بهره‌برداری از ایستگاه‌های تکمیلی خط ۴ تا دو سال دیگر/ ۶۶ درصد از پروژه‌های امیدوافتخار در نیمه جنوبی شهر اجرا شده است

شهردار پایتخت گفت: ۶۶ درصد از پروژه‌های پویش امیدوافتخار در نیمه جنوبی شهر بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ صبح امروز -۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲- آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۸ مترو تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل‌وترافیک و جمعی از مدیران و مسئولان شهری در قالب صدوهشتمین پویش امید و افتخار برگزار شد.


زاکانی در ابتدای این آیین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدیریت شهری ششم گفت: در دوره جدید به کارهای کوتاه مدت توجه شد و برای کارهای بلندمدت نیز برنامه‌ریزی صورت گرفت. در همین رابطه از نیمه نخست سال گذشته تا کنون ۱۰۷ پویش امید و افتخار برگزار شد که در ۱۰۰ پویش آن ۸۶۱  پروژه به ارزش ۱۷۸ همت به بهره‌برداری رسیده‌است، از این آمار ۸۴ درصد پروژه ها به طور کامل در این دوره به نتیجه رسیده و ۶۶ درصد آن نیز در نیمه جنوبی شهر تهران می‌باشد.

کارهایی که در این دوره به ثمر رسیده از میانگین دوره های قبلی بیشتر است


زاکانی ادامه داد: کارهایی که در این دوره به ثمر رسیده از میانگین دوره های قبلی بیشتر است. به عنوان نمونه چند روز قبل آیین بهره‌برداری از ۲ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران برگزار شد که از این رقم ۱۰۰۰ هکتار آن مثمر است و ۲۵۰ هکتارش به وسیله آبیاری زیر سطحی تغذیه می‌شود. این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که پیش از این سالیانه حدود ۶۰۰ هکتار به مساحت فضای سبز تهران افزوده می‌شد.

وی افزود: در حوزه آسفالت ریزی سالیانه حدود ۵۰۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران ریخته می‌شد، امسال این آمار به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن رسید.

زاکانی در رابطه با پروژه‌های بلند مدت شهر تهران نیز گفت: با تکمیل تونل جنوبی خط ۷ مترو تهران و تونل شمالی خط ۶ عملا پرونده این خطوط بسته خواهد شد. همچنین تا دو سال آینده ایستگاه‌های تکمیلی خط ۴ نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

زاکانی در رابطه با پروژه‌های بلند مدت شهر تهران نیز گفت: با تکمیل تونل جنوبی خط ۷ مترو تهران و تونل شمالی خط ۶ عملا پرونده این خطوط بسته خواهد شد. هم‌چنین تا دو سال آینده ایستگاه‌های تکمیلی خط ۴ نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

خط ۸ خط تبادلی است 


وی ادامه داد: خطوط ۸ و ۹ مترو تهران خط‌های تبادلی هستند که سایر خطوط را به هم وصل می‌کنند. به همین جهت افتتاح خط ۸ اهمیت ویژه‌ای برای حمل‌ونقل عمومی شهر تهران دارد.

شهردار پایتخت افزود: خط ۹ نیز از دولت آباد و منطقه مشیریه آغاز می‌شود و به چیتگر می‌رسد. در تکمیل خطوط ۸ و ۹ برای نخستین بار ابتکار جدیدی برای تعامل و سرمایه‌گذاری با شرکای ایرانی و چینی خود پیش گرفته‌ایم که مبتنی بر آن بناست هزینه ساخت خطوط از محل تهاتر ملکی تامین شود.

احداث خطوط ۹ و ۱۱؛ به زودی 

وی در پایان تاکید کرد: مطابق اسناد بالادستی خطوط ۱۱ گانه مترو تهران باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود اما در تلاشیم تا افق ۱۴۱۰ به این هدف برسیم. بر همین مبنا در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ عملیات ساخت خط ده شروع شد و به زودی نیز فرآیند احداث خطوط ۹ و ۱۱ آغاز می‌شود.

خط ۸ به رقم امروز ۸۰ همت هزینه دارد

به گزارش شهر شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم در پاسخ به پرسشی  پیرامون ساخت این خط از مترو تهران گفت: سال‌ جاری عملیات ساخت خطوط ۱۰ و ۸ مترو تهران آغاز شد و در ماه‌های آتی نیز شاهد شروع عملیات ساخت خطوط ۹ و ۱۱خواهیم بود.
وی تاکید کرد: با تکمیل خطوط ۱۱ گانه مترو تهران تا سال ۱۴۱۰ به دنبال افزایش قدرالسهم حمل‌ونقل عمومی در رفت‌وآمدهای شهر تهران هستیم تا استفاده مردم از خودروهای شخصی کاهش پیدا کند.
زاکانی ادامه داد: شیوه نوینی از سرمایه گذاری در تکمیل خط ۸ مترو تهران در پیش گرفته‌ایم که مبتنی بر آن تا ۵ درصد از پیشرفت اولیه پروژه هیچ هزینه‌ای از سوی شهرداری تهران به شرکت ایرانی چیلکو و شرکت چینی نورینکو پرداخت نخواهد شد و پس از آن هزینه پروژه را از طریق تهاتر املاک تامین خواهیم کرد .

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: شروع پروژه خط ۸ مترو تهران از منطقه مسعودیه نشان می‌دهد اولویت قطعی مجموعه مدیریت شهری توجه به مناطق جنوبی تهران است. ساخت خط ۸ به رقم امروز ۸۰ همت هزینه دارد و در صورت بهره‌برداری از آن در ساعت‌های پیک شاهد صرفه‌جویی مصرف سوخت به اندازه ۲۵۰ هزار لیتر در هر ساعت خواهیم بود.


انتهای پیام/

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 51068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =