تمهیدات و طرح‌های ویژه برای مرمت بناهای فرسوده و تاریخی تهران

شهردار منطقه ۱۲ در مورد تمهیدات جدید نوسازی در بافت فرسوده و تاریخی در این منطقه توضیحاتی ارائه و جزئیات دو طرح ویژه نوسازی را تشریح کرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌عمومی شهرداری منطقه۱۲،  وحیدرضا  انارکی محمدی،‌ در مورد نوسازی بافت فرسوده در فضاهای میراثی منطقه ۱۲ با بیان اینکه بیش از نیمی از این منطقه در محدوده بافت فرسوده قرار دارد، گفت: بافت فرسوده این منطقه ریزدانه، نفوذناپذیری و ناپایدار است؛ اما دقیقا بافت فرسوده و ناپایدار در میانه بافت تاریخی و میراثی قرار دارد که برای نوسازی آن باید دستورالعمل های خاصی تهیه کرد و با توجه به شرایط فعلی که قوانین میراثی برای نوسازی و مقاوم سازی ملک تکلیف تعیین می‌کند شاهد هستیم که حتی مشوق‌های شهرسازی نیز نمی‌تواند مالکان را ترغیب به نوسازی و بهسازی املاک فرسوده و ناپایدار کند.

وی با بیان اینکه در کنار بافت مسکونی، وجود بازار قدیمی تهران با محدوده ۱۱۲ هکتاری قرار دارد که این محدوده نیز به دلیل تاریخی و فرسوده بودنش در زمره محدوده‌های ناایمن شهر تهران تبدیل شده است، افزود: به عبارت دیگر از مساحت ۱۶۰۰ هکتاری منطقه ۱۲، ۵۶۰ تا ۵۷۰ هکتار از این محدوده در محدوده بافت فرسوده و ناپایدار قرار دارد.

شهردار منطقه۱۲ در مورد سرانجام ساخت و ساز ساختمانها در محدوده های میراثی گفت: طبق توافقی که با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران انجام شده، مقرر شد تا املاکی که در محدوده میراثی منطقه قرار گرفته و دارای محدودیت ارتفاعی تا ۱۰ و نیم متر دارند مانند محله‌های تاریخی سنگلچ، امامزاده یحیی و …که مجوز ساخت بیشتر از ۳ طبقه را نیز به دلیل قوانین میراثی ندارند؛ بتوانند ۴۰ تا ۵۰ سانت پایین بروند تا بتوانند ۴ طبقه بسازند.

وی ادامه داد: دقت داشته باشید که به دلیل قوانین میراثی در حال حاضر هیچ رغبتی برای ساخت و ساز و احیای بافت فرسوده در این محدوده‌ها وجود ندارد. اما این توافق باعث می شود تا مالکان به جای اینکه کف ملک را همسطح زمین بسازند ۶۰ سانت به زیر بروند تا مجوز ۴ طبقه را بگیرند. در این صورت قوانین میراثی مبنی بر رعایت ارتفاع نیز از سوی این مالکان رعایت می شود.

انتهای پیام/

۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
کد خبر: 55695

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =