۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 48365

پلاسکو درسی برای رعایت ایمنی ساختمان‌ها

حمیدرضا صارمی - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران
پلاسکو درسی برای رعایت ایمنی ساختمان‌ها

یکی از مهمترین اقدامات این دوره از مدیریت شهری، برگزاری دوره‌های آموزشی حریق برای مهندسان ناظر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است که اثر قابل توجهی در افزایش ایمنی ساختمان‌های جدیدالاحداث در برابر حریق خواهد داشت.

حادثه تلخ حریق ساختمان‌ "پلاسکو" در صبح روز پنجشنبه ۳۰ دیماه سال ۱۳۹۵ رخ داد و درپی آن متاسفانه منجر به فروریزش ساختمان گردید. در این حادثه، ساختمان "پلاسکو"درحالی فرو ریخت که تعداد زیادی از همکاران عزیز آتش‌نشان خانواده بزرگ شهرداری تهران که درحال مهارآتش‌سوزی بودند، در ساختمان محبوس شده ودر نهایت به درجه رفیع شهادت حین خدمت نائل آمدند. اگرچه چنین حوادثی هر از گاهی درگوشه و کنار دنیا رخ می دهد؛ لیکن تمامی سعی و همت مسئولان نهادهای ذیربط براین امر استوار گشته تا مانع تکرار چنین رخدادهای دلخراشی شوند.

بخشنامه‌های صادره و اقدامات متعدد "معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران " در سنوات گذشته و پیش از وقوع حادثه "پلاسکو" در راستای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها در برابر حریق و بهبود وضعیت ایمنی در ساخت و سازهای شهری وگودبرداری‌ها از جمله بخشنامه الزام به استفاده از بتن آماده استاندارد، پلی استایرن استانداردکندسوز، تیرچه‌های استاندارد، وال پست و مهار دیوارهای پیرامونی و... نوید بخش این مطلب است که موضوع "ایمنی ساختمان" همواره جزو اولویت های اصلی این معاونت بوده است.

اما پس از حادثه پلاسکو نیز موضوعات ایمنی جدی‌تر از گذشته مورد پیگیری قرار گرفت و تعاملات و جلسات متعددی با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برگزار شد. یکی از مهمترین اقدامات این دوره از مدیریت شهری، برگزاری دوره های آموزشی حریق برای مهندسان ناظر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است که اثر قابل توجهی در افزایش ایمنی ساختمان های جدیدالاحداث در برابر حریق خواهد داشت. در حال حاضر نیز این معاونت پیگیر برگزاری دوره‌های مذکور برای طراحان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می‌باشد.

همچنین از دیگر اقدامات موثر انجام شده معاونت شهرسازی و معماری، تکمیل چک لیست‌های بازدید نواحی در سامانه ناحیه محوری و مهندسین ناظر در سامانه گزارشات مرحله‌ای بوده است به نحوی‌که اطلاعات جامع‌تری در حوزه های سازه، معماری، تاسیساتی و بویژه حریق در آن درج شده و مهندسان ناظر و ماموران بازدید ناحیه ملزم به کنترل و ثبت آن در گزارشات خود می‌باشند و یقیناً در آینده سهم موثری از ارتقای ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و زلزله به خود اختصاص خواهد داد.

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیزحادثه "پلاسکو" امید است با اقدامات انجام شده و سایر پیگیری‌های در دست اقدام معاونت شهرسازی و معماری و همکاری کلیه نهادهای ذیمدخل، شاهد افزایش ایمنی در سطح شهر بوده تا از تکرار حوادثی همچون "پلاسکو" پیشگیری گردد.

انتهای پیام/
 

۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 48365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =