از بهره‌برداری از خیالستان زندگی در تابستان تا افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه باقری

شهردار منطقه ۸ درخصوص اقدامات انجام شده در منطقه متبوعش طی سی ماه اخیر توضیحاتی ارائه داد.

 به گزارش خبرنگار شهر، فاطمه تنهایی شهردار منطقه ۸ در نشست خبری که شامگاه دوشنبه - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲- در ساختمان معاونت اجتماعی این منطقه برگزار شد، اظهار کرد: منطقه ۸ با جمعیتی نزدیک ۵۰۰ هزار نفر، حدود ۱۳۲۲ هکتار وسعت و ۱۳ محله دارد. سرانه فضای سبز منطقه قبل از شروع این دوره از مدیریت شهری ۴ متر مربع بوده که در این دوره به ۴.۳ متر مربع ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در این دوره توانستیم تعداد بوستان های منطقه را از ۹۲ به ۹۷ بوستان برسانیم که از جمله آن می توان به تبدیل حمام‌قدیمی مرمر به بوستانی به همین نام اشاره کرد که این کار بعد از ۱۵ سال انجام شد. احداث بوستان های شهید ضابط ، شهید خرمی شاد، بوستان مادر و کودک شقایق، بهسازی بوستان نوروزی فر از جمله اقدامات مهر ۱۴۰۰ تا کنون است که با تملک حمام سبلان در این محله، سال اینده در زمینی با مساحت بالای ۱۱۰۰ متر مربع بوستان شهید دارابی احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این دوره حدود یک هکتار به مساحت فضای سبز منطقه اضافه شده است، افزود: به منظور آبرسانی به فضای سبز منطقه، مخزن دفنی ۱۵۰۰ متر مکعبی بوستان امدادگران آماده و بهره برداری شد. آب این مخزن از طریق قنات مهدی‌آباد تامین می شود که ۳۴ هکتار از فضای سبز منطقه آبیاری می کند.

تنهایی ادامه داد: منطقه ۸ در ابتدای این دوره از مدیریت شهری ۷ میدان میوه و تره بار داشت که موفق شدیم ۲ میدان میوه و تره بار دیگر را به منطقه اضافه کنیم، ضمن اینکه میدان تره بار دیگری را در میدان شاهد برای سال آینده افتتاح خواهیم کرد و همچنین در حال حاضر میدان میوه و تره بار دیگری در کنار بوستان بهارستان در حال احداث است تا تعداد میادین میوه و تره‌بار به ۱۱ میدان خواهد رسید.

شهردار منطقه ۸ بیان کرد: المان های باغ موزه مینیاتور از سال ۹۳ که این پروژه آماده شده بود تاکنون بازسازی نشده بود، بر همین اساس در حال مرمت و بازسازی این المان ها هستیم. البته مرمت و بازسازی داخلی و فضای محیطی آن سال گذشته انجام شد.

وی اضافه کرد: پارکینگ شهید مدنی در مهر ۱۴۰۰ با ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفته و توانستیم این پروژه ترافیکی را با عرصه یک‌هزار متر و اعیان دو هزار متر و ظرفیت ۶۰ جای پارک تکمیل و افتتاح کنیم. همچنین تفاهم نامه ای با شرکت شهروند امضا کردیم که سقف پارکینگ شهید مدنی را به ایجاد فروشگاه شهروند اختصاص دهیم.

تنهایی با بیان این مطلب که پروژه مشارکتی امیر چندین سال بود که به نتیجه نرسیده بود، گفت: پس از ۱۵ سال با شریک تجاری پروژه امیر به توافق رسیدیم که در حال حاضر کارهای نقشه آن انجام شده و اگر تخریب و نوسازی انجام شود، سال آینده ۵۰۰ جای پارک در انتهای خیابان شهید مدنی به منطقه افزوده خواهد شد.

شهردار منطقه ۸ عنوان کرد: فاز اول تبدیل خانه شهیدان صابری به موزه سه شهید با نام براداران صابری به اتمام رسیده و مابقی اقدامات در این باره در حال انجام است.

تنهایی تصریح کرد: سال گذشته ۲۹ هزار تن و امسال ۳۶ هزار تن آسفالت ریزی در سطح معابر و شریان های منطقه داشتیم. همچنین ۳ هزار و ۸۵۳ خدمت در طرح تحول بیست‌گانه تعریف کردیم که بر اساس این طرح در ۴ میدان از ۱۰۱ میدان منطقه کار ویژه انجام می شود، به طوری که یک میدان مختص نور و المان های نوری، یک میدان مختص موضوع بازیافت، یک میدان متناسب با مباحث انرژی خورشیدی و یک میدان نیز مختص موضوع کودک خواهد بود.

شهردار منطقه ۸ با اشاره به وجود فضاهای بی‌دفاع شهری به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری، اظهار کرد: گذر غذا و گردشگری را با ۳۰ غرفه در کنار بوستان سحرگاه در یک نقطه بی دفاع شهری ایجاد کردیم، چرا که شرق تهران از ظرفیت گذر غذا بی بهره بود. ساعت فعالیت گذر غذا در روزهای عادی از ۴ عصر تا ۱۲ شب و در ماه رمضان از افطار تا سحر است. همچنین زیر پل خاقانی که پاتوق معتادان و زباله گردها بود و یک نقطه در گلشن دوست را با تغییرات و بازسازی از حالت نقطه بی دفاع شهری خارج کردیم.

وی در خصوص پروژه خیالستان زندگی توضیح داد: این پروژه با همکاری سازمان سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران بر روی عرشه بزرگراه امام علی (ع) در حد فاصل فتاحی تا حیدری در حد ستون باقی مانده بود. این پروژه چندین سال معطل مانده بود، عرشه آن ۱۳۲ متر طول و عرض آن ۵۰ متر است که از این فضای پوشانده شده به عنوان فضای ورزشی استفاده خواهد شد و بر این اساس طرحی را آماده کردیم تا در ۶ ماه اول سال آینده از این فضا به عنوان فضای ورزشی استفاده کنیم. افزایش ۶۶۰۰ متر فضای ورزشی در پروژه خیالستان زندگی با توجه به کمبود زمین در منطقه ۸ می تواند اتفاق ویژه ای در بحث ارتقای سرانه ورزشی منطقه رقم بزند.

تنهایی در توضیح سایر پروژه های منطقه ۸ گفت: اقدامات مربوط به احداث دور برگردان غیر همسطح شهید باقری با همکاری سازمان مهندسی و عمران شهر تهران انجام شده و به زودی آماده بهره برداری خواهد شد. همچنین ایستگاه خط بی آرتی فدک را که به واسطه اجرای پروژه خیالستان از دست داده بودیم، مجددا احداث کردیم.

شهردار منطقه ۸ با بیان این مطلب که این منطقه حدود ۱۴۳ هکتار بافت فرسوده دارد که ۶۰ درصد آن نوسازی شده است، اظهار کرد: از مهر ۱۴۰۰ حدود یکهزار و ۵۳۳ پروانه تخریب و نوسازی صادر کردیم که سهم بافت فرسوده از آن ۵۱۳ پروانه بوده است.

وی با اشاره به احداث تصفیه‌خانه و مخزن ۱۱۰۰ متر مکعبی مسیل باختر در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری تهران با وزارت نیرو داشته مجوز برداشت ۵۴۰ هزار متر مربع از روان آب‌های مسیل باختر میسر شده است.

تنهایی ادامه داد: پیش بینی شده در سال برای آبیاری فضای سبز ۱۵۰۰ متر مکعب روان آب از مسل باختر برداشت شود که آبیاری ۲۷ هکتار از فضای سبز، ۱۷۱ هکتاری منطقه ، توسط این مخزن پوشش داده می شود.

به گفته شهردار منطقه ۸؛ با بهره برداری این پروژه؛ آبیاری ۱۶ درصد فضای سبز توسط آب این تصفیه خانه انجام می شود.

وی با اشاره به احداث و بهسازی ۷۲ چشمه سرویس بهداشتی ، ادامه داد: از مهر ۱۴۰۰ تا کنون، ۴۳ هزار متر از انهار قدیمی منطقه به کانیو تبدیل شده است. همچنین احداث ۱۴ هزار متر مربع پیاده راه و مرمت و بهسازی ۱۷ هزار متر مربع پیاده راه از جمله اقدامات عمرانی این منطقه است.

وی اجرای موفق آرای ماده صد در منطقه ۸ را یکی از اقدامات این دوره مدیریت شهری دانست و افزود: جزو مناطق پیشرو در اجرای آرای ماده صد شهر تهران هستیم که از جمله مهمترین اقدامات در این بخش اجرای رای پاساژ سفید است که ۳هزار و ۲۰۰ مترمربع تخلف ساختمانی در این پاساژ پس از ۱۰سال توسط شهرداری منطقه ۸ رفع شد. در نتیجه این اقدام پس از سالها، امکان صدور پایان کار برای مغازه های این پاساژ فراهم شده است.

وی با اشاره به نوسازی و ایمن سازی کامل مددسرای بانوان در منطقه، گفت: در این ساختمان با احداث اتاق مادر و کودک، اتاق معاینات پزشکی و فضای کار و خیاطی با ۱۲۰ تخت، پذیرای بانوان مسافر دارای مشکل یا بانوانی که برای مدت کوتاه دارای فضای امن نیستند، هستیم.

تنهایی تصریح کرد: خدماتی از قبیل اسکان، اطعام و خدمات بهداشت فردی، مشاوره، مددکاری، برحسب ضرورت و همچنین خدمات حمایتی، در این مرکز ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸ گود پرخطر در منطقه وجود داشت که ۷ مورد از آنها رفع خطر شدند، بیان کرد: در حال حاضر گود دنیای نور بیش از ۱۰ سال در حالت گود باقی مانده است و امیدواریم سال آینده این گود را به عنوان تنها گود پرخطر منطقه ایمن سازی کنیم.

تنهایی در خصوص اجرا و فرهنگ سازی برای طرح نوماند در این منطقه توضیح داد: حدود ۱۶۳ هزار برگه قبوض عوارض نوسازی و پسماند در منطقه توزیع کردیم که در کنار آن، تنها منطقه ای بودیم تبلیغات موضوع نوماند را همراه قبوض به در منازل تمام شهروندان این منطقه تحویل دادیم.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع طرح نوماند که حدود سه ماه از اجرای آن گذشته است، از درب ۳۰۵ منزل، بیش از ۳ هزار کیلو زباله خشک را جمع آوری کردیم. شهردار منطقه ۸ اضافه کرد: در بحث پسماند در سه ناحیه منطقه یک پیمانکار مشترک کار می کند، که در حال حاضر با ۹۲ درصد انجام رفت و روب، رتبه دوم شهر تهران را بعد از منطقه ۱۳ کسب کردیم.

وی افزود: بیش از ۲۳۰۰ مخزن زباله داریم که سعی کردیم نوسازی مخازن را در دستور کار داشته باشیم که بر این اساس همسطح سازی مخازن را شروع کردیم و تلاش می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۳ در کنار تبدیل نهر به کانیو، همسطح سازی مخازن را نیز داشته باشیم.

وی درباره ساختمان‌های ناایمن منطقه ۸ توضیح داد: ساختمان ناایمن بحرانی در منطقه نداریم، شاید ساختمانی وجود داشته باشد که از نظر استانداردهای آتش‌نشانی متناسب با این استانداردها نباشد اما ساختمان ناایمن در حالت قرمز و نارنجی نداریم.

تنهایی در خصوص پروژه های شاخص سال آینده در منطقه ۸ نیز بیان کرد: چند سالی بود که در خصوص بحث پیاده روسازی خیابان آیت حد فاصل میدان نبوت تا بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۵۰۰ متر، مجوزهای لازم را کسب کرده بودیم تا آن را شبیه به فضای سپهسالار در آوریم که تایئدیه‌های اجرای این طرح کسب نشد اما با این حال طرح بازسازی کف‌پوش پیاده راه، مبلمان شهری، پایه های نوری، رنگ آمیزی جداول‌ و … را در نظر گرفتیم.

شهردار منطقه ۸ عنوان کرد: تصمیم داریم که در میدان تسلیحات یک کار شاخص هنری متناسب با فضای فرهنگی و مذهبی انجام دهیم و فضایی را در اختیار معتمدین و هیات ها برای فعالیت های فرهنگی و مذهبی قرار می دهیم. همچنین در میدان قمر بنی هاشم، اقدامات ترافیکی ویژه ای برای روان سازی ترافیکی آن انجام می‌شود.

وی یادآور شد: افتتاح انبار مرکزی منطقه هشت و افتتاح سومین کلانتری منطقه را در سه ماهه اول سال خواهیم داشت. ضمن اینکه بازسازی و بهسازی کامل ساختمان اسکان کارگری در خیابان مدنی را در دستور کار داریم.

تنهایی افزود: پروژه دور برگردان شهید ثانی به دلیل عدم اخذ تاییدیه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک و حفظ درختانی که در محدوده وجود دارند، فعلا قابل انجام نیست.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا در سال آینده مسیری از ایستگاه آتش نشانی کرمان به باغ موزه منیاتور و بوستان تمدن باز شود تا این بوستان از بن‌بست خارج شود.

شهردار منطقه ۸ در پایان درباره اجرای طرح من شهردارم در این منطقه خاطرنشان کرد: از ۸ پروژه این طرح، ۷ پروژه را به صورت کامل انجام دادیم، تنها پروژه باقیمانده، پروژه نقاره خانه امام رضا(ع) در انتهای مسیل باختر است که اجرای آن نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 51315

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =