۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 53051

زیرساخت‌هایی که طی دو سال گذشته آماده شد کار ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را تسهیل کرده است

احمد احمدی صدر؛ مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران
زیرساخت‌هایی که طی دو سال گذشته آماده شد کار ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را تسهیل کرده است

با اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته، شهروندان دیگر شاهد پاتوق‌های چند نفره از معتادان نیستند و اگر شهروندان چنین چیزی ملاحظه کردند می‌توانند بلافاصله با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

آسیب‌های اجتماعی یک شبه به وجود نمی‌آید و در حال حاضر پایتخت در این خصوص مشکلاتی دارد که شکل‌گیری آن بیش از یکی دو دهه زمان برده و قطعاً یک شبه نیز برطرف نخواهد شد.

اینکه در کلانشهری همچون تهران از خانه بیرون بیایی و ببینی پشت در خانه ات معتادی نشسته و فرزندت نمی تواند با آرامش به مدرسه برود، دردناک است. یا اینکه برخی معتادین به راحتی دور هم نشسته و در مورد مصرف مواد یا خرید و فروش صحبت می کنند. این موارد مثال هایی هستند که از چشم تهرانی ها دور نیست.

در ادوار مدیریتی گذشته تلاش هایی مقطعی برای درست شدن این معضل انجام شد، اما هم افزایی و همیت لازم وجود نداشت. حتی شاهد بودیم در حوزه مدیریت شهری گفته شده بود که این موضوع به شهرداری ربطی ندارد که معتادین متجاهر یا منع پذیرشی ها را پذیرش کنند. اما در دوره مدیریت شهری جدید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، آسیب دیدگان اجتماعی را همچون خانواده خود می‌دانیم و برای حل مشکلات این عزیزان تمام تلاش خودمان را انجام داده‌ایم.

شهرداری تهران بسیاری از خلاءها را برطرف کرد مثل پلاک قرمز ها که معتادین متجاهر خانه هایی را اجاره می کردند با چند اتاق و یک حیاط که آنجا تبدیل به پاتوق شده بود و در هر اتاق ده یا دوازده معتاد هم مواد مصرف می کردند و هم خرید و فروش انجام می شد.

وقتی پلیس این افراد را جمع می کرد، فرار می کردند و در این خانه های پلاک قرمز پنهان می شدند. بعضی از این خانه ها چهار تا تا درب گاوصندوقی داشت با قفل های متعدد تا وقتی پلیس می آمد، معتادین فرصت فرار داشته باشند. این خانه ها در وسط کوچه هایی که خانه های مردم قرار داشت، راه اندازی می شدند و آسیب این خانه ها به مردم نیز می رسید.

این یک معضل در تهران بود که یک شبه هم ایجاد نشده بود و بیش از ۱۵ سال در تهران وجود داشت. خیلی ها ادعا می کردند که این معضل را حل می کنند، اما نتوانستند. ما سه کار مهم در طول دو سال گذشته انجام دادیم که در گذشته یا انجام نشده یا ناقص انجام شده بود. یکی اینکه پلاک قرمز ها پلمپ و جمع شدند و حتی دیوار بتنی جلوی آنها کشیده شد و به این صورت، پناهگاه معتادان متجاهر و مواد فروشان برچیده شد.

اقدام دیگر پاکسازی پاتوق ها و کلونی ها بود مانند رود دره فرحزاد که حدود هزار نفر در آنجا ساکن بودند و حتی سلاح های سرد و گرم داشتند. با اقدامات صورت گرفته در این دو سال رود دره فرحزاد را تبدیل به یک اکوپارک و تفرجگاه توریستی کردیم و همچنین پاتوق‌هایی همچون کوه سنگی، گردنه تنباکویی، پارک میثاق و.... که الا به خوبی پاکسازی شده‌اند.

با اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته، شهروندان دیگر شاهد پاتوق های سی چهل نفره نیستند و اگر شهروندان چنین چیزی ملاحظه کردند می توانند بلافاصله با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

موضوع دیگر خود معتادین در خیابان ها بودند. زمانی ۸ هزار ظرفیت برای نگهداری معتادین متجاهر در تهران وجود داشت که همان زمان بر اساس آمار بیش از ۲۰ هزار معتاد متجاهر در تهران حضور داشتند یعنی ۱۲ هزار نفر جایی نداشتند و در خیابان و پلاک های قرمز حضور داشتند. اما امروز بیش از ۲۴ هزار ظرفیت در دو سال گذشته در تهران ایجاد کردیم که ۴هزار ظرفیت هنوز خالی است و هر تعداد پلیس جمع آوری کند، جا برای اسکان داریم و بهانه ای وجود ندارد.

ما برای معتادین متجاهر در مراکز یاورشهر ۹گام تربیتی، آموزشی و درمانی را طراحی کردیم بدین صورت که معتادین در این مراکز به جز سم زدایی، ۸ گام دیگر را طی می کنند که آخرینش اشتغال زایی و وارد شدن آنها به بازار کار است. اگر این چند مولفه با هم انجام شود و در کنارش به خانواده آنها نیز توجه شود، بی شک شاهد کم شدن تعداد معتادین متجاهر خواهیم بود.

اقدام دیگر نیز ساماندهی منع پذیرشی ها که قبلا پذیرش نمی شدند بود که در سطح شهر رها بودند. این افراد در سال های گذشته محکوم به مرگ بودند و هیچکس آنها را قبول نمی کرد، اما در مدت دو سال گذشته در شهرداری به لطف الهی این جمعیت دیگر در کف خیابان نیستند و واقعا پاتوق های سنگین و جمعیت ها از بین رفته است. ما دو سال شبانه روزی کار کردیم و تمامی بهانه های هر دستگاه و نهاد را برطرف کردیم و الان هر کسی که وظیفه اش هست باید به میدان بیاید.

انتهای پیام/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 53051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =