رانندگان تاکسی از سهمیه ناکافی بنزین دولتی ناراضی هستند

شهر: پس از گذشت ۱۰ ماه از سهمیه بندی بنزین، همچنان رانندگان تاکسی خطی و گردشی شهر تهران نسبت به میزان ناکافی از سهمیه اعتراض دارند و ۲۵۰ لیتر و ۴۰۰ لیتر بنزین خودروهای دوگانه سوز و تک سوز را برای کار جابجایی مسافران در یک ماه کافی نمی‌دانند.

به گزارش شهر، اواخر آبان سال گذشته بود که دولت از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن در سراسر کشور خبر داد. از روز ۲۴ آبان سهمیه ماهانه هر خودرو شخصی ۶۰ لیتر با نرخ یکهزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد برابر با سه هزار تومان شد. ابتدا سهمیه درنظر گرفته شده برای تاکسی‌های درون شهری تک سوز و دوگانه سوز برابر با ۴۰۰ و ۲۰۰ لیتر بنزین بود. اما پس از رایزنی‌های مسئولان ذیربط با وزارت کشور، سهمیه تاکسی‌های درون شهری دوگانه سوز به ۲۵۰ لیتر بنزین افزایش یافت. سهمیه بنزین تاکسی‌های درون شهری براساس نوع فعالیت و میزان پیمایش نیست، بلکه از ابتدای سهمیه بندی، طبق تک سوز و دوگانه سوزی تاکسی، سهمیه بنزین به کارت هوشمند رانندگان واریز می‌شود.

هم‌اکنون سهمیه بنزین تاکسی‌های درون شهری که از سوی  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اختصاص داده شده، تک سوز ۴۰۰ لیتر، دوگانه سوز ۲۵۰ لیتر و ون‌ها برابر با ۶۰۰ لیتر بنزین است. اینکه چنین میزان سهمیه‌ای برای مصرف یک ماه تاکسی‌های درون شهری پایتخت کافی است یا خیر را باید از زبان رانندگان تاکسی شنید.

روایت اول: تاکسی‌های دوگانه سوز

علی آقا، درحالی‌که سر خود را از پنجره ماشین بیرون می‌آورد، ماسک را روی صورت‌ش می‌زند و می‌گوید: «معلوم است که ۲۵۰ لیتر بنزین برای  تاکسی گردشی کافی نیست. اگر هم قرار بر گاز زدن باشد باید سه ساعت تو صف جایگاه CNG بایستم و مسافر هم که هیچی!»

چهره برافروخته‌اش از پشت ماسک هم نمایان است. از ماشین پیاده می‌شود و دوباره ادامه می‌دهد که بین ۲۰ تا ۲۵ لیتر بنزین، مصرف یک روز مسافرکشی تاکسی خطی  است.

در همین حین، راننده دیگری که به حرف‌های دوستش (علی آقا) گوش می‌داد، صحبت راننده ۵۲ ساله را قطع می‌کند و می‌گوید: «مگر چقدر درآمد داریم که باید بنزین آزاد سه هزار تومنی هم بزنیم؟ شما این گرانی را ببین! راننده تاکسی درآمد دارد؟ درست است که کرایه‌ها افزایش پیدا کرده اما با این سهمیه کم بنزین، درآمد ما هیچی نیست. یک چیزی هم از جیب می‌دهیم. هرچی هم که در می آوریم باید خرج ماشین کنیم.»

تعدادی راننده دیگر به سمت علی آقا و دوستش که پایین میدان هفت تیر ایستاده‌اند، می‌آیند. صحبت‌های همکارشان را با سر تأیید می‌کنند. یکی از مردها که تقریباً ۴۰ ساله است جلوتر از بقیه می‌ایستد و می‌گوید: «خانم! نمی‌شود که مدام از گاز استفاده کنیم، تو شیب و سربالایی‌های تهران که پراید یا پژو با گاز نمی‌تواند راه برود. ۲۵۰ لیتر کلاً مصرف ۱۳-۱۴ روز یه راننده تاکسی است. شما می‌دانی در این وضعیت کرونایی، گاهی اوقات چند کیلومتر باید طی کنیم تا یک مسافر سوار ماشین شود؟»

راننده دیگری به سمت دیگر رانندگان گرد هم جمع شده،  حرکت می‌کند و پس از گوش دادن صحبت‌ها،  می‌گوید: «مدام داریم گاز می‌زنیم. اصلاً بنزین نمی‌شود با این ۲۵۰ لیتر سهمیه زد! گاز هم که بیشترین آسیب را به ماشین می‌رساند، موتور را از بین می برد. کسی هم ۴۰۰ لیتر بنزین ندارد خانم. بیشتر تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند.»

روایت دوم: تاکسی‌های تک سوز

«قیمت بنزین آزاد که شده سه تومن، لوازم یدکی هم حداقل چهاربرابر شده. واقعاً ۴۰۰ لیتر واسه یه راننده تاکسی کم است» احمد، جوان ۳۴ساله‌ای است که با عصبانیت این جملات را بازگو می‌کند. همکار دیگرش به نام صالح را صدا می‌زند و از می‌خواهد که بگوید این سهمیه بنزین کافی‌ست یا خیر. صالح نسبت به بقیه رانندگان خطی میرداماد، سن و سال‌تر است. درحالی‌که دست در جیب‌های شلوار پارچه‌ای آفتاب خورده خود می‌کند، «نه» بلند و کشداری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این ۴۰۰ تا بنزین برای زمان فروردین-اردیبهشت که تعداد مسافر کمتر بود، صرف داشت. ماشینی که سوختش فقط بنزین هست را نمی‌شود که ۴۰۰ تا سهمیه بهش داد. اگر هم کسی می‌گوید این اندازه کافی است، قطعاً کمتر کار می‌کند. سه ساعت مسافرکشی می‌کند و بقیه روزش را جای دیگری مشغول است.»

راننده دیگری وارد گفتگو می‌شود و رو به آقا صالح می‌گوید که اگر ۵۰ یا ۱۰۰ لیتر دیگر به سهمیه اضافه شود برای راننده تاکسی‌های بنزینی، بهتر است و نیاز نمی‌شود که پایان ماه بنزین سه هزار تومانی وارد باک ماشین کنند.

پایین‌تر از خیابان ولیعصر، پایانه ونک، تعدادی تاکسی سبز و زرد به صف ایستاده‌اند. راننده‌ای با دستمال یزدی درحال تمیز کردن شیشه‌های ماشین خود است که همان پرسش آیا این سهمیه برای تاکسی‌ها کافی است یا خیر را می‌پرسم. دست از کار برمی‌دارد و با لحنی جدی و عصبی می‌گوید: «معلوم است که کافی نیست. حداقل روزی ۲۰ لیتر بنزین ماشین می‌خواهد. تازه این درحالی‌که تاکسی خطی باشی نه گردشی.»

محسن راننده ۴۱ ساله دیگری، صحبت راننده قبلی را اینگونه ادامه می‌دهد: «پس فردا که هوا سردتر شود، بنزین بیشتری سوخت میرود چرا که مسافر از ما می‌خواهد بخاری ماشین روشن شود. کولر یا بخاری هم که روشن شود، ماشین بنزین بیشتری مصرف می‌کند.»

 این گزارش تنها روایت کوتاهی از تعدادی راننده تاکسی خطی و گردشی درباره میزان سهمیه بنزین تخصیص یافته به رانندگان شهر تهران بود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 4836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =