لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

لایحه شهردار تهران درخصوص «سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه مرمت، حفظ، احیاء و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند تهران» پس از اعمال اصلاحات به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی در دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهردار تهران درخصوص «سیاست گذاری و فرآیند صدور پروانه مرمت، حفظ، احیاء و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند تهران» با بیان اینکه مأموریت های فی ما بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی نظام مشخصی نداشت، اظهار کرد: در شورای سوم و چهارم با سیاست هایی که دنبال شده بود، املاک ارزشمندی خریداری شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت و حتی این املاک مرمت شدند.

وی افزود: ۸۳ بنای تاریخی ارزشمند توسط شهرداری تملک و به شکل ارزنده ای مرمت شده است؛ البته هنوز هم در بهره برداری با چالش روبه رو هستیم که باید تلاش کنیم این چالش ها برطرف شود.

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

عباسی با بیان اینکه در محله امامزاده یحیی بخش خصوصی از خانه های میراثی محفلی را آماده کرده که امروز به عنوان هتل خدمات رسانی می کند، یادآور شد: امروز توریست خارجی نیز از این طرح بهره برداری می کند.

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا نیز ضمن ابراز خرسندی از اینکه بافت تاریخی شهر مورد توجه شهرداری تهران بوده است، گفت: تشکیل شهرداری مجزا برای منطقه تاریخی بازار تهران و حصار ناصری برای حفظ و احیای این بافت بعد از یک دوره طولانی بی توجهی، اقدام مؤثری است.

وی افزود: آثاری در شهرری داریم که بیش از ۹ هزار سال قدمت دارد؛ ما با آثار ملی در این محدوده رو به رو هستیم.

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

شربیانی اعلام کرد: از همکاران در شورا و شهرداری تهران تقاضا دارم که به زودی در قالب طرح و یا لایحه ای، ویژه بودن شهرداری منطقه ۲۰ نیز مورد توجه و تصویب قرار بگیرد.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عنوان این طرح مفصل و شامل چند موضوع مهم است، این پرسش را مطرح کرد که چه اتفاقاتی قرار است در بافت تاریخی تهران رخ دهد؟

وی ادامه داد: برای مثال مقبره جوانمرد قصاب در محله جوانمرد ثبت ملی شده و محدودیت ویژه ای برای ساخت و ساز در این محدوده ایجاد کرده که مورد استقبال مردم نیست؛ سوال ما این است که آیا طرح مورد نظر قرار است محدودیت ها را از بین ببرد؟

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورا با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی و شهرداری مسئولیت مشترکی در این خصوص دارند، گفت: وظایف هریک از این دو نهاد باید به طور مشخص و واضح بیان شود تا شاهد موازی کاری نباشیم.

حامد سلیمی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران نیز با بیان اینکه اگر شهرداری به بافت تاریخی توجهی نداشته باشد، ممکن است به بافت فرسوده افزوده شود، گفت: مصوبه ای در شورای پنجم ابلاغ شد که ایرادات متعددی داشت و ما فشار وارد کردیم که در شورا تصویب نشود اما به تصویب رسید. فرمانداری در ۱۳ مردادماه سال ۱۴۰۰ در سه بند ایرادات این مصوبه را به شهرداری ابلاغ کرد و با حذف ایرادات این مصوبه ابلاغ شد.

وی افزود: حتی یک برنامه مرمت از این مصوبه خارج نشد؛ ما اصلاحیه لایحه صدور پروانه مرمت در بافت تاریخی را تنظیم و لایحه تکمیلی را ارسال کردیم. این لایحه به طرح تبدیل شد و معاونت در بافت تاریخی ورود پیدا کرد.

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

سلیمی با بیان اینکه بر اساس تأکید رئیس شورا در اصلاح ساختار ورود نکردیم، یادآور شد: پیش بینی بسته های تشویقی، تعامل فی مابین شهرداری و میراث فرهنگی و اقدامات مورد نظر باید پیش بینی می شد که این موارد لحاظ شد.

وی ادامه داد: مناطق درگیر با بافت تاریخی ازجمله مناطق ۱۱ و ۱۲ در این ساختار قرار می گیرد. طرح ما با لایحه شورای شهر در چهار بند اختلافاتی دارد. تأکید معاونت شهرسازی این بود که شهرداری ویژه بافت تاریخی منطبق با ساختار مجموعه باشد. امیدواریم بتوانیم فرایند صدور پروانه مرمت در بافت را صادر کنیم.

سلیمی با تأکید بر اینکه ۳۴۲ بنای ملی در سطح شهر وجود دارد که ۸۳ بنا به میزان ۳۰ درصد در اختیار شهرداری تهران است، تصریح کرد: امیدواریم با تصویب این طرح، گردشگری نیز در بافت تاریخی تقویت شود.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز ضمن تقدیر از کمیسیون شهرسازی برای ورود طرح به صحن شورا، گفت: یکی از مشکلات ما در کمیته گردشگری این است که قوانین در این موضوع شفاف نیست. اگر ما وظیفه داریم بافت تاریخی را حفظ کنیم باید برای دارندگان آن ویژگی هایی را در نظر بگیریم وگرنه ممکن است همچون کسانی که درختان را تخریب می کنند، به دنبال تخریب بنا بروند.

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

وی افزود: در این طرح باید امتیازاتی برای مالکین حقیقی بناهای تاریخی در نظر گرفته شود تا حفظ آن بنا برای آنها به صرفه باشد. پیشنهاد بنده این است که عنوان طرح از حفاظت و احیای تهران تاریخی به حفاظت و مرمت بافت و بناهای تاریخی تهران تغییر یابد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخی مقررات به نفع حفظ بافت تاریخی تغییر می کند، گفت: بنده به شخصه با تعریف ساختار جدید مخالفم اما منظور از شهرداری ویژه به طور خاص برای بازار است. پهنه بازار گسترده است و همچون ناحیه سه شهرداری منطقه ۱۹ که تأکید داشتیم باید شهرداری ویژه باشد و به اعتبار و اختیار بیشتر نیاز دارد، در این منطقه نیز باید روند مشابهی ایجاد شود.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه یکی از گرفتاری های مردم پاسکاری بین دستگاه های دولتی است، یادآور شد: رفت و آمد بین شهرداری و میراث فرهنگی در خصوص بافت تاریخی مشهود است.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه در مواردی بافت تاریخی رها شده در سنگلج و جماران به محلی برای تجمع کارگران و اتباع تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم که با هماهنگی با میراث فرهنگی به مردم ظلم نکنیم تا نتوانند نسبت به بازسازی منازل خود اقدام کنند. تا شعاع زیادی از بناهای و بافت تاریخی، مجوز ساخت بیش از ارتفاع مشخصی داده نشده و منازل مردم به همین دلیل بازسازی نشده و فرسوده شده است.

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

پرویز سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه بافت تاریخی یک فرصت است در حالیکه به تهدید تبدیل شده است، یادآور شد: در شهرهای مختلف این بافت به محدوده اطراف آسیب زده است. برای مثال در جماران، ساخت دو طبقه یا چهار طبقه نمی تواند تأثیری بر این بنا داشته باشد. باید کاری کنیم که مردم نسبت به بافت و بنای تاریخی احساس تنفر داشته باشند. در مواردی می بینیم که بافت و بنای تاریخی نیز در یک بافت نابود شده، از بین می رود.

وی افزود: باید بافت را به یک فرصت برای کسانی تبدیل کنیم که در محدوده اطراف بافت تاریخی زندگی می کنند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه میراث فرهنگی در صورت رها شدن به تدریج از بین می رود، تصریح کرد: اگر خانه های معمولی را هم رها کنیم به بافت تاریخی و یا مخروبه تبدیل می شود. باید کاری کنیم که بافت فرهنگی برای صاحب آن درآمدزا باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که فهرست بافت تاریخی و میراث فرهنگی داده شود تا در نقشه پیاده کنیم. باید پروانه ساختمان یک ماهه صادر شود و چرا باید سه ماه منتظر باشیم که میراث فرهنگی تأیید بدهد؟ این وظیفه میراث فرهنگی است که فهرست بافت را به ما ارائه دهد.

 لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بناهای تاریخی و ارزشمند تهران تصویب شد

چمران با بیان اینکه مسئولان موظف هستند مصوبات شورا را اجرایی کنند، گفت: می توان به میراث فرهنگی ۶ ماه فرصت داد تا فهرست بناهای و بافت تاریخی را به شورا ارائه دهد. اگر قرار بود استعلام صورت بگیرد حداکثر فرصت باید یک ماه باشد. چرا باید استعلام چند ماه طول بکشد؟

وی اضافه کرد: عده ای از کشورهای دیگر در محله امامزاده یحیی ساکن هستند و هر اتاق را به چند نفر اجاره می دهند تا در آن زندگی کنند و این موضوع یک ناامنی ایجاد کرده است. این چه حسنی برای حفظ بافت تاریخی‌ست؟

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید تشکیلات جدایی ایجاد کرد و پیشنهاد بنده این است که ناحیه بازار به ناحیه ویژه تبدیل شود، گفت: می توان برای بازار شهردار ویژه و یا «شهردار بازار» تعیین کرد تا این محدوده را اداره کند.

گفتنی است در پایان لایحه شهردار تهران در خصوص «سیاست گذاری و فرآیند صدور پروانه مرمت، حفظ، احیاء و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند تهران» پس از اعمال اصلاحات به تصویب رسید.

انتهای پیام/

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 48916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =