افزایش حدود ۴ برابری کسب و کارهای خرد و خانگی/ مشاغل خانگی برای زنان زندانی دارای پابند الکترونیک ایجاد می‌شود

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: در طول دو سال گذشته ۹۶ دوره بازارچه برای زنان سرپرست خانوار در سطح شهر برگزار کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار شهر، بعد از ظهر امروز نشست خبری مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران درخصوص بیستمین نمایشگاه "زنان و تولید ملی" بعدازظهر امروز- یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲- برگزار شد.

اردبیلی در ابتدای این نشست اظهارکرد: تلاش کردیم در طول این سال‌ها حجم نیازها و تقاضاها برای عرضه محصول را شناسایی و فرصت ها را به صورت بهینه بین زنان سرپرست خانوار توزیع کنیم. در طول دو سال گذشته ۹۶ دوره بازارچه در سطح شهر داشتیم و به نظر می رسد بازارچه‌های موقت، فصلی و دوره ای بیشتر از بازارچه های دائمی مورد استقبال قرار گرفته اند.

افزایش حدود ۴ برابری کسب و کارهای خرد و خانگی



مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران افزود: کسب و کارهای خرد و خانگی در این دوره به ۸۶۴ مجموعه کسب و کار رسیده و در چند ایستگاه مترو پرتردد، ۶ بوستان و دیگر فضاها بالغ بر ۳۶۴۰ نفر از زنان سرپرست خانوار مشغول فعالیت هستند. این کسب و کارها قبل از این دو سال ۲۶۲ کسب و کار بود.

اردبیلی تصریح کرد: ۴۰۳۲ متر فضای فروش نمایشگاه است که شامل بوستان گفتگو و ۱۳ ایستگاه مترو از جمله شریعتی، تجریش، شهید بهشتی، سرسبز، شادمان، عبدل آباد، اشرفی اصفهانی، میرداماد، مصلی امام خمینی (ره) و زمزم و ۶ بوستان در مناطق ۲، ۴، ۹، ۱۹، ۲۰ و ۲۲ می شود.

وی ادامه داد: در بحث به روز رسانی اطلاعات بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری نیز تمام داده ها را به روز کرده‌ایم و افراد جدیدی را نیز تحت پوشش گرفتیم. مجموعه های مختلفی در سطح کشور از زنان سرپرست خانوار حمایت می کنند اما شهرداری تهران بسته جامعی از مشاوره، آموزش، مهارت آموزی، ایجاد فضای تولید، فروش و فرصت اشتغال و حمایت از فرزندان این زنان را انجام می‌دهد، اما وجه تمایز کار شهرداری این است که ایجاد اشتغال می کند و عاملیت مولد در این زنان است. ما مستمری دهنده نیستیم بلکه حمایت کننده و شتاب دهنده هستیم.

اردبیلی درباره فعالیت های مرتبط با عموم زنان تهرانی توضیح داد: افتتاحیه کمپین "کار تو خونه‌مونه" را هم برای تمام زنان شهر تهران داشتیم که مربوط به آموزش برای کسب و کار برای زنان است. این فعالیت ها را در مجموعه شهربانوها و سایر فضاها برای عموم زنان در نظر گرفتیم.

۹۵ مرکز کوثر در شهر تهران

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده یادآور شد: می توانیم بر حسب نیازهای مجموعه های مرتبط و وابسته به شهرداری، مراکز کوثر و مجموعه کسب و کار مورد نیاز را ایجاد کنیم. ما امروز ۹۵ کوثر در شهر تهران داریم و به فکر توسعه مراکز کوثر در شهر تهران هستیم.

وی گفت: مدیران سازمان ها و شرکت‌های شهرداری در بازدیدهای خود از نمایشگاه ابراز علاقمندی کردند که خیلی از نیازمندی های مجموعه های خود را از دستاوردهای زنان مراکز ما تهیه کنند. مثلا برای تهیه البسه شرکت شهربان و حریم بان قرارداد منعقد و تولید و توزیع آنها انجام شد و با این اقدام ۱۲ میلیارد تومان صرفه جویی داشتیم. ضمن اینکه کیفیت البسه ارتقای جدی نسبت به ادوار قبل پیدا کرد و یک توسعه و رشد برای مراکز کوثر بود. البسه بانوان شاغل در معاینه فنی نیز از این طریق تولید شد.

ایجاد مشاغل خانگی برای زندانیان دارای پابند الکترونیک 



اردبیلی درباره آزادی زنان زندانی هم تصریح کرد: در بحث آزادی مادران زندانی  این اتفاق با پویش آزادسازی مادران زندانی و مراسم گلریزان انجام شد. در سال آینده نیز برنامه ریزی می کنیم و گلریزان خواهیم داشت. تلاش می کنیم برای افرادی که در زندان هستند و پس از زندان آنها همیشه فرصت روی میز بگذاریم. بر این اساس تفاهم نامه ای را با زندان زنان استان تهران داشتیم و با آنها همکاری می کنیم تا برای افرادی که شرایط آزادسازی دارند و کسانی که به این سرعت امکان آزادی ندارند خدمات و برنامه ای داشته باشیم. برای زندانیان رای باز هم این شرایط به شدت فراهم است  تا به واحدهای تولیدی مرتبط با  خود ارجاع و مشغول به کار شوند. همچنین برای پس از آزادی نیز شرایط لازم را داریم تا اشتغال زندانیان را فراهم کنیم  و برای زندانیان دارای پابند الکترونیک نیز به دنبال ایجاد مشاغل خانگی هستیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه تعداد افراد ثبت شده در سامانه‌ مربوط به امور زنان شهرداری در ابتدای دوره حدود ۷ هزار نفر بود که در کنار به روز رسانی اطلاعات این افراد، سعی کردیم نفرات جدید را نیز تحت پوشش قرار دهیم، عنوان کرد: با این اقدامات امروز ۱۹ هزار و ۸۲۳ بانو در سامانه ثبت و مدل‌های مختلفی از خدمت را دریافت می کنند. ۱۳ هزار نفر از این تعداد سرپرست خانوار هستند و ۱۵ هزار و ۱۸۲ نفر فرزندان این زنان هستند که خدمات مربوط به استعدادیابی تحصیلی و دیگر خدمات را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در بحث زنان معتاد نیز با سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی همکاری هایی داریم. در یاورشهر ۵ یک بسته کاری را تعریف کردیم و اتفاقات خوبی را در این بخش رقم زدیم. به طوری که در بحث خانواده پذیری و جامعه پذیری آنها متمرکز شدیم. در واقع بعد از سم زدایی و خدمات اولیه در بحث بازگشت آنها به جامعه آنها فعالیت می کنیم، مثلا ما موردی داشتیم که بعد از ۱۱ سال به دامن خانواده خود برگردانده شد.

نهضت نوسازی مجموعه‌های مرتبط با بانوان در سال ۱۴۰۳



اردبیلی در پایان خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۳ نهضت نوسازی مجموعه های مرتبط با زنان اعم از مراکز کوثر، شهربانوها و دیگر مجموعه ها را داریم. چرا که مجموعه های ما در دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ ایجاد شده و اورهال و بهسازی آنها در این سال‌ها انجام نشده است. بنابراین در سال آینده شاهد نونوار شدن این مجموعه‌ها خواهیم بود.


گفتنی است؛ بیستمین نمایشگاه "زنان و تولید ملی" ۱۶ تا ۲۵ اسفند برگزار می شود.


انتهای پیام/

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 50803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =