«من شهردارم» یعنی سرمایه اصلی شهر، مردم هستند

مجید باقری در برنامه «صبحانه ایرانی» با بیان این‌که «من شهردارم» مصداق بارزی از دغدغه‌ و برنامه‌ریزیِ مدیریت شهری ششم برای تبدیل شهرداری از «یک نهاد صرفاً خدماتی» به یک «نهاد اجتماعیِ فرهنگ‌محور» است، گفت: «من شهردارم» یعنی سرمایه اصلی شهر، مردم هستند.

به گزارش شهر، مجید باقری در برنامه تلویزیونی «صبحانه ایرانی» در تشریح چگونگی اجرای ابرپروژه «من شهردارم» گفت: یکی از رویکردهای تحولی این دوره مدیریت شهری این بود که باید به سمت مردمی‌سازی اداره شهر پیش برویم؛ چرا که مردم هر شهر اصلی‌ترین سرمایه آن شهر محسوب می‌شوند. اگر مردم احساس کنند مشارکت دارند و دیده و شنیده می‌شوند به‌طور قطع سرمایه اجتماعی شهر شکوفا می‌شود. شهرداری تهران به این نتیجه رسید که باید ذیل موضوع مردمی‌سازی یک گام جدی بردارد. به‌همین دلیل در فصل بودجه‌ریزی، بودجه‌ریزی مشارکتی را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم هر ساله شهرداری تهران پروژه‌های توسعه محله‌ای‌ست، افزود: در گذشته درخصوص اجرای این پروژه‌ها شهرداری تصمیم می‌گرفته است. در این دوره به نظرمان رسید که به جای تصمیم‌گیری برای مردم، باید تصمیم‌گیری توسط مردم انجام شود. نام این طرح من شهردارم است؛ به این معنی که هر شهروند یک شهردار است. معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران عنوان کرد: برای آغاز طرح زیرساخت‌های سیستمی ایجاد شد و پروژه‌های مدنظر برای خدمت‌رسانی به مردم در سال آینده احصاء و امکان‌سنجی شدند. این پروژه‌ها را در سامانه قرار دادیم تا مردم خودشان نظر دهند.

باقری با بیان اینکه در مجموع حدود ۳ هزار و ۷۰۰ پروژه در ۳۵۲ محله شهر تهران تعریف شد، افزود: حدود ۹ هزار میلیارد بودجه این پروژه‌هاست. باز هم اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها را به مردم واگذار کردیم. بنابراین بخش دوم طرح من شهردارم را آغاز کردیم که میزان مشارکت مردم بسیار دلگرم کننده بود. در نهایت یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر مشارکت داشتند. عدد را به‌طور دقیق عرض کردم؛ چرا که هر یک رأی شهروندان برای ما قابل احترام است. همچنین تقریبا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار رأی داشتیم که در واقع مردم نسبت به موضوعات مختلف نظر دادند و این سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمندی‌ست که باید قدرشناس اعتماد مردم به مجموعه شهرداری تهران باشیم. وی تصریح کرد: ۵۲ درصد از افرادی که در این نظرسنجی مشارکت داشتند، تحصیلات دانشگاهی و ۴۸ درصد تحصیلات غیر دانشگاهی داشتند. همچنین ۵۵ درصد آقایان و ۴۵ درصد بانوان در این طرح مشارکت داشتند.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: شهرداری در تبلیغات اجرای دومین دوره من شهردارم ابتکاری انجام داد و توسط «سفیران من شهردارم» شهروندان را به صورت چهره‌به‌چهره به مشارکت در این طرح دعوت کرد. قدردان یکایک این همکاران بزرگوار هستم که در یک بازه یک ماهه در تمامی تجمعات بزرگ شهر تهران حضور پیدا کردند و طرح را چهره‌به‌چهره برای مردم تشریح کردند.

باقری با اشاره به مشارکت ۳۴۵ هزار نفری شهروندان در اولین دوره «من شهردارم» تصریح کرد: مشارکت امسال بیش از یک میلیون افزایش داشته است؛ یعنی حدود ۴ برابر افزایش مشارکت داشتیم، اما چرا امسال مشارکت بیشتری داشتیم؟ به این دلیل که از مجموع هزار و ۴۰۰ پروژه‌ای که مردم در سال گذشته انتخاب کرده بودند، تاکنون ۹۸۰ پروژه اتمام یافته است. شهرداری صداقت خود را به مردم نشان داد و ما این را به‌عنوان حق مسلّم مردم تلقی می‌کنیم و به انتخاب‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها وفادار هستیم.

وی ادامه داد: چنانچه امسال هم با تلاش و اهتمام ویژه همکاران شهرداری تهران ۳ هزار و ۷۰۰ پروژه انتخاب شده در دومین دوره «من شهردارم» در یک بازه زمانی مناسب افتتاح شوند، شهرداری دیگر به‌عنوان یک نهاد صرفا خدماتی شناخته نمی‌شود، بلکه به عنوان یک نهاد اجتماعی- فرهنگ می‌تواند با مردم تهران تعامل داشته باشد. خواستگاه نظرات آن‌ها را دریافت و براساس آن عمل کند. همچنین بنا داریم طرح من شهردارم را به موضوعات دیگر شهری نیز تسری دهیم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران درخصوص چگونگی انتخاب پروژه‌ها توسط شهروندان گفت: امسال این فرصت داده شد تا افراد از روی موقعیت‌یاب نقشه هر قسمتی از شهر تهران که نسبت به آن دغدغه داشتند را انتخاب کنند و نظر دهند. در واقع یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۳۹ نفر در مورد ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار نقطه در شهر تهران نظر ثبت کرده‌اند. متوسط انتخاب هر شهروند تهرانی که در این طرح مشارکت کرده، ۷ انتخاب بوده است و این نشان می‌دهد که مردم به دقت رأی داده‌ و پروژه‌ها را انتخاب کرده‌اند.

انتهای پیام/

۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 47688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =