آغاز عملیات ساخت خط ۱۱ مترو تهران در بهار/ ستاد محلات ستون فقرات مدیریت شهری است

شهردار پایتخت با بیان اینکه ستاد محلات ستون فقرات مدیریت شهری در تهران است، گفت: وظیفه ستاد محلات؛ هویت بخشی به محلات، احصا مشکلات و پیگیری برای رفع آنهاست.

به گزارش خبرنگار شهر؛ گردهمایی هیات امنا محلات شهر تهران عصر امروز-۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران و مسئولین شهری پایتخت به همراه اعضای هیات امنا محلات در محل سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد.

دز این همایش زاکانی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری ششم در آغاز دوران مسئولیتش در شهرداری گفت: ۳۰ ماه قبل در وضعیتی مدیریت شهر تهران را بر عهده گرفتیم که پروژه‌های پایتخت به دلیل بدهی و وجود تنش مالی متوقف شده بود؛ وضعیت به گونه‌ای بود که مدیریت شهری پنجم برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مجبور به قرض گرفتن از بانک شده بود؛ اما توانستیم در کمتر از یک ماه از آغاز مسئولیت خود این شرایط سخت و تنش مالی را رفع کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای پیش رفت که سال ۱۴۰۱ بودجه ۵۰.۳ همتی مصوب شورا را بیش از این رقم و نزدیک به ۸۰ همت محقق کردیم. امسال نیز بودجه مصوب شورا ۷۵.۹ همت بود که با تلاش از این رقم نیز عبور کردیم و لایحه متمم بودجه به ارزش ۱۰۴ همت به شورا ارائه کردیم.

زاکانی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ با وجود کاهش نرخ عوارض به ۱۹ درصد، بودجه‌ای که به تصویب شورا رسید ۱۵۱ همت است، به عبارت دیگر بودجه شهرداری تهران ۵ برابر نسبت به زمانی که مسئولیت مدیریت شهری را بر عهده گرفتیم افزایش پیدا کرده است و ما نیز در تحقق آن موفق بوده‌ایم؛ عملکرد شهرداری تهران از این منظر در دستگاه‌های اجرایی کشور بی نظیر است.


زاکانی با اشاره به تحول صورت گرفته در مدیریت شهری تهران گفت: طی ۳۰ ماه گذشته در مسیر حل مشکلات مردم حرکت کردیم و توفیقاتی نیز بدست آورده‌ایم، محور حرکت مدیریت شهری جدید تحول ۴ گانه در زمینه مدیریت درونی شهرداری تهران، تحول فناورانه پایتخت، تحول کالبدی تهران و تحول در سبک زندگی شهروندان بوده‌است تا از رهگذر اجرایی شدن این تحولات مبدل به الگو در مدیریت شهری شویم.


شهردار تهران تاکید کرد: در میان این ۴ محور، تحول در سبک زندگی برای ما اهمیت بیشتری دارد، زیرا توفیق در ۳ محور دیگر اتفاقی است که در سایر کشورهای جهان نیز رخ می‌دهد. برای دنیا توسعه شهری اتفاق جدیدی نیست؛ اما ارایه الگویی جدیدی از سبک زندگی برای شهروندان مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی اتفاقی مثبت است که توجه جهانیانی که به دنبال «انسان» هستند را به خود جلب خواهد کرد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بدهی‌های برجای مانده از ادوار قبل برای مدیریت شهری ششم گفت: شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰، بالغ بر صد همت بدهی داشت که از این رقم بخش قابل توجهی از آن تعیین تکلیف شده است. با تسویه بخش اعظمی از بدهی‌ها اکنون توانسته‌ایم برای پیش‌برد پروژه‌های شهری از بانک‌ها تسهیلات ویژه دریافت کنیم.
 

آغاز ساخت خط ۹ مترو تهران، طی روزهای آتی


زاکانی با اشاره به پیشبرد پروژه‌های عمرانی کلان در تهران طی یک سال گذشته گفت: ۷۰ درصد بودجه شهرداری تهران در سال آینده به کارهای عمرانی و زیر بنایی خصوصا در حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داده می‌شود. هفته قبل کلنگ آغاز عملیات ساخت خط ۸ مترو تهران به زمین زده شد و در این هفته نیز عملیات ساخت خط ۹ مترو تهران آغاز می‌شود.

آغاز عملیات ساخت خط ۱۱ مترو در بهار

شهردار پایتخت همچنین تاکید کرد: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ عملیات ساخت خط ۱۱ مترو تهران نیز شروع خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود اشاره‌ای به موفقیت پروژه «من شهردارم» به عنوان الگویی مثبت از مدیریت اشتراکی شهروندان داشت‌ و اظهار کرد: در «من شهردارم۱»، ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان ۱۴۶۲  را به ارزش ۴ همت اولویت بندی کردند که بخش اعظم آن به انتها نرسیده است. این موفقیت در تکمیل پروژه‌ها سبب شد در دومین دوره «من شهردارم» با رشد چشم‌گیر مشارکت شهروندان، آمار به بالغ بر یک‌میلیون و ۳۵۲ هزار نفر برسد که در نتیجه این مشارکت ۳ هزار و ۶۷۹ پروژه به ارزش ۸ همت اولویت بندی شد و انشاالله عملیات ساخت این پروژه‌ها نیز سال دیگر به اتمام می‌رسد.

وظیفه ستاد محلات؛ هویت بخشی به محلات، احصا مشکلات و پیگیری برای رفع آنهاست 

 
زاکانی در ادامه اشاره‌ای نیز به اهمیت ستاد محلات در مدیریت شهری تهران داشت و گفت: مطابق با نظام‌نامه مصوب شورا، اعضای ستاد محلات شامل نمایندگان مجموعه‌های فعال در محلات مانند مساجد، مدارس، آموزش‌وپرورش، فراجا و… در کنار معتمدین محلات می‌باشد. اعضای ستاد ماموریت هویت بخشی به محلات و احصا و پیگیری مشکلات هر محله را بر عهده دارند.

ستاد محلات ستون فقرات مدیریت شهری در تهران 

شهردار تهران ادامه داد: ستاد محلات ستون فقرات مدیریت شهری در تهران می‌باشد که در آن مدیر منتخب محله موظف است در زیر مجموعه خود ده خانه را برای تجمع نخبگان و مشورت گیری از آنان ایجاد کند.

 سرای محلات از فروردین در اختیار ستادهای محلات قرار می‌گیرد

وی گفت: سرای محلات نیز ستاد اصلی این کار است که از فروردین ماه ۱۴۰۳ در اختیار ستادها قرار می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: ۵۲ فعالیت و رویداد مانند «قهرمان شهر» برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای محلات شهر تهران طراحی شده‌است که پیشبرد این رویدادها نیز بر عهده ستاد محلات است.

انتهای پیام/

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
کد خبر: 51312

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =