تلاش شهرداری بر تغییر ادبیات مدیریتی شهر است

شهر: همزمان با هفته ارتباطات، شهردار تهران با جمعی از استادان ارتباطات و رسانه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در این نشست گفت: شرایطی که اکنون در آن قرار داریم اصلا ساده نیست، کشور در شرایط تحریم‌های سخت اداره می‌شود که تنش‌های اجتماعی ماههای اخیر هم نمود بیرونی آن بود، اگرچه این اتفاقات فروکش کرد اما به ریشه‌های بروز آن پرداخته نشده بنابراین هنوز از بین نرفته است. این وضعیت درحالی است که از یک دهه قبل تمامی این بحران‌ها بویژه در مناطق حاشیه‌ای پیش‌بینی شده بود. 


او افزود: در این وضعیت، شیوع کرونا هم شرایط ویژه‌تری را ایجاد کرد که البته این وضعیتی است که همه کشورها با آن درگیر شدند بنابراین امکان مقایسه بین عملکرد کشورها و کلانشهرها فراهم شده است، نمونه آن هم شیوه برخورد کشورها با مسائل سالمندان بوده که البته تفاوت ایران با سایر کشورها در این موضوع کاملا مشهود است. 


حناچی با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای تامین منابع مالی بیان کرد: در یکسال و نیم اخیر برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد که منابع مالی سالم و پایدار برای اداره امور شهر فراهم شود، در گام‌های بعدی به سمتی رفتیم که بساط سازمان شهرداری که تولیدکننده رانت که خود منشا فساد بود را جمع کنیم. البته موضوع فساد و رانت بحثی نیست که فقط شهرداری تهران با آن درگیر باشد بلکه در تمام شهرها و به خصوص کلانشهرهای کشور این موضوع دیده می‌شود بنابراین لازم بود برای مقابله با این وضعیت بدنه اجرایی را متناسب کنیم و هنوز هم در میانه راه هستیم. 


شهردار تهران بیان کرد: در این مدت تلاش شده که تهران به سمت شهر انسان‌محور حرکت کند و از قالب کارگاهی خارج شود اما برای اینکه ادبیات شهر تغییر کند در وهله نخست باید بدانیم کار در شهر به چه معناست، در موقعیتی هستیم که انجام پروژه‌های بزرگ عمرانی نماد کار در شهر به حساب می‌آید درحالی که ما به دنبال این هستیم که این رویکرد تغییر کند بنابراین باید نسبت به مفهوم کار به توافق برسیم. نگاهی به تجربه مدیریت شهری در شهرهای دنیا نشان می‌دهد که این حجم از ساخت و ساز هرگز در شهرها رخ نمی‌دهد اما در تهران در سال‌های اخیر شاهد حجم بسیار بالایی از ساخت و ساز و شهرفروشی بودیم که این اتفاق نتیجه یک نگرش است، نگرشی که شهر را در خدمت سرمایه‌گذارانی می‌داند که ساخت و ساز می‌کنند درحالی که همه ساکنان شهر سرمایه‌گذاران نیستند که فقط منافع آن‌ها تامین شود بلکه شهر باید پاسخگوی همه افراد ساکن باشد و به نتیجه رسیدن این رویکرد نیازمند تغییر نگرش است.


او به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره و بیان کرد: در این دوره سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) که خواست‌های لایه‌های زیرین جامعه را بیان می‌کنند، ساختاردهی شدند و امسال بخش قابل توجهی از بودجه را به پروژه‌های خردی اختصاص دادیم که خواست‌های لایه‌های پایین را در برمی‌گرفت. به دنبال چنین تغییری اگر گره‌ها و مشکلات در مسیر ارتباط با خواسته‌های مردم رفع شود و این ارتباط به صورت موثر با لایه‌های مختلف مردم برقرار شود، به سمت اجرای طرح‌های اجتماعی حرکت می‌کنیم و در نهایت پروژه‌های کالبدی هم به تبع این طرح‌های اجتماعی حرکت می‌کنند. 


حناچی، شهردار تهران، در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع نظرسنجی‌های مردمی پرداخته و گفت: در راستای تغییر ادبیات مدیریت شهر در این دوره به صورت مرتب نظرسنجی‌هایی در تهران انجام شد که نتیجه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در نخستین روزهای آغاز به کار این دوره از شهرداری مسائل مورد مطالبه مردم بیشتر پرداختن به معضل آلودگی و ترافیک بود و مردم از حوزه‌های خدمات عمومی شهر بیشتر رضایت داشتند اما هرچه مسائل نظرسنجی به مسائل کلان و حاکمتینی نزدیک شد، نتیجه نظرسنجی‌ها هم تغییر کرد. تا پیش از کرونا شرایط مطلوب نبود و حالا کرونا اوضاع را تغییر داد اما آنچه مهم است توجه به این موضوع است که بعد از فروکش این بیماری دولت باید از سرمایه‌های اجتماعی خود که در روزهای مقابله با این ویروس ایجاد شد، استفاده کند و ما هم مانند سایر نهادها از این موضوع تاثیرپذیر هستیم.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =