لزوم اختصاص حقابه دریاچه شهدای خلیج فارس/ تامین حقابه دریاچه مستلزم تعاملات حداکثری و سریع سازمان‌های متولی است

کاهش نزولات آسمانی در سال جاری به نسبت سال‌های گذشته و کاهش تراز آب دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس نیاز جدی به عزم سازمان‌های مربوطه برای تامین حقابه این مجموعه در پهنه شمال غربی پایتخت از رودخانه کن را بیش از پیش گوشزد می کند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، در حال حاضر با وجود برخی معضلات جدی محیط زیستی در دریاچه شهدای خلیج فارس، وضعیت این دریاچه به مرز هشدار رسیده و عمده ترین انتقاد وارد شده بر این دریاچه، کم آبی و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن است.

با توجه به اینکه در حال حاضر سطح آب دریاچه به مقدار قابل ملاحظه‌ای پایین آمده، زمان آن رسیده است که شهرداری تهران و شرکت آب منطقه‌ای به منظور حل و فصل مشکلات کم آبی و فراهم کردن زمینه های لازم برای رفع مشکل آب دریاچه چاره‌ای اساسی بیندیشد.

دریاچه چیتگر برای زنده ماندن ۲.۵ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و با توجه به تنش آبی موجود ضروری است هر چه سریع‌تر تمهیدات این کار فراهم شود.

آنچه که واضح و مبرهن است اینکه اگر سیاستگذاری درستی در خصوص حقابه دریاچه نشود، بحران کم‌آبی تهران و به دنبال آن کاهش آب دریاچه، به یکی از نقاط بحرانی تهران تبدیل خواهد شد.

به گفته محسن صالحی مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر از حجم آب ۸ میلیون مترمکعبی این دریاچه سالانه ۲ میلیون متر مکعب بخار می شود و با کمبود فراوان آب در تهران، این میزان تبخیر آب را نمی توان جبران کرد و این در حالیست که قرار بود بعد از آبگیری کامل دریاچه در زمان افتتاحیه، هر ساله به میزان ۲ میلیون متر مکعب از رودخانه کن، حق آبه به دریاچه اختصاص یابد تا تراز آب در سطح استاندارد باقی بماند و این مهم از سال ۱۴۰۱ محقق نشده و سطح آب دریاچه به مقدار قابل ملاحظه‌ای پایین آمده است و نیاز است تا در بازه چهار ماهه دی، بهمن، اسفند و فروردین حق آبه ۴۰۰ لیتر بر ثانیه دریاچه از رودخانه کن تامین شود.

سوده نجفی عضو هیات رییسه و عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران چندین بار در جلسه علنی شورا نسبت به کمبود آب در دریاچه چیتگر و لزوم اختصاص حق آبه دریاچه از رودخانه کن تذکر داده و موضوع عدم اختصاص حق آبه دریاچه از رودخانه کن را بارها گوشزد نموده است.

با توجه به تحلیل اثرات پایین آمدن سطح آب دریاچه بر محیط‌ زیست و تبعات احتمالی آن بر شهر و شهروندان، عزم جدی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران ارشد شهری بالاخص معاونت خدمات شهری شهرداری تهران را می‌طلبد تا با تعامل با وزارت نیرو، نسبت به تحقق حق‌آبه‌ مقرر سالانه دریاچه و رفع دغدغه‌های شهروندان در این خصوص اقدام شود.

انتهای پیام/

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 49748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =