یک کارشناس ارشد مهندسی انرژی با اشاره به اینکه طبق گزارش بانک جهانی، عمده مشکلات آلودگی هوای تهران ناشی از آلاینده‌های خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین و نیمه سنگین فرسوده است، گفت: نیروگاه‌های فسیلی نیز در افزایش آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا موثر هستند. از این رو حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

مشهود مشهودی  با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به سمت تاسیس و استفاده از نیروگاه‌های انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند، اظهارکرد: نیروگاه‌های انرژی های تجدیدپذیر نیز خود باعث ایجاد برخی معضلات و آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند اما آسیب‌های آن می‌تواند بسیار کمتر از نیروگاه‌های فسیلی و متداولی باشد که در کشور از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود.

او درباره انواع انرژی های تجدیدپذیر توضیح داد: توربین‌های بادی، نیروگاه‌های خورشیدی شامل دو بخش  نیروگاه‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی ( فتوولتائیک)، نیروگاه‌های تولید الکتریسیته در اقیانوس‌ها که با استفاده از نیروی جزر و مد کار می کنند، نیروگاه های زمین‌گرمایی و نیروگاه‌های برق آبی از متداول ترین نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند.

مشهودی ادامه داد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله توربین‌های بادی و پنل های خورشیدی به لحاظ اقتصادی، هزینه‌های اجتماعی و سلامتی توجیه‌پذیر هستند و برای کلانشهر تهران می‌توان گفت که نیروگاه‌های خورشیدی به هر دو صورت تولید متمرکز و پراکنده (نیروگاه هایی کوچک و خانگی) اقتصادی‌تر و توجیه‌پذیرتر است.

این کارشناس ارشد مهندسی انرژی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی برای شهر تهران از پتانسیل بیشتری نسبت به سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر برخوردار است، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری و تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی ازجمله پنل‌های خورشیدی گرچه گزینه مناسبی برای شهر تهران است اما داخل شهر تهران آلودگی هوا به‌ویژه در فصل سرما و  وجود لایه‌ای از آلودگی بر فراز سطح شهر در پی وارونگی دما و درنتیجه کاهش شدت تابش نور بر سطح زمین سبب کاهش پتانسیل انرژی خورشید برای تولید نیرو می‌شود البته تاسیس و بهره‌برداری از پنل‌های خورشیدی در اطراف شهر تهران می تواند گزینه مناسبی باشد.

به گفته مشهودی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز معضلات محیط زیستی خود را دارند. به‌عنوان مثال نیروگاه‌های فتوولتائیک (پنل‌های خورشیدی) در تولید برق غیرپیوسته عمل می‌کنند چراکه در روز می‌توانند انرژی تولید کنند اما در شب تولیدی ندارند همچنین به‌صورت فصلی و با تغییر میزان تابش نور خورشید نیز میزان تولید برق این نیروگاه‌ها تغییر می‌کند بنابراین این نیروگاه‌ها به سیستم های ذخیره‌سازی انرژی نیاز دارند این در حالیست که در این سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی از باتری‌هایی استفاده می‌شود که عمدتا بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند و نیاز به تعویض دارند، همچنین فلزات موجود در این باتری‌ها امکان دارد نشت کنند و باعث آلودگی آب و خاک شوند.

او ادامه داد: در نیروگاه‌های بادی نیز علاوه ‌بر احتمال برخورد پره های توربین باد با پرندگان، امواج الکترومغناطیسی تولید می شوند که باعث آلودگی محیط زیست اطراف می‌شود و برای انسان‌ها، گیاهان و حیوانات آسیب‌های زیادی به‌همراه دارد. از این رو بسیاری از حیوانات محلی که توربین های بادی نصب می‌شوند را ترک می‌کنند ودرنتیجه اکوسیستم محیط تغییر می کند همچنین به‌دلیل اینکه جنس پره‌های توربین‌های بادی از کامپوزیت و باهزینه بازیافت، غیر اقتصادی است در بسیاری از کشورهای دنیا توسعه نیروگاه‌های بادی کوچک و متوسط در خشکی کاهش پیدا کرده و بیشتر بر توسعه نیروگاه‌های بادی با ظرفیت تولید بالا در داخل دریاها تمرکز شده است.

به گزارش شهر به نقل از ایسنا، این کارشناس ارشد مهندسی انرژی اظهار کرد: گرچه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز مشکلات و آلودگی‌های خاص خود را به‌همراه دارند با این حال بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر ارجح است و آسیب‌های کمتری را نسبت به نیروگاه‌های فسیلی به محیط زیست و سلامت افراد وارد می‌کند.

مشهودی در پایان صحبت‌های خود گفت: اکنون بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت کشور اصلاح الگوی مصرف برق و گاز است تا در بلند مدت بتوانیم به سمت تامین کل انرژی مورد نیاز از نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 5640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =