پایان رقابت نجومی ماراتن مسیه ۱۴۰۲ در کویر چاه جام

آسمان‌نمای «گنبد مینا» با همکاری مجله نجوم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری «بیستمین ماراتن مِسیه ۱۴۰۲» برگزار کرد. این رویداد با شناخت برندگان خود در رده‌های رقابتی، آموزشی و عکاسی صبح جمعه ۱۸ اسفند در کویر چاه جام واقع در استان سمنان به کار خود پایان داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به نقل از مجله نجوم؛ این رویداد شاخص در حوزه نجوم آماتوری که بر مبنای رصد اجرام غیرستاره‌ای شاخص آسمان در فهرست شامل مسیه برگزار می‌شود، از شامگاه پنجشنبه ۱۷ اسفند آغاز شد.

به گفته محمد نیلفروشان، دبیر برگزاری این رقابت، ماراتن مسیه ۱۴۰۲ با حضور ۱۴۰ شرکت‌کننده از ۲۱ شهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد، سمنان، شاهرود، قم، ایلام، زنجان، شیراز، گرگان، کاشان، برازجان، قزوین، بیجار، مهاباد، رضوانشهر، کوچصفهان، رباط‌کریم، دهلران و لواسان برگزار شد.

بنا به اعلامیه منتشر شده از سوی هیئت داوران ماراتن مسیه ۱۴۰۲، این رقابت نیز مانند دوره‌های قبل ۳ نفر برگزیده رقابت رصدی و ۳ نفر برگزیده رقابت عکاسی داشت که در صبحگاه روز جمعه ۱۸ اسفند ماه و درست پس از شبِ رقابت، مورد تجلیل قرار گرفتند.

ماراتن مسیه ۱۴۰۲ را آسمان‌نمای «گنبد مینا» واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با همکاری مجله نجوم با مشارکت ۲۷ داور، مربی و نیروی اجرایی با حمایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود، موسسه طبیعت آسمان شب و موسسه پارس پایا (زیتازی) برگزار کرد.

ماراتن مسیه رقابتی است که منجمان آماتور کشورهای مختلف هر سال در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار می‌کنند و هدف از آن رصد آن دسته از اجرام اعماق آسمان شب است که شارل مسیه (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی قرن هجدهم شناسایی کرده بود و به نام فهرست مسیه معروف شده است.

این رقابت نجومی از سال ۱۳۸۰ به شکل مستمر برگزار شده است و تنها به دلیل همه‌گیری کرونا ۳ سال برگزاری پیوسته آن را مختل کرد.

انتهای پیام/

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 51166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =