شهری با یک میلیون شهردار!

معاون شهردار تهران درخصوص اجرای طرح من شهردارم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بیش از یک میلیون نفر در این طرح مشارکت و درخصوص پروژه‌های شهری نظر دادند.

به گزارش شهر؛ طرح من شهردارم در پایتخت در حال اجراست. قرار است شهروندان در اداره شهر مشارکت کنند. شهرداری تهران بیش از ۳ هزار پروژه در این طرح دارد و با نظر مردم این پروژه ها اولویت بندی و اجرا می شود.

در خصوص طرح من شهردارم، چگونگی اجرا، نحو مشارکت ، اقدامات شهرداری تهران در شهر تهران و ... مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

مشارکت شهروندان در اداره شهر/ مردم برای شهر برنامه ریزی می کنند

طرح من شهردارم در پایتخت اجرا شده است. بفرمایید هدف از اجرای این طرح چه بوده و تاکنون چند نفر شرکت کرده اند؟ 

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در شهر تهران مطرح شده، ایده من شهردارم است. رویکرد مردمی‌سازی اداره شهر یکی از خواسته های مدیریت شهری  بوده و حال با اجرای طرح من شهردارم توانسته‌ایم شهروندان را در اداره امور شهر مشارکت دهیم. به جای اینکه ما برای مردم برنامه‌ریزی کنیم برنامه‌ریزی توسط خود مردم صورت می‌گیرد. این کار خاستگاه علمی دارد و در کشورهای مختلف دنیا اجرا شده است.

از ایجاد حس اعتماد تا استفاده از ثمرات سرمایه های اجتماعی در شهر

اگر مردم احساس کنند دیده و حرف هایشان شنیده می‌شود و نظرات‌شان در برنامه‌ریزی‌های شهری مؤثر است به معنای واقعی حس اعتماد ایجاد خواهد شد و این حس اعتماد یک سرمایه اجتماعی است و می‌توان از ثمرات آن استفاده کرد.

 پروژه کوچک مقیاس محله‌ای و زودبازده در طرح من شهردارم

شهرداری تهران طرح من شهردارم را آغاز کرده و در این طرح  پروژه توسعه محله‌ای در نظر گرفته شده و روی آن تمرکز کرده‌ایم. در این طرح تعداد زیادی پروژه کوچک مقیاس محله‌ای و زودبازده داریم.

پارسال ۳۵۰ هزار نفر و امسال بیش از یک میلیون نفر در طرح من شهردارم شرکت کردند/۹۴۰ پروژه با رای مردم سال گذشته اجرایی شد

سال گذشته ایده من شهردارم با مشارکت ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان انجام شد و از مجموع ۱۴۶۲ پروژه‌ای که شهروندان انتخاب کرده بودند ۹۴۰ پروژه به اتمام رسید و این حس به مردم دست داد که ما نسبت به موضوعاتی که آنها مطرح می‌کنند بی‌تفاوت نیستیم.

۳۷۰۰ پروژه در طرح من شهردارم ۲ امکان سنجی شد/اجرای پروژه ها با رای مردم

امسال برای دومین بار ایده من شهردارم آغاز به کار کرد و در سال جاری ۳۷۰۰ پروژه به رأی گذاشته شده البته این پروژه‌ها امکان‌سنجی شده‌اند و برای این مقدار پروژه ۸.۸ همت برنامه‌ریزی بودجه‌ای کرده‌ایم. 

استقبال مردم از من شهردارم در ۳ هفته آغازین/ افراد لیست پروژه‌های محله خود را دیده و نظر می دهند

این طرح چطور اجرا شد؟

شاید تمام این ۳۷۰۰ پروژه را مردم انتخاب نکرده باشند اما بخشی از آنها را مردم انتخاب کرده و بخشی هم در قرار خدمت‌ها(دیدارهای هفتگی شهردار با مردم) و یا تماس‌هایی که مردم با ۱۳۷ گرفتند، در نظر گرفته ایم. تأکید می‌کنم پروژه‌ها امکان‌سنجی و با رأی مردم اولویت‌سنجی می‌شوند. در سه هفته اجرای این طرح با استقبال بیش از یک میلیون نفر از شهروندان روبه‌رو بودیم و یکی از راه‌های اجرای این طرح تبلیغات چهره به چهره  بود.یک میلیون نفر وارد سامانه شده و در پروژه من شهردارم شرکت کرده‌اند.  این افراد لیست پروژه‌های محله خود را دیده و نظر داده‌اند و ما براساس رأیی که هر پروژه می‌آورد آن را در اولویت قرار می‌دهیم. در برخی محلات یک پروژه به قدری مهم بوده که شهروندان خودشان تبلیغ کردند که دیگران بیایند مشارکت کنند تا میزان رأی بالا و آن پروژه اجرایی شود. 

اجرای پروژه های محله ای منتخب در طرح من شهردارم از سال آینده/ بودجه مصوب می کنیم

مهلت اجرای این طرح به اتمام رسیده است؟

مهلت طرح من شهردارم یک هفته دیگر به دلیل استقبال خوب شهروندان تمدید شده است. ما در پایان هفته جاری پروژه‌ها را جمع‌بندی، اولویت‌ها مشخص و بودجه هم مصوب خواهد شد و از ابتدای سال آینده این طرح‌ها اجرایی می‌شود. 

برنامه ریزی برای اجرای پروژه ها در یک سال

این پروژه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در طول یکسال اجرایی شود و امکان دارد برخی از پروژه‌ها بیش از یک سال زمان‌بر باشد. 

رویکرد محله‌محوری در پروژه‌ها در نظر گرفته شد

شهروندان از چه مسیرهای در این طرح شرکت کردند؟

شهروندان در این طرح مشارکت کرده و از سه مسیر اپلیکیشن شهرزاد، سایت من شهردارم و سامانه TEHRAN.IR مشارکت کردند. رویکرد محله‌محوری در این پروژه‌ها در نظر گرفته شده و با همکاری مناطق، سفیرانی برای اجرای این کار در نظر گرفتیم.

بعد از هر ثبت نام کد ریجستر ارسال می شود

برخی موضوعاتی را مطرح کرده بودند که ما خودمان  شماره تلفن شهروندان را وارد کرده‌ایم باید این موضوع را بگویم که کد چهار رقمی برای هر ثبت‌نام ارسال می‌شود و کد ریجستر دریافت می‌کنند و دیگر در یک میلیون مشارکت این موضوعاتی که مطرح می‌کنند شدنی نیست. 

تدام طرح من شهردارم/ اجرای طرح در دو فاز/ از طریق جستجوی واژه من شهردارم در پیام‌رسان‌های داخلی هم امکان مشارکت وجود دارد

طرح من شهردارم یک تجربه جدید است و این طرح تداوم خواهد داشت. در واقع باور ما بر این است که با محوریت شهروندان بتوانیم به یک پیشرفت خوب و استوار برسیم و گام‌های خوبی در راستای برنامه‌ریزی توسط مردم برداشته شود. ما این طرح را  ۲ فاز اجرایی کرده‌ایم. این کار توسط نخبگان محلات صورت گرفت و پس از امکان‌سنجی فاز دوم که نظرسنجی از شهروندان بود  عملیاتی شد. هماهنگی‌های درون‌سازی انجام و خدا را شکر شاهدیم که یک میلیون و ۵۰ هزار نفر در این طرح تاکنون شرکت کرده‌اند. البته این را هم بگویم که از طریق جستجوی واژه من شهردارم در پیام‌رسان‌های داخلی هم این امکان که شهروندان بتوانند مشارکت کنند فراهم شده است.

طرح من شهردارم یک ابرپروژه مشارکتی است

ما تصمیم داریم که پروژه‌ها را براساس نیاز شهروندان اولویت‌بندی کنیم. شهروندان با مشارکت در این طرح در حل بسیاری از موضوعات و مشکلات محلات مشارکت داشتند. می‌توان گفت طرح من شهردارم یک ابرپروژه مشارکتی است. شهروندان سهم  عمده‌ای در برنامه‌ریزی شهر دارند و این مشارکت باعث می‌شود مدیریت شهری اهتمام بیشتری برای عملیاتی شدن پروژه‌های توسعه محلی داشته باشد. تأکید می‌کنم با  اجرای این طرح تمرکز شهرداری تهران روی پروژه‌هایی است که مردم درباره آنها نظر داده و رأی بیشتری کسب کرده‌اند.دوباره اعلام می کنم که نظر مردم مهم است و  سرمایه اجتماعی برای مدیریت شهری است.

هفته آینده یک تیم کارشناس از شهرداری تهران به چین می رود/ ورود واگن از سال آینده به خطوط مترو

شهردار تهران اخیراً سفری به چین داشته و در خصوص برقی‌سازی سیستم حمل‌ونقل عمومی هم قراردادهایی بستند بفرمایید آیا زیرساخت‌های برقی‌سازی در کلانشهر تهران ایجاد شده است؟

در سفری که شهردار به چین داشت قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن بسته شد همچنین قرارداد خرید اتوبوس ، ون، تاکسی و موتورسیکلت برقی هم بسته شده است. جلسات زیادی در این زمینه برگزار شده و قرار است هفته آینده یک تیم کارشناس از شهرداری تهران برای انتخاب محصولات به چین بروند. تفاهم‌نامه‌ها پیشرفت خوبی داشته و چند محور خرید واکن، توسعه خطوط مترو و ... در نظر گرفته شده است. ما قرارداد واگن‌هایی که چندین سال متوقف شده بود را به جریان انداختیم و قرار است از سال آینده این واگن‌ها به صورت بخش بخش وارد کشور شود.

برق خودروهای شارژی تامین می شود/ چالش برقی نخواهیم داشت/ برنامه‌ریزی‌ برای چراغ‌های معابر 

در خصوص تأمین برق باید بگویم که از سه ماه پیش با وزارت صمت و مپنا در حال تجهیز دستگاه‌های شارژ برای محصولات برقی هستیم و قرار است  اقدامات برقی‌سازی انجام شود و زمانی که محصولات برقی وارد کشور شد مشکلی ایجاد نشود. با اهتمامی که وزارت صمت و نیرو دارند به نظر نمی‌رسد با چالش برقی روبه‌رو شویم. برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. ما حتی برنامه‌ریزی‌هایی برای چراغ‌های معابر کرده‌ایم تا به استفاده از چراغ‌های کم مصرف صرفه‌جویی صورت گیرد.

تولید برق از زباله در دستور کار

خرید دستگاه زباله‌سوز به کجا رسید و چه میزان می‌توان از این دستگاه برق تولید کرد؟

یکی دیگر از اقداماتی که در سفر به چین انجام شد تفام‌نامه اولیه برای خرید یک دستگاه زباله‌سوز بود که ویژگی منحصربه فردی دارد و قابلیت تولید برق دارد و می‌توان از برق تولید شده برای اهداف برقی‌سازی استفاده کرد. 

تراموا برای تصویب به شورای شهر تهران می رود

یکی از موضوعاتی که اخیراً مطرح می‌شود ماجرای ساخت تراموا است، گفته می‌شود شهرداری طرح تراموا را به شورای عالی ترافیک برده است این در حالی است که باید این طرح ابتدا در شورای ا سلامی شهر تهران مصوب و بودجه لازم برای آن تصویب می‌شد بفرمایید ماجرا چیست؟

قبلاً در خصوص تراموا در به شورا  صحبت شده اصلاً موضوع اینطور نیست که مطرح شد. ما قطعاً ابتدا طرح تراموا را در شورای شهر تهران تصویب و بعد مراحل دیگر را طی می‌کنیم.

اجازه جذب۶۰۰ نیروی جدید داشتیم اما جذب  نکردیم/ ولع جذب نیرو نداریم

اخباری منبی براینکه تعداد زیادی نیرو در این دوره مدیریت جذب شده شنیده شده بفرمایید در این دوره چه تعداد نیرو جذب کرده‌اید؟

ما در ۶ ماهه اول سال جاری می‌توانستیم به ازای هر دو نفری که از شهرداری خارج می‌شوند یک نفر را جذب کنیم اما این اقدام صورت نگرفته است و ما می‌توانستیم ۶۰۰ محور دیگر جذب کنیم اما این اقدام را انجام ندادیم چرا که به سمت چابک‌سازی حرکت کرده‌ایم ما ولع جذب نیرو نداریم. رویکردمان استفاده بهینه از نیروهای شهرداری است. 

بخش عمده ای از پست ها به کارکنان شهرداری تهران داده شد/ جذب نیرو در سازمان آتش نشانی شهرداری تهران

از مجوزی که به ما داده بودند کمتر جذب کرده‌ایم و در دادن پست‌های مدیریتی هم باید بگویم بخش عمده‌ای از پست‌ها به کارکنان شهرداری تهران داده شده است. یکی از اعضای شورای گله‌مندی در خصوص جذب داشت و معتقد بود که برای جذب باید آیین‌نامه داشته باشیم اما آقای امانی رئیس کمیته منابع انسانی گفتند آیین‌نامه به ضرر شهرداری است و آقای چمران هم گفتند مصوب کنید که آیین‌نامه دیگر نیاز نباشد. البته ما سعی می‌کنیم کارها را با نظم انجام دهیم و هرجا که نیروی انسانی نیاز باشد از کانال ارزیابی جذب انجام می‌شود. در حوزه آتش‌نشانی، اتوبوسرانی، مدیریت بحران و ... نیرو نیاز داشتیم که این امر رخ داد. سهمیه هم برای آتش‌نشانی در نظر گرفتیم تا نیروهای خود را از طریق آزمون تخصصی جذب کنند.

۵۰ میلیون وام کم بهره به همه کارکنان 

چه اقدامات رفاهی برای کارکنان انجام داده‌اید؟

ما بسته خرسندساز را برمبنای عدالت سازمانی ایجاد کردیم و به همه کارکنان ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره دادیم و ظرف ۸ ماه  این اقدام انجام شد. برای کارکنان سفر زیارتی مشهد مقدس در نظر گرفتیم. همچنین فراخوان پیاده‌روی خانوادگی دادیم و بیش از ۵ هزار نفر از شهرداری تهران شرکت کردند. 

بر اساس قانون عمل می کنیم

ترمیم حقوق پرسنل به کجا رسید؟

ما براساس قانون عمل می‌کنیم و هر موردی که قانون بگوید اجرا می‌کنیم.

موضوع محرمانه نداریم/ ثبت سفرهای خارجی در سامانه شفافیت

آیا تمام اقدامات شهرداری تهران در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود؟

هر بخشی از شهرداری مسئول بارگذاری بخشی از اطلاعات است مثلاً سفرهای خارجی به تناسب جلسات به‌روزرسانی می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد سفرها در کمیته‌ای صورت می‌گیرد که دو نفر از اعضای شورای شهر در آن حضور دارند ما موضوع محرمانه و مخفی نداریم. 

در خصوص مسکن کارکنان شهرداری چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تهیه مسکن در اولویت ما است. به عنوان مثال یکی از مشکلات نیروهای آتش‌نشانی تأمین مسکن بود. با مجوزی که داده شد پروژه خانه‌دار شدن آتش‌نشانان آغاز شد و رویکرد ما نسبت به مسکن‌سازی مثبت است ما به دنبال ایجاد رفاهیات هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 47125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =