اختلالات شخصیتی و رفتاری یکی از عوامل ورود آقایان به واگن بانوان/ قوانین بازدارنده، ضمانت‌بخش است

یک جامعه‌شناس گفت: تدوین قوانین بازدارنده برای حفظ حریم واگن بانوان در مترو می‌تواند ضمانت‌بخش باشد.

به گزارش شهر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه؛ علیرضا شریفی یزدی درباره ورود بعضی از آقایان به واگن بانوان در مترو تهران افزود: واقعیت امر این است در سطح جامعه با افراد مختلفی روبه‌رو هستیم از طرفی هم وسائل نقلیه کفایت سفرهای درون‌شهری را نمی‌دهد و به دلیل ازدحام جمعیت در ساعاتی آقایان بدون منظور در واگن بانوان حضور می‌یابند.

این جامعه شناس در ادامه تصریح کرد: از نظر روان‌شناسی افرادی صدمه‌دیده و به همان اندازه صدمه زننده‌ای هستند که اختلالات شخصیت و رفتاری دارند. کسانی که آزار زنان به عنوان یک امر طبیعی برایشان لحاظ می‌شود و به طور عمدی برای پاسخگویی به نیازهای سرخورده و فروخورده خود وارد واگن بانوان می‌شوند.

وی بیان کرد: البته گروهی این تخصیص فضای ویژه به بانوان و مرزبندی‌ها را بر اساس ایدئولوژی خود قبول ندارند که این افراد بیمار نیستند و باید به آنها لزوم رعایت قانون را یادآوری کرد.

شریفی یزدی در ادامه گفت: وظیفه مدیریت شهری و ضابطان قانون است که افراد را شناسایی و غربالگری کنند و چنانچه فردی نیاز به درمان دارد تحت درمان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در برخی کشورهای دیگر نیز برای امنیت و آرامش بانوان واگنی به بانوان اختصاص می‌دهند و عقیده شخصی خودم بر این است با توجه به ازدحام جمعیت در قطارهای مترو، مقوله اختصاص‌دادن واگن به بانوان برای تردد راحت‌تر و جلوگیری از آزار و اذیت کار درست و پسندیده‌ای است.

این جامعه‌شناس افزود: پیشنهاد بنده به مسئولان شهری این است که در صورت امکان واگن خانواده هم اختصاص داده شود چرا که زن و مردی یا پدر و دختری گاهی با هم سوار واگن بانوان می‌شوند که بدون منظور آقا به همراه بانوی خود وارد واگن بانوان شده است. 

وی در پایان بیان کرد: تدوین قانون مناسب و چارچوب‌های قانونی می‌تواند ضمانت بخش ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان باشد. قانون اگر رعایت نشود هرج‌ومرج خود را بر ما تحمیل می‌کند و برخورد مناسب با افراد خاطی می‌تواند بازدارنده باشد.

انتهای پیام/

۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 47694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =