حذف مافیای زباله با «نوماند»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: «شهروندان از طریق اپلیکیشن شهرزاد می‌توانند پسماند خشک را به شهرداری بفروشند؛ طرحی که «عید تا عید» و از ۲۲ بهمن تا ۶ اسفند اجرا می‌شود.»

به گزارش شهر، سال‌های سال است که کسی قدرت مقابله با مافیای زباله را نداشته‌است. همان مافیایی که پسماندهای با ارزش را برای خود برمی‌دارد و از این راه پول کلانی به جیب می‌زند. به گفته یکی از کارشناسان مدیریت پسماند، فقط یکی از سطل‌های زباله در منطقه یک تهران، از صبح تا شب، حدود ۵ میلیون تومان پسماند به دردبخور دارد! این یعنی ارقام زیادی بابت زباله‌های شهری جابه‌جا می‌شود. حالا قرار است اپلیکیشن نوماند به کمک تفکیک پسماند و بعد از آن حذف مافیای زباله بیاید، اما آیا قدرت آن را خواهد داشت؟

بدون شک درآمد حاصل از بازیافت پسماند آنقدر عظیم است که مافیای زباله به راحتی آن را از دست نمی‌دهد. پس باید عزم جدی برای برداشتن این مافیای ثروتمند وجود داشته‌باشد.

شارژ ۵۰ هزار تومانی کیف پول شهروندی با ثبت اولین سفارش

شارژ ۵۰ هزار تومان کیف پول شهروندی با اولین تحویل پسماند خشک؛ این خبری است که روز گذشته رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران داد و گفت: «شهروندان از طریق اپلیکیشن شهرزاد می‌توانند پسماند خشک را به شهرداری بفروشند؛ طرحی که «عید تا عید» و از ۲۲ بهمن تا ۶ اسفند اجرا می‌شود.»

او ادامه داد: «در این طرح شهروندان می‌توانند زمان و موقعیت جغرافیایی را ثبت کنند و عوامل جمع‌آوری پسماند در همان زمان مراجعه و زباله‌های تفکیک‌شده را تحویل می‌گیرند. پس از وزن دقیق میزان پسماند خشک دریافتی و فاکتور نهایی را مشخص می‌کند و سپس کیف پول شهروندی آن‌ها شارژ می‌شود.

شاید «نوماند» بتواند مافیای زباله را شکست دهد و زباله‌گردی را به پایان برساند؛ موضوعی که چند روز پیش، عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری بدان اشاره کرد و گفت: «مافیایی که پشت این موضوع است و عددهایی که در این حوزه به عنوان اقتصادشان شکل گرفته، عجیب است. برای مدیریت این موضوع باید تمام ظرفیت‌ها به کار گرفته شود. در حال حاضر بحث مدیریت واحد این موضوع مطرح است که شهرداری بستری را برای جمع‌آوری زباله خشک فراهم کرده‌است. قطعاً طرح نوماند کار ارزشمندی است و در راستای مقابله با پدیده شوم زباله‌گردی است. این طرح در راستای مقابله با نقض حقوق شهروندی و حفظ محیط‌زیست سالم است و مردم باید مطلع شوند تا با این طرح همکاری کنند. باید اعتماد آن‌ها از طریق اطلاع‌رسانی جلب شود تا همراهی با طرح داشته‌باشند و در اینجا صدا و سیما و رسانه‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند.»

او ادامه داد: «شهردار تهران قول داده‌تا دهه فجر و نهایتاً تا پایان سال موضوع زباله‌گردی در تهران حل شود. آنچه در حوزه زباله‌گردی شاهد آن هستیم، مافیایی است که مقابله با آن عزم جدی و همگانی می‌طلبد.»

اجرای خوب طرح نوماند، زباله‌گردی را حذف می‌کند

نوماند آمده تا جمع‌آوری زباله هوشمندسازی شود. ماه گذشته سوده نجفی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفت: «هوشمندسازی یکی از ضرورت‌هایی است که بسیاری از امور را تحت‌تأثیر خود قرار داده و مدیریت شهری نیز برای انجام برخی از وظایف خود در سطح شهر باید از این تکنولوژی بهره بگیرد، چراکه این موضوع سبب دسترسی بیشتر و آسان شهروندان به خدمات می‌شود.»

او ادامه داد: «موضوع هوشمندسازی از ابتدای شورای ششم مورد توجه بود و اعضای شورا بر آن تأکید داشتند و مدیریت شهری نیز اقداماتی در این راستا انجام داده، اما فاصله زیادی دارد با آنچه مدنظر شورای شهر است.»

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از مزیت‌های مهم این طرح، حذف مافیای زباله در سطح شهر است، اظهار داشت: «در صورت اجرای موفق این طرح، دیگر شاهد حضور کمتر زباله‌گردها بر سر مخازن پسماند خواهیم بود. از سوی دیگر این طرح می‌تواند به تفکیک زباله و بازگشت آن به چرخه بازیافت کمک شایانی کند که امیدواریم شهرداری بتواند این طرح را به خوبی به اجرا برساند.»

نوماند چیست؟

نرم‌افزار نوماند به‌منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده‌است. این اپلیکیشن روی گوشی نصب می‌شود و شهروندان به کمک آن می‌توانند درخواست بدهند که شهرداری زباله آن‌ها را تحویل بگیرد. در این سیستم یک بازه زمانی برای کاربر مشخص می‌شود که در چه زمانی و چه محلی پسماند از آن‌ها تحویل گرفته خواهد شد. پس از آن در ازای تحویل زباله ارزشمند، حساب شهروند در سامانه «شهرزاد» شارژ می‌شود و می‌تواند برای تهیه بلیت اتوبوس، مترو و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از آن استفاده کند.

قرار است که «نوماند» روش تحویل پسماند را راحت کند تا دیگر شهروندان نیاز به حضور در غرفه‌ها را نداشته‌باشند، اما زمانی این اپلیکیشن موفق عمل می‌کند که مشوق‌های لازم برای ترغیب شهروندان برای تفکیک زباله و تحویل آن به شهرداری وجود داشته باشد. پیش از این، غرفه‌های بازیافت با نازل‌ترین قیمت پسماندهای خشک را تحویل می‌گرفتند، اگر قرار باشد این روند در «نوماند» هم ادامه پیدا کند، بعید است که کارساز شود.

باید فروش پسماند رقابتی شود

اما فروش پسماند خشک چگونه باید باشد تا مافیای زباله و زباله‌گردی برای همیشه حذف شود؟ در این رابطه حمیدرضا پناهنده، فعال محیط‌زیست در حوزه پسماند می‌گوید: «بودن اپلیکیشن نوماند بهتر از نبودنش است، اما مدیریت شهری باید به این نکته توجه داشته‌باشد که در تفکیک زباله از مبدأ و دریافت آن در منزل همچنان بخش خصوصی را حذف کرده و نگذاشته رقابتی در این زمینه صورت بگیرد.»

او ادامه می‌دهد: «اگر برخی از کشورها و شهرهای جهان در تفکیک و بازیافت زباله موفق عمل کرده‌اند، دلیلش نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران بوده‌است. تاکنون شاهد آن بودیم که نظارت بر عملکرد پیمانکاران به شدت ضعیف بوده و اگر قرار باشد این نظارت ضعیف در اپلیکیشن نوماند نیز ادامه پیدا کند، در واقع همان جمع‌آوری پسماند در دکه‌های بازیافت به صورت اینترنتی و مدرن‌تر انجام می‌شود که نتیجه مثبتی را به دنبال ندارد.»

پناهنده اظهار می‌دارد: «تفکیک از مبدأ اتفاق بسیار خوبی است و به نفع محیط‌زیست تمام می‌شود، اما همانطور که پیش از این مافیای زباله وجود داشت و اجازه نمی‌داد که در فروش پسماند، بازار رقابتی ایجاد شود، حالا هم قیمت‌ها توسط یک سازمان، تعیین می‌شود و رقابتی اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که اگر چندین اپلیکیشن بازیافتی ایجاد می‌شد و شهروندان می‌توانستند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند و پسماند خانه‌شان را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند، هم رغبت بیشتری در استفاده از این کار بود و هم فعالیت مافیا مختل می‌شد.»

امید است که مسئولان و مدیران شهری به نظرات کارشناسان در این زمینه توجه کنند و همه تلاش خود را برای تمایل و استقبال مردم به استفاده از این اپلیکیشن و مشارکت‌شان در تفکیک زباله به کار گیرند تا «نوماند» توان مقابله با مافیای زباله را داشته باشد و برای همیشه زباله‌گردی را حذف کند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 49884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =