حذف الزام ایجاد «پدهای بالگرد» در ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت/۲۵۰ساختمان تهران مجهز به«هلی پد»

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران از ارائه پیشنهادی مبنی بر حذف الزام ایجاد «پدهای بالگرد در ساختمان‌های بلندمرتبه» خبر داد.

حامد سلیمی، در مورد وضعیت «پدهای بالگرد در ساختمان‌های بلند مرتبه تهران» با بیان اینکه در نیمه دهه ۸۰ احداث پد بالگرد برای ساختمان‌های بالای ۴۵ متر و ۱۶ طبقه بیشتر ابلاغ شد، گفت: این الزام به دلیل ملاحظات ایمنی بود؛ اما عملا این پدها قابلیت اجرایی نداشتند؛ چرا که ملاحظاتی برای پرواز در سطح شهر تهران دارند.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی با سازمان پدافند غیرعامل و سازمان هواپیمایی برگزار شد چراکه ملاحظاتی برای پرواز در سطح شهر تهران دارند، ادامه داد: به لحاظ فنی موضوع احداث «هلی پد» بر روی ساختمانها در دنیا شیوه منسوخ است؛ چرا که در زمان حریق، آتش به سمت بالا حرکت می‌کند و عملا امکان فرود بالگرد بر روی بام ساختمانها فراهم نیست.

به گفته سلیمی، پیشنهادی ارائه شد که در شورای معاونین شهرداری تهران نیز مطرح شده و در پیوست آن نیز اظهار نظر سازمان پدافند غیرعامل و سازمان هواپیمایی کشوری را دارد که اگر سازمان آتش نشانی همراهی کند؛ الزام ساخت «هلی پد» در ساختمانهای بلندمرتبه را حذف می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در صورت حذف «الزام هلی پد» می‌توان به سمت روش دیگر با اتکا به دستورالعمل های سازمان آتش نشانی رفت، افزود: می‌توان به جای پد بالگرد در مورد شیوه های دسترسی، همچون راه ورود و خروج  ساختمان‌ها و یا حتی در مقررات ساختمان سازی  و .... تجدید نظر کرد و از روش‌هایی استفاده کرد که نگرانی های ایمنی را نیز رفع کند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران تأکید کرد: بالغ بر ۲۵۰ ساختمان در تهران مجهز به «هلی پد» هستند.

وی در مورد وضعیت ایمنی این پدها با بیان اینکه پدهای بالگرد از سوی سازمان آتش نشانی تأیید می‌شود؛ اما سازمان هواپیمایی کشوری تأییدیه نمی دهند، اظهار کرد: می‌گویند عملا امکان فرود بالگرد در زمان حریق و حوادث بر روی این پدها وجود ندارد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، گفت: عملا مجوز پرواز داده نمی شود و اساسا اجازه پرواز نمی دهند، بگونه‌ای که در چند سال اخیر که احداث پدها الزامی شده عملا کارکردی نداشت و از آنجایی که اساسا قابلیت اجرا ندارد؛ باید به سمت روش‌هایی دیگر برویم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 51243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =