روز قدس امسال شرایط ویژه ای دارد

شهر: شهردار تهران گفت: امسال مراسم جهانی روز قدس و برگزاری نماز عید سعید فطر در شرایط ویژه و با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا انجام می شود.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در جمع تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های کشورهای اسلامی درباره برنامه روز قدس گفت: در تهران نماز عید در مساجد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار و تا جای ممکن از ظرفیت فضاهای باز استفاده می شود. این موضوع طبیعی است چون در شرایطی هستیم که اماکن مقدس تعطیل است و بنابراین این موارد نیز باید رعایت شود. همچنین در روز قدس مقام معظم رهبری نیز از طریق اینترنت با مردم صحبت می کنند. 

او افزود: روز قدس امسال شرایط ویژه‌ای دارد چرا که رژیم اشغالگر تعهدات قبلی خود در کرانه باختری را نیز زیر پا گذاشته و حتی به دولت خودگردان فلسطین نیز رحم نکرده است؛ نمی‌شود و نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود.

همراهی با کارگران افغان شاغل در شهرداری

شهردار تهران در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای افغان درباره ظرفیت‌های موجود برای همکاری میان تهران و کابل گفت: دو کشور ایران و افغانستان از نظر پیشینه، فرهنگ و زبان بسیار به هم نزدیک هستند و همیشه در شرایط سخت هم کنار هم بوده‌اند. در زمان اشغال این کشور توسط شوروی، جمهوری اسلامی ایران بزرگترین پشتیبان افغانستان به شمار می‌رفت. آن دوران را کسی از خاطر نخواهد برد. از سوی دیگر ما از همراهی برادران افغان در شهرداری تهران بهره زیادی می‌بریم.

او در ادامه از مهمترین تجربه تهران در مبارزه با کرونا گفت و آن را الگوی خوبی برای کشور افغانستان دانست و توضیح داد: یکی از تجربیات بسیار مهمی که در دوران کرونا داشتیم این بود که وزارت بهداشت استراتژی مشخصی را اتخاذ کرد تا همه به مراکز درمانی سوق پیدا نکنند؛ نرم افزاری تهیه شد که بیش از ٧٠ میلیون نفر در آن ثبت‌نام شدند و به وسیله آن نه تنها افراد مبتلا که اطرافیان آن‌ها نیز شناسایی شدند. از سوی دیگر هیچ‌کدام از شهروندان نیز بدون علائم حاد به بیمارستان اعزام نشدند. من این تجربه را در دیدار مجازی ام با شهردار محترم کابل به او منتقل کردم.

حناجی به وضعیت کارگران افغان شاغل در شهرداری نیز اشاره کرد: بخشی از این عزیزان که دائما در حال کار هستند؛ تعداد دیگری از آنها نیز به واسطه تعطیلی بعضی تشکیلات، مورد کمک مالی قرار گرفتند و یک ماه حقوقشان پرداخت شد. درست است که شرایط سختی بود اما همه باید به یکدیگر کمک می‌کردیم.

شهردار تهران در ادامه به پرسش کانال تلویزیونی «المسیر» درباره ایجاد تنش میان پلیس و شهروندان به‌خاطر برقراری محدودیت‌ها پاسخ داد و گفت: همراهی مردم بالاتر از حد انتظار بود و در شهرهای کوچک پروتکل‌ها خیلی جدی‌تر از تهران رعایت می‌شد.

حتی یک مورد کرونا در گرمخانه نداشتیم

شهردار تهران در پاسخ به پرسش العراقیه درباره چگونگی موفقیت تهران در زمینه مراقبت از سالمندان و حفاظت از سلامت کارتن‌خواب‌ها گفت: در ایران براساس سیاست عدم هدایت همه بیماران به بیمارستانها توانستیم کاری کنیم تا میزان تلفات در بزرگسالان و سالمندان به شدت کاهش پیدا کند. شهرداری تهران برای ضدعفونی خانه‌های سالمندان همکاری زیادی داشت. حتی کهریزک را نیز که عملا خارج از محدوده تهران است، ضدعفونی کردیم.

حناچی تاکید کرد: در گرمخانه‌ها سه وعده غذایی و بسته های بهداشتی توزیع میشود. خوشحالم که بگویم حتی یک مورد ابتلا نیز از گرمخانه‌ها گزارش نشد. بیمارستان‌ها نیز به همین شکل رسیدگی شد. هم برای تقدیر از کادر درمان و هدایت کمک‌های مردمی به بیمارستان‌ها اقداماتی داشتیم و هم فضاهای اطراف بیمارستان‌ها را به‌شدت مرتبا ضدعفونی کردیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش العربی درباره شیوه تدفین بیماران مبتلا به کرونا و ضرورت الزام پوشیدن ماسک در معابر عمومی گفت: ما در کشورهای اسلامی آداب کفن‌ودفن و مجالس ختم متفاوتی داریم. یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که در روزهای اول درگذشتگان غسل نمی شدند و با تیمم مساله دینی رعایت می شد، اما رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که تحت هر شرایطی حتما غسل انجام شود و ما نیز وظیفه خود را انجام دادیم.

عرضه ماسک های ارزان برای مسافران مترو

حناچی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرگزاری لبنان درباره کمبود ماسک در تهران نیز پاسخ داد: موضوع کمبود ماسک از ابتدا دغدغه آقای رییس‌جمهور هم بود. ما در حال حاضر ماسک سه‌لایه را با قیمت کمتر از دو هزار تومان در اختیار مردم قرار می‌دهیم و این کاهش قیمت ادامه هم خواهد داشت.

شهردار تهران در پایان این نشست خبری گفت: امیدوارم این وضعیت طولانی نشود چرا که برای شهرداری‌ها به معنای کاهش شدید درآمدهاست. همکارانم در وزارت بهداشتی می‌گویند که احتمالا تا دو سال به شکلی درگیر این بیماری خواهیم بود. از سوی دیگر میزان تلفات ما به شدت کاهش پیدا کرده اما میزان ابتلا شاید آن قدر به نسبت کم نشده است. با این که بیماری از بین نرفته اما جامعه دارد خودش را انطباق می‌دهد.

۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =