۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 50465

منطقه ۲۱ در انتظار ۲ طرح عمرانی- تفریحی

فرامرز اکبری؛ معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری منطقه ۲۱
منطقه ۲۱ در انتظار ۲ طرح عمرانی- تفریحی

در منطقه ۲۱ مانند مناطق ۲ و ۵، یک روددره تفریحی به نام قوری‌چای داریم که بنای ما بر این است که سال آینده با استفاده از ظرفیت این رودخانه تفرجگاهی مانند بوستان نهج‌البلاغه و جوانمردان، در منطقه ۲۱داشته باشیم.

شهرهای اقماری زیادی در جنوب استان تهران وجود دارند که مراودات این شهرها با تهران الزاما از طریق منطقه ۲۱ انجام می‌شود؛ به این معنا که وقتی از طریق باغستان، شهریار و شهر قدس وارد تهران می‌شوند، الزاما به بزرگراه متوسلیان و سپس آزادگان وارد می‌شوند و بار ترافیکی شدید این مسیر همواره باعث گلایه شهروندان بوده است. نمایندگان شهریار و باغستان در مجلس شورای اسلامی هم اصرار زیادی داشتند که شهرداری تهران کمک کند تا در سه‌راهی شهریار کار ترافیکی مؤثری انجام شود.

براساس طراحی‌های انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۹۷ قرار شد یک زیرگذر در فاز اول و یک روگذر در سال دوم برای این نقطه درنظر گرفته شود. سال۹۸ از محل جرائم راهنمایی رانندگی این طرح شروع شد و تا سال ۱۴۰۰متأسفانه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشت؛ به این علت که در همکاری بین شهرداری و دولت خللی وجود داشت و اعتبارات به خوبی جذب نشد.

در آن زمان، کندی روند اجرای این پروژه باعث فسخ قرارداد پیمانکار این طرح شد، اما شهردار جدید منطقه با توجه به روی زمین ماندن این پروژه فاخر، مناقصه دیگری برگزار کرد و با پیمانکار خیلی خوبی برای طرح قرارداد امضا شد. از سوی دیگر، منابع مالی و اعتباری این طرح نیز باید تامین می‌شد که این کار با همکاری شهردار تهران و هماهنگی ایشان با رئیس جمهور در زمان سفر استانی ایشان، هماهنگ شد و تامین بخشی از هزینه این طرح از سوی دولت و بخشی دیگر از سوی شهرداری تهران صورت گرفت.

از مجموع ۱۲۰میلیارد تومان هزینه این پروژه حدود ۳۰میلیارد تومان توسط دولت، ۹۰میلیارد توسط خود شهرداری و نقدینگی قابل‌قبولی هم از سوی حوزه مالی شهرداری تهران تامین شد تا این پروژه امروز به مرحله بهره‌برداری برسد. پیمانکار فاز دوم این پروژه یعنی پروژه روگذر هم مشخص و قرارداد امضا شده و تجهیز کارگاه هم صورت گرفته است که همزمان با افتتاح فاز اول کلنگ‌زنی فاز دوم هم انجام خواهد شد.

برای این پروژه هم حدود ۴۰میلیارد تومان برآورد هزینه شده و یک‌سال تا یک‌سال و نیم زمان می‌برد تا به مرحله افتتاح برسد. این طرح توسط خود شهرداری تامین اعتبار خواهد شد. امروز، مسیر شرق به جنوب این پروژه افتتاح می‌شود و گذر جنوب به غرب بزرگراه متوسلیان نیز که به‌صورت روگذر طراحی شده، به‌طور همزمان کلنگ‌زنی خواهد شد.

شهرداری منطقه ۲۱، همچنین چند پروژه‌ عمرانی فرامنطقه‌ای‌ در برنامه دارد که از پروژه ریز خارج می‌شود. یکی از ‌آنها پروژه ۲ گاز است که ارتباط منطقه ۲۱ و ۲۲ را تسهیل می‌کند. این پروژه با توجه به ترددهایی که از شهرهای اقماری داریم و وارد زیرگذر متوسلیان- باغستان و در ادامه وارد بزرگراه لشکری می‌شوند ارتباط خیلی کمی با شمال اتوبان کرج یعنی منطقه ۲۲دارد. این پروژه یک پل عظیم چند سطحی است که علاوه بر ایجاد ارتباط شمالی- جنوبی منطقه ۲۲ به ۲۱ و برعکس، ورودی و خروجی‌هایی هم به اتوبان کرج ایجاد خواهد کرد.

این پروژه سال‌ها مشکل تملک داشت که این مشکلات حل شده و قرارگاه خاتم‌الانبیا طی قراردادی که برای اجرای این پروژه با سازمان فنی و عمرانی شهرداری تهران منعقد کرده اجرای این پروژه را بر عهده گرفته و هزینه‌ای که برای اجرای این پروژه برآورد شده بالای هزارمیلیارد تومان است. قول آغاز این پروژه برای فروردین سال آینده داده شده و اجرای آن به محض تجهیز کارگاه آغاز می‌شود.

در پروژه‌ای دیگر هم برای اصلاح زیرگذر ایران‌خودرو برنامه داریم. در حال حاضر یک زیرگذر شمال به جنوب در خیابان ایران‌خودرو از زیر اتوبان کرج وجود دارد که یکطرفه و کوچک است. این پروژه که فروردین‌ماه آغاز می‌شود زیرگذر موجود تعریض و لاین جنوب به شمال ایجاد می‌شود که منطقه ۲۱و ۲۲را از محل خیابان ایران‌خودرو به هم متصل می‌کند. پروژه زیرگذر ایران‌خودرو تقریبا ۲۵۰میلیارد تومان برآورد هزینه شده است.

پروژه عمرانی دیگر منطقه ۲۱پروژه روددره قوری‌چای است. ما در منطقه ۲۱مانند منطقه ۲ و ۵، یک روددره تفریحی به نام قوری‌چای داریم که بنای ما بر این است که سال آینده با استفاده از ظرفیت این رودخانه تفرجگاهی عظیم مانند بوستان نهج‌البلاغه و جوانمردان، در منطقه ۲۱داشته باشیم. این پروژه درصورت تأیید جزو پروژه‌های فاخر غرب تهران خواهد بود. پروژه قوری‌چای با توجه به اینکه هنوز طرح آن بیرون نیامده، برآورد هزینه نشده اما جزو پروژه‌های پرهزینه خواهد بود. برنامه ما این است که برای این پروژه کار مشارکتی با بخش خصوصی انجام دهیم و بنا نداریم از بودجه شهرداری زیاد استفاده کنیم، به این معنا که سرمایه‌گذار، طرح را اجرا کند و از محل تفریحاتی که در محل ایجاد می‌کند هزینه‌های خود را بردارد.

انتهای پیام/

۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 50465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =