۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 5729

پایتخت در محاصره گودها/۳

شناسایی ۱۰۰ گود پرخطر در تهران

گود تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب بیش از ۳۰ سال سابقه دارد
شناسایی ۱۰۰ گود پرخطر در تهران

شهر: بیش از ۱۰۰ گود پرخطر در تهران شناسایی شده که مناطق یک و ۲۲ دارای بیشترین تعداد این گودها هستند، اما حالا قرار است معاونت معماری و شهرسازی تهران تا کمتر از ۱۰ روز آینده رفع خطر از این گودها را آغاز کند.

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، از وجود ۳۰۰ گود رها در شهر تهران خبر داد که به گفته او؛ از این تعداد بیش از ۱۰۰ گود، در رده گودهای پر خطر هستند.

این اظهارات صالحی در شرایطی است که پیشتر دو عضو شورای شهر تهران از وجود چیزی نزدیک به ۴۸۰ گود رها شده در تهران خبر داده بودند، با این حال مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد که: اطلاعات ما از همه مناطق و با در نظر گرفتن همه گودها چه دولتی و خصوصی بوده است و همگی با هماهنگی سازمان نظام مهندسی و معاونت فنی عمران جمع آوری شده است.

او با اشاره به ساماندهی گودهای رها شده گفت: در شهر هر چه گودبرداری عمیق‌تر یا در مجاور بافت مسکونی پر تراکم و فرسوده باشد پر خطر محسوب می شود. درواقع خطر گود ناشی از عمق، خاک و هم جواری است. برنامه‌ای که هم اکنون در دستور کار معاونت معماری و شهرسازی است ساماندهی و رفع خطر از همه گودهای رها شده است نه فقط گودهای پر خطر.

صالحی با بیان اینکه گودبرداریهای زیادی در شهر وجود دارد که به دلایل قضایی، حقوقی و مالی سالهاست رها شده است، توضیح داد: هم اکنون کار شناسایی گودهایی که عملیات عمرانی در آن انجام نمی‌شود و ناظر و دستگاه اجرایی حضور دقیق و درستی ندارد، آغاز شده و برای این گودها دستورالعمل رفع خطر صادر شده است. تا پیش از این، رفع خطر در چارچوب نظامات پروژه انجام می شد به این صورت که پروژه سازه نگهبان را شهرداری اجرا می کرد و مالک پروژه را ادامه می داد و هزینه را به شهرداری پرداخت می‌کرد.  

شهرداری فقط وظیفه‌ رفع خطر را داد

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران ادامه داد: با هماهنگی اعضای شورای شهر تهران قرار شد که نظامات پروژه تا حدی کنار گذاشته شود و صرفا رفع خطر انجام شود نه اینکه به معنای ضربه زدن به مالک باشد؛ اما در فاکتورهای بررسی پروژه و رورش‌های رفع خطر، اهمیت اینکه پروژه بعدها قابلیت اجرا و ادامه پیدا کند کاسته شد و شهرداری فقط وظیفه‌ رفع خطر را داد و این کار را باید انجام دهد.

صالحی این را هم گفت که: ساده‌ترین، سریعرتین و کم هزینه‌ترین روش رفع خطر گودها هم پر کردن است؛ گرچه برای مالکان مطلوب نیست اما به دلیل امنیت شهر و شهروندان، شهرداری مجبور به اجرای آن است.

مناطق ۱ و ۲۲ دارای بیشترین گود پرخطر

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که بیشترین گودهای پرخطر در کدام مناطق هستند، گفت:  مناطق یک و ۲۲ بیشترین گود پر خطر را دارند و پس از آنها هم مناطق ۱۵، ۴ و ۲ در رتبه‌های بعدی هستند. البته مناطقی هم اصلا گود پرخطر ندارند.

صالحی اظهار امیدواری کرد که تا یک هفته آینده رفع خطر از گودهای پرخطر شناسایی شده انجام شود و گفت: شناسایی‌ها در مناطق ۱، ۶، ۴ و ۱۲ انجام شده  و پس از دریافت مجوزهای حقوقی و قضایی در دستور کار پر کردن قرار گرفتند. البته اولویت شهرداری پر کردن گودها نیست، بلکه اولویت آغاز پروژه است و مطلوب ما این است که مالکان پروژه را بسازند؛ چرا که اساسا پر کردن، رفع خطر موقت است اما زمانی که گود سال‌ها رها می شود چاره‌ای جز پر کردن باقی نمی‌ماند، مثلا گودی در منطقه ۶ تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب وجود دارد که بیش از ۳۰ است رها شده است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 5729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =