۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 48027

دستاوردهای پویش «امیدوافتخار»

عبدالمطهر محمدخانی- سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران
دستاوردهای پویش «امیدوافتخار»

«امید و افتخار» تابستان گذشته متولد شد. «امید» ناظر به پروژه‌های بزرگی بود که آغاز عملیات اجرایی آن‌ها در قالب این پویش رقم می‌خورد؛ و «افتخار» ناظر به پروژه‌هایی که تکمیل و برای بهره‌برداری در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

سرخورده و سیاه، تصویر ایده‌آل رسانه‌های غربی از جامعه ایرانی است. جامعه‌ای بدون هویت که انگیزه‌ای برای کار و ساختن آینده ندارد. از نگاه دشمنان این سرزمین، جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده و چاره‌ای جز تعویض رژیم در میان نیست. جنگ جهانی رسانه‌ای علیه افکار عمومی ایرانی‌ها با همین هدف به راه افتاده است. القای یأس و ناکارآمدی. در چنین فضایی رهبر معظم انقلاب همه دوستداران ایران را به تبیین دستاوردهای کشورمان فرا می‌خوانند. در چنین شرایطی هم پویش «امید و افتخار» در شهرداری تهران متولد شد. پویشی که بنا است نمایشی از کارآمدی و نموداری از تلاش شبانه‌روزی خدمتگزاران به ساکنان پایتخت باشد.

«امید و افتخار» تابستان گذشته متولد شد. «امید» ناظر به پروژه‌های بزرگی بود که آغاز عملیات اجرایی آن‌ها در قالب این پویش رقم می‌خورد؛ و «افتخار» ناظر به پروژه‌هایی که تکمیل و برای بهره‌برداری در اختیار مردم قرار می‌گرفت. در نخستین رویداد، بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای درون‌شهری غرب آسیا واقع در پایانه اکباتان باحضور وزیر کشور به‌بهره‌برداری رسید. در بیش از یک‌سال گذشته، شنبه‌های هر هفته مردم و رسانه‌ها در انتظار افتتاح یک پروژه جدید برای توسعه زیرساخت‌های شهری پایتخت بودند. حدفاصل دهه فجر سال گذشته تا انتهای سال نیز، پویش امید و افتخار به صورت روزانه برگزار می‌شد. به این ترتیب تا این لحظه، بالغ بر ۹۰ رویداد مختلف باعنوان «امیدوافتخار» برگزار شده است.

شخص آقای رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، تاکنون سه مرتبه در رویدادهای «امید و افتخار» شهرداری تهران حضور داشته‌است. همه این پروژه‌ها از جنس تکمیل زیرساخت‌های متروی پایتخت بوده‌اند. نخستین‌بار، اسفند سال گذشته بود که پنج ایستگاه مترو - حدفاصل میانی خطوط ۶ و ۷- به بهره‌برداری رسید. مرتبه دوم مهرماه سال‌جاری است که برای نخستین‌بار مناطق شمال‌غرب پایتخت با افتتاح ایستگاه‌های شهران، کوهسار، شهر زیبا و میدان کتاب به شبکه ریلی زیرزمینی متصل می‌شدند. آقای رئیس‌جمهور هم‌چنین برای افتتاح ایستگاه متروی شهر جدید پرند شخصاً حضور پیدا کرد تا نشان دهد تا چه اندازه فرایند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل پایتخت برای دولت حائز اهمیت است.

گذشته از توسعه مترو، ده‌ها پروژه ریز و درشت دیگر با موضوع توسعه ناوگان عمومی پایتخت در یک‌سال و نیم گذشته به بهره‌برداری رسیده‌است. از اضافه‌شدن بالغ بر ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در چند مرحله؛ تا اضافه شدن بالغ بر ۲۰۰ دستگاه ون جدید که در قالب نرم‌افزار «شاتل‌تاکسی» مشغول خدمت‌رسانی هوشمند به شهر هستند. تا تکمیل بالغ بر ۲۰ تقاطع ناقص معابر مختلف پایتخت که ده‌ها کیلومتر مسیر تردد روزانه راکبان را کوتاه‌تر می‌کند و البته افتتاح همزمان ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در نقاط مختلف که شهریورماه امسال باحضور وزیر محترم صمت عملیاتی شد و می‌تواند گام بزرگی در راستای برقی‌سازی وسایط نقلیه پایتخت تلقی گردد.

«امید و افتخار»، اما تنها نگاه حمل‌ونقل‌محور نداشت؛ ده‌ها پروژه کلان در حوزه معماری و شهرسازی نیز در قالب همین پویش به بهره‌برداری رسید. مثلاً آغاز عملیات بازآفرینی شهری محله نفرآباد؛ مشتمل بر ساخت ۳۵ پلاک مجتمع مسکونی بزرگ‌مقیاس، ۱۳ پروژه توسعه شهری (اعم از زائرسرا، مهدکودک، پارکینگ عمومی و پلازای شهری) و همچنین ابلاغ مصوبه تشویقی کمیسیون ماده ۵ مبنی بر اعطای یک طبقه اضافی برای خروج املاک فرسوده این محل از فریز پس از ۳۰ سال. همچنین طرح بازآفرینی محله کن نیز که سال‌ها فریز شده و خطر فرسودگی آن را تهدید می‌کرد، در فروردین ماه امسال در قالب پویش «امید و افتخار» ابلاغ شد. همچنین پروژه دژباغ کن که شامل فضاهای ورزشی، فرهنگی، و سرگرمی برای مردم آن دیار بود، به بهره برداری رسید.

ساخت پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی هم سهم قابل‌توجهی از پویش «امید و افتخار» داشت؛ مثلاً ده‌ها ساختمان شهردخت ویژه توانمندسازی بانوان شهرمان تهران به‌بهره‌برداری رسید. چند مجموعه ورزشی چندمنظوره و زمین چمن تقدیم شهروندان محترم شد و چند مجموعه مراکز ماده ۱۶ از جمله مجتمع یاورشهر ۹ واقع در جاجرود با ظرفیت پذیرش و نگهداری بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های بزرگ دیگری برای توسعه زیرساخت‌های تهران در صف افتتاح‌پویش «امید و افتخار» است: بهره‌برداری از فاز نخست اکوپارک فرحزاد که سرانه‌های فضای سبز مناطق غربی پایتخت را به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد داد؛ چند ایستگاه متروی دیگر برای بسته شدن پرونده توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو؛ آغاز عملیات عمرانی خط ۱۱ مترو که برای نخستین‌بار با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، خط ریلی را به جنوب شهر می‌برد؛ افتتاح فاز نخست کمربندی شرقی که به نام و یاد شهید والامقام شوشتری نامیده شده و تا ۵/۱ درصد از ترافیک تهران را کاهش می‌دهد؛ تکمیل فاز دوم اتوبان شهید بروجردی که انتهای آزادراه ساوه را به میدان فتح متصل می‌کند و ده‌ها پروژه ریز و درشت دیگر که در روزهای آتی تقدیم همشهری‌های خوب ما خواهد شد.

مردم را باید به آینده کشور امیدوار کرد. امروز نمایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، مهم‌ترین وظیفه همه دوستداران این سرزمین است. «امید و افتخار» برای همین متولد شد.

۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 48027

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =