروژه «من شهردارم» گفت: بودجه‌ریزی مشارکتی نوعی واگذاری سیاست‌گذاری به شهروندان است که در آن شهروندان از طریق فرآیند مشورت و تصمیم‌گیری نظر خود را اعلام می‌کنند که بودجه‌ شهرداری یا بودجه‌ عمومی چگونه و به چه چیزی تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه ابرپروژه «من شهردارم» که هدفش «مردمی‌سازی اداره شهر» است، جنبه‌های بروز و ظهور مختلفی دارد که یکی از آن‌ها بودجه‌ریزی مشارکتی است، افزود: مهمترین جنبه ابرپروژه «من شهردارم» تصمیم‌گیری شهروندان برای اجرای پروژه‌های مربوط به منطقه و محل زندگی خود است؛ در این ابرپروژه مردم براساس نیازهای محله خود، پروژه‌ها را تعریف می‌کنند و نتایج تصمیمات خود را در عمل مشاهده می‌کنند. از سوی دیگر، تخصیص سهمی از بودجه سالانه به پروژه‌های من شهردارم، باعث رشد و توسعه متوازن شهر شده و همه محلات شهر را از پروژه‌های شهری، عمران و آبادانی آن بهره‌مند می‌کند.

عضو شورای راهبری دبیرخانه دائمی بودجه‌ریزی مشارکتی «من شهردارم»، تأمین سرانه را یکی دیگر از جنبه‌های مهم این ابرپروژه دانست و افزود: از آنجا که پروژه‌های من شهردارم براساس نیاز شهروندان تعیین می‌شوند، به احداث بوستان در محلات فاقد بوستان، احداث بازار میوه و تره بار در محلات فاقد بازار و مواردی از این دست منتهی شده و موجب ارتقاء سطح سرانه‌ها در محلات شده و در نهایت می‌توان به جنبه تأثیر طرح من شهردارم در دریافت و لمس مستقیم خدمت توسط مردم اشاره کرد. بسیای از پروژه‌های بزرگ در گوشه‌ای از شهر انجام می‌شوند و بخشی از مردم شهر را منتفع می‌کنند، اما پروژه‌های «من شهردارم» موجب لمس مستقیم خدمت در کوچه و خیابان برای همه مردم شهر می‌شود.

امیرآبادی تلاش برای جلب مشارکت حداکثری شهروندان در طرح، ترجمه درست درخواست شهروند به زبان پروژه، اهتمام مدیریت شهری در تخصیص اعتبارات و پیگیری پروژه تا به سرانجام رسیدن آن‌ها و اجرای صحیح و کامل و با کیفیت پروژه‌ها را چهار رکن اصلی موفقیت در ابرپروژه من شهردارم دانست.

وی یکی از شاخص‌های حکمرانی شایسته شهری را مشارکت‌پذیری شهروندان در اداره شهر دانست و گفت: تجربیات مختلف در شهرداری تهران، سایر بخش‌ها، نهادها و ارگان‌های کشور و نیز تجریبات جهانی همواره بر این مهم صحه گذاشته است. وقتی شهروند در اداره شهر و نحوه خرج شدن بودجه در شهر، نقش داشته و تصمیم‌گیر باشد، به‌طورحتم با رغبت بیشتری، عوارض شهری را پرداخت می‌کند؛ چراکه می‌داند پولی که پرداخت می‌کند با نظر خودش در شهر خرج می شود. شاید این بزرگ‌ترین نتیجه مشارکت شهروندان در اداره شهر باشد که موجب افزایش درآمد پایدار شهری شده و رابطه بین شهروند و شهرداری را به یک رابطه دوسویه برد-برد تبدیل می‌کند.

مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران، درخصوص پیش‌بینی تعداد مشارکت شهروندان در ابرپروژه «من شهردارم» عنوان کرد: مدیریت شهری برای دستیابی به یک میلیون رأی هدف‌گذاری کرده و برنامه‌ریزی‌های مختلفی را برای دستیابی به آن انجام داده است. بنده تصور می‌کنم در صورتی که بتوانیم نتایج حاصل از اولین طرح من شهردارم را به خوبی به اطلاع مردم برسانیم، دستیابی به بیش از یک میلیون رأی نیز دور از دسترس نیست.

امیرآبادی با اشاره به اقدامات دفتر پایش برای ابرپروژه «من شهردارم» گفت: اهداف و اقدامات خود را همسو با سیاست کلی شهرداری تهران تعریف کرده‌ایم. هدف طرح من شهردارم، مشارکت مردم در تعریف پروژه‌هاست و دفتر پایش به‌عنوان متولی کنترل پروژه‌های شهرداری تهران، هدف خود را بر مدار گزارش‌دهی دقیق و به روز در خصوص میزان پیشرفت پروژه‌های منتخب مردم تعریف کرده است.

وی تصریح کرد: در این راستا همه پروژه‌های «من شهردارم» به‌طور مستمر توسط کارشناسان این دفتر مورد پایش قرار گرفته و پیشرفت این پروژه‌ها با حساسیت کنترل و در کوتاه‌ترین زمان در سامانه مدیریت و کنترل پروژه شهرداری تهران ثبت می‌شود. داده‌های مندرج در سامانه مذکور از طریق ارتباط بین سامانه‌ای بر روی سایت من شهردارم قرار گرفته و در بخش رصد پروژه‌ها قابل مشاهده است. همچنین این دفتر پیگیری پروژه‌های متوقف و احیاناً دارای مشکل را به جدیت انجام داده و نقش خود را در رفع موانع درون سازمانی و تسهیل اجرای پروژه‌ها در شهرداری تهران ایفا می‌کند تا در پایان سال به فضل خدا بتوانیم پروژه‌های ابرپروژه من شهردارم را طبق برنامه برای بهره‌برداری به شهروندان عزیز تهرانی تحویل دهیم.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 46883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =