به گزارش شهر؛ مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در مورد انتقادات عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت دستگاههای کارتخوان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۹۲ کارتخوان در سطح ایستگاههای متروی تهران فعال است، گفت: با توجه به سیاستهای شهرداری تهران جهت استفاده شهروندان از سامانه کیف پول الکترونیک (شهرزاد) و لزوم ارتقای برخی از تجهیزات سختافزاری جهت اجرای پروژه، با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تعداد ۲۰۷ دستگاه کارتخوان دیواری با سیستمعامل اندروید در ایستگاههای مترو نصب شده که برخی از این کارتخوانهای جدید که در خروجی ایستگاهها نصب شدهاند در ابتدای پروژه دچار مشکل نرمافزاری بود که طبیعی است و هر سیستم و نرمافزاری در حین راهاندازی مشکلات و چالشهایی دارد؛ اما اکنون با پیگیریهای صورت گرفته از سازمان فاوا مشکلات این نوع از کارتخوانها رفع شده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مسافران مترو در استفاده از کارت بلیتهای قدیمی خود مشکل دارند و نمی توانند از اعتبار آن استفاده کنند؟ گفت: در حال حاضر استفاده از انواع کارت بلیت در مترو امکانپذیر است و مشکلی در این زمینه نداریم. موضوعی که اخیراً منجر به انتقاد مسافران شده مربوط به اتصال کارت به کیف پول شهروندی است. پس از ثبتنام مسافران در نرمافزار شهرزاد و اتصال کارت بلیت به کیف پول الکترونیک، گیتهای مسافری به محض ارائه کارت و بدون درنظرگرفتن موجودی آن، نسبت به استعلام از کیف پول الکترونیک اقدام میکند و پس از کسر مبلغ حداقل کرایه از حساب شهروند مجوز عبور صادر میگردد. گروهی از مسافران که کارت خود را در نرمافزار شهرزاد به حساب شهروندی متصل کردهاند؛ اما کیف پول الکترونیک آنها فاقد اعتبار کافی است در ورود با مشکل مواجه میشوند. این مسافران میتوانند با شارژ کیف پول الکترونیک خود از مترو استفاده کنند و یا در صورت تمایل به استفاده از موجودی کارت، بهصورت موقت اتصال کارت را قطع کنند و پس از اتمام موجودی کارت ضمن اتصال مجدد و شارژ کیف پول، با استفاده از حساب شهروندی از خدمات حملونقل عمومی استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار کارت بلیت این مسافران از بین می رود؟ گفت: اعتبار موجود در کارت بلیت مسافران بههیچوجه از بین نمیرود و مسافران محترم میتوانند با روشی که بیان شد از مانده اعتبار کارت بلیت خود استفاده کنند. بالاخره باید پذیرفت وقتی سیستم فروش بلیت حملونقل عمومی از سال ۹۰ توسط معاونت حملونقل و بدون هماهنگی و رضایت مترو به بخش خصوصی واگذار شد و تا اواسط امسال این سیستم در اختیار یک پیمانکار بود، برای تغییر این فرآیند و جایگزینی یک سیستم مطمئن و قابلاعتماد مشکلاتی به وجود خواهد آمد که بهمرور در حال رفع این مشکلات هستیم.
درستی در پاسخ به این سوال که چرا برای کارت بلیت اقشار خاص المثنی صادر نمیشود؟ افزود: با عنایت به مصوبات و دستورالعملهای مرتبط با صدور کارت بلیت اقشار خاص در سنوات قبل امکان صدور کارت المثنی برای این گروه از مسافران وجود نداشت؛ اما به منظور تکریم و مساعدت با اقشار خاص جامعه و نارضایتیهای ایجاد شده در این خصوص، پیگیری لازم در خصوص اخذ مجوز جهت صدور کارت المثنی توسط این شرکت صورت گرفت و با توجه به لزوم ایجاد زیرساختهای فنی موضوع در دست اقدام است.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشکلی در روند صدور کارت بلیت اقشار خاص وجود دارد؟ گفت: فرآیند صدور بلیت برای اقشار خاص از اواسط سال گذشته توسط پیمانکار بخش خصوصی که بیش از ده سال فروش بلیت سیستم حملونقل عمومی شهر تهران را انجام میداد متوقف شده بود که این امر باعث ایجاد نارضایتیهای بسیاری شد. به همین خاطر شرکت بهرهبرداری مترو راسا از مردادماه نسبت به صدور کارت بلیت اقشار خاص اقدام کرد که در مدتزمان پنج ماه ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ عدد کارت بلیت اقشار خاص شارژ مجدد و یا صادر شده است.
درستی در مورد روند اورهال قطارهای مترو با بیان اینکه در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود؛ اما در دو سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن اورهال شده است. افزود: این اعداد نشان میدهد که تعداد واگنهای اورهال شده در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد چشمگیری نسبت به سنوات قبل داشته است، ضمن اینکه در سال ۱۴۰۲ برای اولین با در تاریخ بهرهبرداری، اورهال قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقا بوده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
نظر شما