۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
کد خبر: 51415

شهردار پایتخت:

با اورهال قطارها و خرید واگن‌های جدید به دنبال رفع مشکلات ناوگان مترو هستیم

تاکسی‌های اینترنتی مجوزشان را از "صمت" می‌گیرند و کمتر پاسخگو هستند
با اورهال قطارها و خرید واگن‌های جدید به دنبال رفع مشکلات ناوگان مترو هستیم

شهردار تهران با اشاره به ۱۶ هزار ساختمان مهم بالای ۷ طبقه در تهران گفت: ۹ دستگاه در داخل و خارج شهرداری این ساختمان‌ها را پایش می کنند که در ۴ دسته ایمنی مشروط، ناایمن مختصر، ناایمن متوسط و ناایمن شدید قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار شهر، ششمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران عصر امروز- سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲- باحضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سایر مدیران و نمایندگان دستگاه های مرتبط با حوزه مدیریت بحران در محل ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.


علیرضا زاکانی در پایان این نشست گفت: در این جلسه سه موضوع از قبیل دستورالعمل تجمعات بزرگ در تهران و مولفه هایی که باید مورد دقت و بررسی قرار گیرد و ایمنی را افزایش دهد، مورد بررسی قرار گرفت. تجمعات میلیونی که در مناسبت های مختلف در تهران داریم و توجه به ابعاد و ایمنی و سلامت برای تجمع کنندگان امری قهری است که باید صورت بگیرد، بر همین اساس،  ابعاد آن بررسی شد و دستورالعملی برای آن تهیه شده که باید ابلاغ شود و طریق راه ایمنی بخشی باشد.

وی موضوع دوم بررسی شده را ۱۶ هزار ساختمان مهم بالای ۷ طبقه در تهران عنوان کرد و افزود: ۹ دستگاه در داخل و خارج شهرداری این ساختمان ها را پایش می کنند که این ساختمان ها در ۴ دسته ایمنی مشروط، ناایمن مختصر، ناایمن متوسط و ناایمن شدید قرار گرفتند. تاکنون بالغ بر ۳۴۰۰ ساختمان پایش شده اند و ۱۴۴۰ مورد از آنها نیز تجزیه و تحلیل شده‌اند. برای سال آینده تمام آنها بررسی می شوند تا ظرف دو تا سه سال، ایمنی بخشی به این ساختمان‌ها را هدف گذاری و آنها را از شرایط اضطرار خارج کنیم. این اقدام  به هیچ وجه در گذشته انجام نشده و اقدام بسیار مهمی در جهت ایمنی بخشی به شهر است.

زاکانی ادامه داد: سومین مبحث جلسه امروز توجه به موضوع سیل و سیلاب و آبگرفتگی بود. یک کار علمی را در این رابطه دانشگاه شهید بهشتی انجام داده بود و مجموعه شهرداری نیز در کنار آنها قرار گرفت و ما به‌ازای آن برنامه ای تهیه شده که مثلا در حوزه آبخیزداری چه اقداماتی باید انجام شود و بحث ۵۴۰ کیلومتر شبکه انتقال آبهای زیرسطحی و ۱۶۰ کیلومتر عدم اجرای این شبکه و پایش گلوگاه هایی که منجر به سیل می شود همگی مطرح و تصمیماتی گرفته شد. قرار شد تبدیل به یک برنامه اقدام شود که در آن دستگاه های مختلف دخیل هستند تا بر اساس آن در مقابل سیل یک مصونیت داشته باشیم. 

به گفته شهردار تهران؛ این سه دستور امکانی را ایجاد کرد که برای این جلسه، مسیر برنامه اقدام و تقسیم بندی بین دستگاه ها ایجاد شود.

وی در ادامه در خصوص اقدامات و برنامه ها برای شب چهارشنبه آخر سال هم گفت: همه‌ مجموعه ها از مجموعه قضایی و انتظامی گرفته تا بخش های مختلف شهرداری درگیر این موضوع هستند. مثلا تلاش ما در بخش آتش نشانی این است که تمهیدات به صورت گسترده در شهر اندیشیده شود اما به هر حال مسائل ایمنی باید توسط مردم عزیز رعایت شود. سال گذشته در بحث حوادث این شب، از سال قبلش شرایط بهتر بود. امیدواریم امسال از سال گذشته نیز ایمن تر باشد. در هر صورت همه مجموعه های ما بسیج هستند و نیروهای ذخیره را هم فراخواندیم و عملا ظرفیت خودمان را بیش از دو برابر کردیم و در آماده باش کامل هستیم.

زاکانی درباره خرابی های اخیر در ناوگان مترو نیز توضیح داد: ما با یک ناوگان فرسوده از قبل مواجه هستیم. قطارهای دی. سی مربوط به دهه ۷۰ است و امروز در نقطه ای قرار گرفته که علاوه بر اورهال اساسی، بازبینی هایی انجام و در مدل جدید خدمات رسانی می کنند.  در کنار این فرسودگی اتفاقاتی است که رخ می دهد، مثلا اتفاق شب گذشته در بحث انتقال سوزن و جابجایی بود که باعث اختلال شد. بنابراین در ناوگان موضوع ناظر به فرسودگی است. اما در تجهیز نیز مسائلی وجود دارد. مثلا در بحث اتفاق هفته گذشته پست برق دچار آتش سوزی شده بود و بررسی ها نشان داد که خرابکاری نبود.

شهردار تهران اضافه کرد: از طرفی با اورهال قطارها و از طرف دیگر با خرید واگن های جدید که طبق قرارداد از سال آینده وارد کشور می شود پیگیر حل مشکل در حوزه مترو هستیم. با  ۷۹۱ واگن وارداتی و ۱۱۳ واگنی که با همکاری واگن سازی تهران، مپنا و جهاد دانشگاهی و دیگر بخش ها خواهد بود، از سال آینده رام های قطار وارد خطوط می شود و این مشکلات را نیز پشت سر می گذاریم.

وی در پایان در پاسخ به‌ سوالی درباره تاکسی های اینترنتی توضیح داد: تاکسی های اینترنتی از یک خلا قانونی و یا یک برداشت ناصحیح قانونی استفاده می کنند و مجوزهای خودشان را از "صمت" می گیرند و کمتر پاسخگو هستند. در حال بررسی هستیم تا توسط سازمان تاکسیرانی دقت لازم انجام شود تا اجحافی در حق مردم نشود. 


انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
کد خبر: 51415

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =