میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر ضمن پرداختن به آیین نامه ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط دولت که در بیست و سوم تیرماه جاری ابلاغ شده اظهار کرد: براساس ماده ۴ این آیین نامه خودروهای وارداتی از لحاظ ضوابط فنی باید دارای شرایطی باشند که قسمتی از آن مربوط به سن این خودروهاست. سن خودروها در زمان ورود به کشور بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال تعیین شده و تنها خودروهای مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ مجاز به ورود به کشور می باشند.
وی با توضیح این مساله که این خودروها باید از لحاظ ایمنی و آلایندگی دارای یک سطح استاندارد مشخص که در آیین نامه اعلام شده باشند افزود: با توجه به اینکه این خودروها کارکرده هستند و نحوه نگهداشت و استفاده از آن برای وارد کننده مشخص نیست، بدون تردید لازم است که این خودروها علاوه بر احراز شرایط استاندارد تعیین شده در آیین نامه؛ پیش از ورورد به چرخه تردد کشور صحت سلامت و حفظ شرایط استاندارد تولیدشان کنترل و ارزیابی شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با تاکید بر اینکه استاندارد تولید یورو ۵ برای وسیله نقلیه دال بر حفظ شرایط این استاندارد بعد از گذشت سه سال نیست و ممکن است کاتالیست این خودروها به دلایل مختلف نظیر نقص در سیستم سوخت رسانی و برق از شرایط کارکرد صحیح خارج شده باشد و دیگر این خودرو شرایط استاندارد هنگام تولید را حفظ نکرده باشد، اظهار کرد: براساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال و خودروهای عمومی به مدت یک سال از انجام معاینه فنی معاف هستند. در حال حاضر خودروهای شخصی تولید داخل تیر ۱۳۹۹ و ما قبل و خودروهای وارداتی تولید جولای ۲۰۲۰ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند. با توجه به این مسئله بخش عمده ای از این خودروها باید آزمون معاینه فنی را حتما پشت سر بگذارند و به دستگاه های تصمیم ساز در این حوزه پیشنهاد می شود جهت اطمینان از سلامت و صحت این خودروها و داشتن شرایط استانداردهای آلایندگی و ایمنی پیش از ترخیص، مکلف به اخذ گواهی معاینه فنی شوند.
میرزایی قمی ضمن اعلام آمادگی جهت استقرار واحدهای پرتابل معاینه فنی در مبادی ورودی این خودروها گفت: با توجه به زیرساخت های موجود در مراکز معاینه فنی شهر تهران جهت استقرار واحدهای سیار معاینه فنی در محل ترخیص این آمادگی وجود دارد خودروها با شرایط ویژه با استانداردهای ابلاغی وزارت صمت در بخش ایمنی و سازمان حفاظت محیط زیست در بخش آلایندگی مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد.-
به گزارش شهر، در تهران دو سطح معاینه فنی؛ معاینه فنی عادی و معاینه فنی برتر انجام می شود و در فرایند انجام معاینه فنی برتر وضعیت کارکرد کاتالیست قابل کنترل و ارزیابی است.
انتهای پیام/
نظر شما