شهرداری تهران فراتر از تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل کرده است

روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به ادعای مطرح شده از جانب معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران که در یکی از رسانه‌ها مطرح شد، توضیحات زیر را به منظور آگاهی مخاطبان آن رسانه حرفه‌ای و منصف ایفاد می‌دارد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد گزارش یکی از خبرگزاری ها درخصوص نحوه و میزان مشارکتت شهرداری تهران در کنترل آلودگی هوای تهران بیانیه ای صادر کرد.


متن این جوابیه به شرح زیر است:

«خبرگزاری تسنیم در گزارش مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ خود تحت عنوان «شهرداری تهران در اجرای تکالیف خود در قانون هوای پاک عقب است» از قول خانم زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران، اعلام کرده است که «بررسی‌های ما به عنوان ناظر قانون هوای پاک نشان می‌دهد که شهرداری تهران در اجرای تکالیف خود در قانون هوای پاک عقب است.» روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به ادعای مطرح شده از جانب معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران در گزارش مذکور، توضیحات زیر را به منظور آگاهی مخاطبان آگاه و فرهیخته آن رسانه حرفه‌ای و منصف ایفاد می‌دارد.

شهرداری تهران، نه تنها به تکالیف مستقیم و غیر مستقیم خود در قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مربوط به آن عمل کرده است، بلکه بر اساس رویکرد تعاملی و مسئولیت اجتماعی، اقداماتی فراتر از تکالیف قانونی‌ خود با هدف کاهش آلودگی هوا انجام داده و در بین دستگاه‌های اجرایی که قانون هوای پاک از آنها نام برده است، در اجرای این قانون پیشتاز است.

توضیح اجمالی بخشی از اقدامات شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هوا به‌ صورت مختصر به شرح زیر است.
۱. در راستای اجرای ماده ۶ قانون هوای پاک در خصوص الزام کلیه وسایل نقلیه به دارا بودن گواهی معاینه فنی؛ شهرداری تهران نسبت به ایجاد ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار شامل ۶۴ خط مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک و ۱۱ خط مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت و نیز ۳ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین اقدام کرده است. 


۲. در راستای اجرای ماده ۷ قانون هوای پاک در خصوص کنترل نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری؛ شهرداری تهران از ابتدای تیر ۹۸، محدوده سابق زوج و فرد را به محدوده کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) تغییر داد که این طرح تا به امروز در دست اجراست و صرفاً تعداد خودروهای مشخصی، مجوز ورود به این محدوده را دارند.


۳. کنترل معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه و ۲۴ ساعته و در طول ایام هفته انجام می‌شود و در کنار جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، تسهیلات تشویقی برای خودروهای دارای گواهی معاینه فنی برتر برای تردد در محدوده‌های ترافیکی در نظر گرفته می‌شود.  


۴. در راستای اجرای مواد ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک که بر اساس آن، وزارت کشور مکلف شده است تا نسبت به نوسازی سالانه ۵ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کند، ۵۰ درصد منابع مورد نیاز توسط وزارت کشور و ۵۰ درصد دیگر از محل درآمدهای شهرداری‌ها می‌بایست تأمین شود.


۵. شهرداری تهران در این دوره در حوزه‌های مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، اقدامات بسیاری در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده و در دست اقدام دارد که برخی از این اقدامات به شرح زیر است‌.
- در این دوره مدیریت شهری، در حوزه مترو ۳۹ کیلومتر مسیر و ۱۵ ایستگاه جدید، افتتاح و ۲۹۴ واگن یک‌طبقه و ۷ واگن دوطبقه، اورهال شده است. 


- در خصوص تامین واگن مترو، در سفر شهردار محترم تهران به چین، قرارداد تامین ۶۳۰ واگن و افزایش آن به ۷۹۱ واگن نهایی شد و برای تامین ۲۵۹ واگن دیگر، تفاهم‌نامه امضاء شده است. 


- افزون بر این‌ها، با عنایت به حمایت ویژه از تولید داخلی، قرارداد تأمین ۱۱۳ واگن ملی مترو نهایی شد و سهم ساخت واگن‌ها در داخل به ۸۵ درصد رسید، ضمن اینکه تاییدیه سِیرِ قطار ملی از یک شرکت معتبر خارجی نیز دریافت شد. 


- در حوزه اتوبوسرانی نیز در این دوره مدیریت شهری، ۷۵۱ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و وَن ویژه توان‌یابان نوسازی شد و ناوگان فعال سامانه اتوبوسرانی از ۱۸۷۶ دستگاه در شهریور ۱۴۰۰ با رشدی بالغ بر ۳۶ درصد به ۲۹۲۳ دستگاه در آذر ۱۴۰۲ رسید. 


- ۳۷۱ دستگاه اتوبوس فرسوده، بازسازی و ۹۲۵ دستگاه اتوبوس متوقف شده، بهسازی و راه‌اندازی شدند، ضمن اینکه مخازن سی‌ان‌جی ۴۶۰ دستگاه اتوبوس‌ گازسوز نیز تعویض شدند.


- علاوه بر این‌ها، قراردادهای مختلف برای خرید اتوبوس و مینی‌بوس نو منعقد شده است، از جمله اینکه برای خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس دیزلی و ۴۰ دستگاه مینی‌بوس ویژه معلولان و جانبازان با شرکت‌های داخلی قرارداد منعقد شد.


- برای خرید یک‌هزار دستگاه اتوبوس دوکابین و ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی تک‌کابین در سفر چین، تفاهم‌نامه امضاء شده است.
- به منظور اجرای پروژه اتوبوس برقی، نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار و سپس عقد قرارداد ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مسیر میدان بهارستان - میدان جمهوری اسلامی اقدام شده است.

- در حوزه تاکسیرانی در این دوره مدیریت شهری، ۶۳۳۹ دستگاه تاکسی سواری و ۱۹۲ دستگاه تاکسی وَن نوسازی شده‌ و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ایران‌خودرو دیزل برای خرید یک‌هزار دستگاه وَن منعقد شده است.


- توافقات اولیه با وزارت صمت در خصوص برقی‌سازی ۲۰ هزار دستگاه تاکسی انجام شده و مقدمات واردات ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی از چین نیز فراهم شده است.


۶. علاوه بر تکالیف مقرر، شهرداری تهران فعالیت‌های دیگری را نیز در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده است. اگر چه بر اساس قوانین، توسعه حمل و نقل برقی در کشور بر عهده وزارت صمت، وزارت نیرو و وزارت کشور است اما شهرداری تهران در این زمینه پیشگام شده و با شرکت ملی پُست برای برقی‌سازی ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت ناوگان پُست تفاهم‌نامه امضاء کرده است. 


۷. سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، نسبت به ایجاد ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی شامل ۷۴ پلاک شارژ اقدام کرده است، در صورتی که از نظر قانونی، متولی این امر وزارت نیرو است. 


۸. در سفر شهردار تهران به چین، تفاهم‌نامه خرید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی امضاء شد. 


۹. با توجه به ممنوعیت به‌کارگیری موتورسیکلت‌های فاقد گواهی معاینه فنی در کلیه صنوف، به شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صمت و شهرداری‌ها ابلاغ شده است تا ضمن ممانعت از به‌کارگیری ناوگان فاقد گواهی معاینه فنی، نسبت به الزام ناوگان در اختیار خود به اخذ معاینه فنی اقدام نمایند.


۱۰. در خصوص کنترل کارکرد درجای کامیون‌ها و اتوبوس‌های مستقر در پایانه‌های حمل و نقل بار و مسافر، به مدیران پایانه‌های مسافری ابلاغ شده است تا با متخلفان برخورد نمایند. 


۱۱. اگر چه بر اساس آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی)، مکلف شده است که مدل پیش‌بینی آلودگی هوا را بر اساس سیاهه انتشار به اجرا در آورد اما این امر تا کنون محقق نشده و تنها شرکت کنترل کیفیت هوا که زیرمجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، به‌ عنوان تنها مرجع در کل کشور، نسبت به مدل‌سازی‌های پیشرفته مبتنی بر روش‌های به‌روز دنیا اقدام نموده است، ضمن اینکه مدل پیش‌بینی آلودگی هوا با قابلیت پیش‌بینی دقیق وضعیت کیفی هوا در ۲۴ ساعت آینده بر پایه اطلاعات سیاهه انتشار آلاینده‌ها را ایجاد و در دسترس عموم شهروندان قرار داده است.


۱۲. با وجود اینکه بر اساس آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، تدوین و به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما شهرداری تهران بر اساس برنامه چهارم توسعه مدیریت شهری (مصوب شورای اسلامی شهر تهران) از طریق شرکت کنترل کیفیت هوا، اقدام به به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای تهران کرده است. 
۱۳. در شرایطی که طبق قانون، توسعه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما شهرداری تهران، توسعه ۷ ایستگاه سنجش کیفیت هوا را برنامه‌ریزی و اجرا کرده یا در دست اقدام دارد. از این تعداد، یک ایستگاه در بهمن ۱۴۰۰، نصب و راه‌اندازی شد و در سال جاری نیز نصب سه ایستگاه جدید و نوسازی سه ایستگاه دیگر در دست اقدام است. به این ترتیب، مجموع ایستگاه‌های این دوره مدیریت شهری، معادل یک‌سوم تعداد کل ایستگاه‌هایی است که طی ۳۰ سال گذشته و در ادوار مختلف مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده بود.

و به عنوان سخن پایانی، با تأکید بر اینکه کاش مسئولی که خبرگزاری تسنیم مبادرت به انجام و انتشار گفت‌وگو با ایشان کرده است، توضیح می‌داد دیگر دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک، تکالیف به مراتب فراتری از شهرداری تهران برای آنها تعیین شده است، چه اندازه به وظایف خود عمل کرده‌اند؟ و به طور مشخص، سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران، چه کاری برای کاهش آلودگی و افزایش کیفیت هوا در سطح ملی و در پایتخت انجام داده‌اند؟»

انتهای پیام/

۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 48455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =