رفع مشکل ۹۰ درصد قراردادهای بلاتکلیف گذشته/ شهرداری تهران هیچ نقشی در تعیین رقم عوارض نوسازی ندارد

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از پیش‌بینی برگزاری نزدیک به ۶۰ عنوان نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، عصر امروز- سه شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲- نشست خبری لطف‌الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و علی خشنود مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

فروزنده در ابتدای سخنان خود گفت: شهرداری از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند؛ به همین جهت این نهاد باید از ۳ منبع شهرسازی شامل عوارض، مولد سازی املاک و کمک‌های دولت منابع بودجه‌ای خود را تامین کند. از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید شاهد تحولی جدی در زمینه تحقق بودجه بودیم به نحوی که در همان نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۷ همت از منابع بودجه شهرداری تامین شد؛ این اتفاق در حالی رقم خورد که میزان تحقق بودجه در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، ۱۲ همت بود.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ با تامین حدود ۸۰ همت شاهد تحقق ۱۳۷ درصدی بودجه شهرداری تهران بودیم. امسال نیز بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران در دی ماه محقق شد و برای نخستین بار در تاریخ مدیریت شهری لایحه متمم بودجه را تا سقف تامین منابع ۱۰۴ همت به شورا دادیم.

فروزنده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه تامین منابع شهرسازی شاهد گشایش‌های مهمی بودیم؛ به نحوی که اکنون ۸۰ درصد پروانه‌ها در بافت فرسوده صادر شد. در حوزه مولد سازی نیز اقدام به خام فروشی اموال شهر نکردیم بلکه به وسیله آن بسیاری از بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌ها را با املاکی که در اختیار داشتیم تهاتر کردیم.

فروزنده ادامه داد: ‌نزدیک به ۱۷۰ همت از بدهی شهرداری به بانک‌ها احصا شده که با تسویه آن توانستیم از بانک‌ها برای پیشبرد پروژه‌های توسعه حمل‌ونقلی تسهیلات بگیریم. همچنین در آغاز فعالیت مدیریت شهری ششم، شهرداری تهران ۵۰ قرارداد بلاتکلیف با سایر دستگاه‌ها و نهادها داشت که امروز مشکل ۹۰ درصد این قراردادها حل شده و ما نیز حدود ۱۰ همت برای پیش‌برد این قراردادها منابع مالی تزریق کرده‌ایم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب گفت: مطابق تفاهمات صورت گرفته با وزیر صمت بناست نمایشگاه‌های بین‌المللی و بزرگ در شهر آفتاب برگزار شود و نمایشگاه‌های تخصصی در مجموعه سئول؛ بر همین اساس پیش بینی می‌شود سال آینده حدود ۶۰ نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود.

فروزنده در پاسخ به سوال دیگری پیرامون هزینه‌های برقی سازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت گفت: برقی‌سازی راهبرد اصلی مدیریت شهری تهران و در یک نگاه کلی‌تر دولت برای مبارزه با آلودگی هواست. نزدیک به ۲.۵ میلیون یورو نیز ظرفیت مالی برای ‌واردات ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ هزار تاکسی و… در نظر گرفته شده است که در این رابطه شاهد حمایت بی نظیر دولت و بانک مرکزی در تخصیص ارز بوده‌ایم.

وی در رابطه با حضور شرکت‌های چینی‌ها در بازار مسکن تهران گفت: ما اکنون تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را نداریم. چینی‌ها قرار است در صورت حضور در تهران علاوه بر صنعتی سازی مسکن، تکنولوژی این کار را در اختیار ما قرار دهند. علاوه بر این در ساخت مسکن از مصالح تولید داخل و نیروی کار بومی استفاده می‌کنیم.

فروزنده در رابطه با هزینه‌های جمع آوری پسماند نیز گفت: بخش عمده‌ای از پیمانکارهای پسماند تجمیع شده‌اند؛ با این وجود ماهیانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری پسماند می‌شود که مطابق لایحه بودجه، این رقم در سال ۱۴۰۳ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش شهر در ادامه برنامه خشنود پاسخگوی سوال خبرنگاران بود.

درج جدول اقدامات ۱۴۰۳ شهرداری تهران پشت فیش های عوارض

وی در رابطه با توزیع قبوض عوارض گفت: با تغییر در شیوه توزیع فیش های عوارض نوسازی، پسماند و… از سال گذشته این فیش‌ها توسط کارکنان شهرداری تهران توزیع می‌شود، همچنین در پشت فیش‌ها، خدماتی که شهرداری تهران در قبال دریافت عوارض به شهروندان ارایه می‌دهد را درج کرده‌ایم. علاوه بر این موارد جدول کارهایی که سال ۱۴۰۳ توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد را نیز درج کرده‌ایم.


خشنود افزود: از ۲۵ بهمن ماه سال جاری مناطق ۲۲ گانه تهران زیر بار توزیع فیش‌های عوارض رفتند که تاکنون روزانه به طور میانگین حدود ۱۲ شکایت از شهروندان در رابطه با فیش های عوارض داشتیم. این میزان اندک نشان از موفقیت عملکرد ما در توزیع فیش‌هاست. علاوه بر این ۸۰ ناظر نیز به فرآیند توزیع عوارض روزانه نظارت می‌کنند.


وی تاکید کرد: آمار خوب وصول عوارض نشان می‌دهد فیش‌ها به درستی به دست شهروندان تهرانی رسیده‌است. تا به امروز با وجود کاهش ضرایب نرخ عوارض نوسازی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دریافت نرخ عوارض نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم که تا پایان سال به این رقم افزوده خواهد شد.

شهرداری تهران هیچ نقشی در تعیین رقم عوارض نوسازی ندارد

خشنود افزود: شهرداری تهران هیچ نقشی در تعیین رقم عوارض نوسازی ندارد بلکه این رقم به وسیله دو پارامتر متراژ املاک به همراه ارزش قیمت معاملاتی (ابلاغ شده توسط سازمان امروز مالیاتی) تعیین می‌شود که امسال نیز ضرایب ارزش قیمت معاملاتی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده‌است.



مدیرکل وصول درآمد شهرداری تهران ادامه داد:  سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۵۰۰ میلیارد تومان وصول عوارض از دولت در زمینه های مختلف داشتیم که این رقم تا به امروز با رشد ۳۰۰ درصدی به ۲۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده‌است. پیش بینی می‌شود تا پایان سال از ۲۵ هزار میلیارد تومان بگذرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این تاکنون ۶ درصد بیش از رقم مصوب شورا توانسته‌ایم درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری تهران محقق کنیم.

خشنود تاکید کرد: این روند رو به رشد در وصول درآمدهای شهرداری تهران بدین جهت است که از روز نخست دوره مسئولیت‌مان سعی کردیم، ظرفیت‌های مالی شهرداری تهران را به درستی احصا کرده و آنها را فعال کنیم.


خشنود در گزارشی دیگر با بیان اینکه تاکنون حدود ۳.۵ میلیون فیش توزیع شده است، گفت: به دنبال حذف فیش‌های کاغذی هستیم و اگر بتوانیم به شماره موبایل بیش از ۵۰ درصد مالکان دسترسی پیدا کنیم، به تدریج فرآیند حذف قبوض آغاز می‌شود.

وی پیرامون بخشودگی‌ها و جرایم در نظر گرفته شده در پرداخت عوارض نیز گفت: با مساعدت شهردار تهران ۱۰ درصد تخفیف خوش‌حسابی در عوارض نوسازی برای شهروندان در نظر گرفته شده است که اگر این عوارض توسط مالکان تا پایان اسفند سال جاری پرداخت نشود از سال آینده باید با ۹ درصد جریمه پرداخت شود.

خشنود در پایان تاکید کرد: همچنین برای پرداخت عوارض خدمات پسماند بین ۲ تا حدود ۲۴ درصد جریمه به صورت ماهانه در نظر گرفته شده‌است.

انتهای پیام/

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 50959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =