۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 48796

«شهر آفتاب» آماده برگزاری رویدادهای مدیریت شهری

عباس تقدسی‌نژاد؛ مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب
«شهر آفتاب» آماده برگزاری رویدادهای مدیریت شهری

نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب از وضعیت واگذاری در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری عبور کرده و امروز به یکی از سایت‌های نقش‌آفرین در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی تبدیل شده و روند حرکت آن به سمت سودآوری و توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی نیز کاملا مشهود است.

مجموعه ارزشمند نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با مساحتی بالغ بر ۲۷۵هکتار، بیش از۳۰هزار مترمربع فضای استاندارد نمایشگاهی و ۵۰هکتار فضای سبز از ۱۴اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵در پهنه جنوبی پایتخت آغاز به‌کار کرد؛ سایت نمایشگاهی که سنگ بنای مطالعات کارشناسی آن در سال ۱۳۷۹براساس تکلیف شورای شهر به شهرداری تهران گذاشته شد و نیاز به تأسیس آن براساس عارضه‌های اجتماعی ناشی از فعالیت‌های نمایشگاهی درون پایتخت در دهه۸۰شمسی کاملا احساس شد. در ادامه نیز مدیریت شهری براساس یک اجماع حاکمیتی، بار مالی قابل توجهی بابت احداث زیرساخت‌های منحصر به فرد و کم‌نظیر این سایت تخصصی نمایشگاهی به دوش کشید؛ مجموعه‌ای که شهروندان تهرانی، مالک معنوی آن محسوب شده و چشم‌انداز توسعه‌ای آن در مجاورت فرودگاه حضرت امام (ره) هویت بین‌المللی آن را تأیید می‌کند.

نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب از وضعیت واگذاری در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری عبور کرده و امروز به یکی از سایت‌های نقش‌آفرین در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی تبدیل شده و روند حرکت آن به سمت سودآوری و توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی نیز کاملا مشهود است؛ با وجود این، برای شهر آفتاب صرفا کارکرد اقتصادی و درآمدزایی قائل نیستیم و از آنجا که اهتمام مدیریت شهری با تکیه بر شعار «تهران شهر تلاش و سرزندگی» در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کلانشهر تهران مشهود است، مأموریت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی نیز برای نمایشگاه شهر آفتاب، البته با محوریت متولیان حوزه‌های مذکور متصوریم. مأموریت‌هایی که هرچند اولویت برگزاری آنها براساس نیازها و برنامه‌های شهرداری تهران و منطبق بر رشته فعالیت‌های مدیران شهری مدنظر است، اما به چارچوب فعالیت‌های شهرداری تهران محدود نبوده و سازمان‌های متولی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور نیز می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. از این‌رو، مکاتباتی با مدیران ارشد پایتخت ازجمله مناطق ۲۲گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران با عنوان «آمادگی برای استفاده از ظرفیت‌های شهر آفتاب» انجام شده و تجربه‌های موفقی نیز در این خصوص رقم خورده است. به‌عبارت دیگر، نظر به استانداردهای مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب ازجمله ۲۰هزار مترمربع سالن یکپارچه نمایشگاهی، ظرفیت پارک ۱۰هزار خودرو و اهمیت بهره‌برداری حداکثری از زیرساخت‌های این مجموعه، آمادگی برگزاری رویدادهای مختلف حوزه مدیریت شهری در نمایشگاه شهر آفتاب وجود دارد.

پیشنهاد می‌شود با توجه به گذر نیمه عمر دوره ششم مدیریت شهری، دستاوردهای حوزه‌های مختلف در این دوره احصا و به فراخور موضوعات، رویدادهایی در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شده تا برای شهروندان پایتخت نیز عمده خدمات به نتیجه رسیده ملموس و یکجا تدوین شد؛ رویدادهایی که خلاصه و چکیده آنها را می‌توان در قالب موزه دوره ششم مدیریت شهری در نمایشگاه شهر آفتاب به یادگار گذاشت. شایسته است از سوی مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب تأکید شود که چارچوب محدودکننده‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه شهر آفتاب در برنامه‌های مدیریت شهری وجود ندارد. معتقدیم، نمایشگاه شهر آفتاب با هویتی ملی-بین‌المللی، از دارایی‌های ارزشمند شهروندان پایتخت محسوب می‌شود و کارکرد بهره‌برداری از آن در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های شهرداری تهران را نیز دارد.

انتهای پیام/

۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 48796

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =