سه مسیر برای جبران کسری بودجه ۱۳۹۹ شهرداری تهران

شهر: شهرداری‌ها می‌توانند با تبدیل دارایی‌های خود به سرمایه، انتشار اوراق مشارکت و قرضه و کاهش هزینه‌ها بحران مالی ناشی از آسیب‌های ویروس کرونا را جبران کند.

محمود اولاد، تحلیلگر مسایل اقتصادی در گفتگو با شهر، به بحران مالی سال جاری شهرداری‌های کلانشهرها اشاره کرد و گفت: از مدت‌ها قبل دیدگاهی وجود داشت مبنی بر اینکه چون شهرداری‌ها بخش عمومی محسوب می‌شوند و کارهای خدماتی بر عهده دارند، نباید مازاد هزینه درآمد کسب کند. در واقع این دیدگاه تاکید داشت شهرداری هر اندازه که هزینه می‌کند به همان میزان هم باید شارژ شهری از مردم دریافت کند.

اولاد با بیان اینکه ویروس کرونا سبب شد تا این دیدگاه زیر سوال برود، اضافه کرد: چرا شهرداری ها نباید ضمانت تامین مالی برای خود داشته باشند تا در این فرصت‌ها و بحران‌ها از آن استفاده کنند؟، در حالی که مثلا شهرداری تهران دارایی‌های بسیار خوبی دارد که متاسفانه در گذشته از آنها برای منبع درآمد پایدار استفاده نشد در شرایطی که می توانست از این طریق حداقل بخشی از هزینه‌های جاری را تامین کند.

او املاک و زمین‌های شهرداری را به عنوان مثال مطرح کرد که به گفته او در دوره گذشته هر آنچه که دارای ارزش زیاد بوده و مشکل حقوقی نداشته، فروخته شده است و امروز یا دارایی مرغوبی باقی نمانده یا اینکه املاک دارای مشکل حقوقی هستند.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی شیوع ویروس کرونا را سبب تلنگر بسیار بزرگی به شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها باید هر چه زودتر دارایی‌های خود را به دارایی‌های مالی تبدیل کنند. از طرف دیگر همانطور که دولت در این شرایط اوراق قرضه و مشارکت منتشر می‌کند شهرداری هم باید از این طریق برای جبران کسری بودجه، بدهی ایجاد کند.

اولاد معتقد است؛ زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه است و به دنبال انتشار اوراق قرضه و مشارکت است، نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت، در حالی شهرداری‌ها باید خود به دنبال درآمدزایی باشند و همان راهی را بروند که دولت انجام می‌دهد.

او به کاهش هزینه‌های شهرداری برای جبران کسری بودجه هم اشاره کرد و گفت: زمانی که هزینه‌ها از درآمدها پیشی می‌گیرد، چاره‌ای جز کاهش هزینه‌ها نیست، یکی از راه‌های کاهش هزینه هم کاهش پرداخت حقوق و دستمزد و کاهش نیروی انسانی است. همانطور که بخش خصوصی به دلیل بحران مالی مجبور به کاهش نیروی انسانی خود شد، شهرداری‌ها و دولت هم باید این جسارت را داشته باشند یا حداقل امسال افزایش حقوق را اعمال نکنند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 572

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =