۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 5802

پایتخت در محاصره گودها/۵

گودهای تهران نقطه بی دفاع شهری هستند

احصاء گودهای تهران از سوی شهرداری در معاونت خدمات شهری، عمران و مناطق
 گودهای تهران نقطه بی دفاع شهری هستند

شهر: مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه گودهای تهران نقطه بی دفاع شهری محسوب می شوند گفت: گودها پراکندگی زیادی دارند و باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره گودها پر خطر تهران با اشاره به اینکه این گودها عموما مربوط به سنوات گذشته می شوند، بیان کرد: اخیرا گروهی از معاونت خدمات شهری، عمران و مناطق در کل شهر این گودها را رصد کرد و همه نقاطی که گودها وجود داشتند را احصاء شد تا پراکندگی جغرافیایی آنها به دست آید و مشخص شود تا چه اندازه می توانند ایجاد خطر کنند.

او ادامه داد: این موارد جمع بندی شده و به مناطق نیز ارسال و مکاتباتی انجام شده که این گودها را به هر شکلی که شده تعیین تکلیف کنند. شهردار تهران نیز اخیرا به مناطق اعلام کرده اند که این گودها باید تعیین تکلیف شوند.

عطایی ادامه داد: بعضی از این گودها می توانند خطرآفرین باشند و تنها موضوع بارندگی و آب نیست. برخی از این گودها خیلی عمیق هستند. وقتی گود در سطح شهر بدون حصار وجود دارد که شهروندان ممکن است داخل آنها بیافتند خطرناک هستند. این گودها اغلب مربوط به پروژه هایی بوده که قرار بوده است انجام شود اما به هر دلیلی انجام نشده و در همان مقطع باقی مانده است. اغلب مالکان هم شخصی هستند.

او با اشاره به اینکه این گودها در تملک به شهرداری نیستند، توضیح داد: اگر هر کدام از این گودها متعلق به املاک شهرداری بود سریعا تعیین تکلیف می شد، این گودها مالکان شخصی دارند.  

عطایی ادامه داد: در زمان بارش در صورتیکه آب درون این گودها جمع شود می تواند ایجاد خطر کند. گودچاله هایی که در جنوب غرب تهران و در منطقه ۱۸ قرار دارند و مربوط به سنوات گذشته هستند که آنجا معدن شن بوده است و خیلی خطرناک هستند.

او گفت: البته منطقه دائما در حال انجام کارهای کارشناسی است و تمهیداتی را در نظر می گیرد اما باید دانست  متولی این گودچاله ها تنها شهرداری نیست و سازمان های دیگری هم هستند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: تعداد گودهای تهران و پراکندگی آنها به شکلی است که هر منطقه می تواند برای آن تعیین تکلیف و مشکل را رفع کند که یا پر شود و یا مالکان موظف شوند که در مورد آنها اقدام کنند. به هر حال این گودها در سطح شهر خطرآفرین هستند و یک نقطه بی دفاع شهری محسوب می شوند و بعضا افراد بی خانمان داخل همین گودها را برای خودشان به عنوان یک خلوتگاه تبدیل کرده اند. گودها از جوانب مختلف می توانند به شهر آسیب برسانند.

عطایی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون هیچ یک از این گودها منجر به حادثه یا خطری در شهر بوده اند، بیان کرد: در این مورد می توان به گودچاله های منطقه ۱۸ اشاره کرد. در بارش فروردین امسال که حجم زیادی هم داشت در حالی که رودخانه کن از کنار این گودچاله ها عبور می کند دائما این نگرانی وجود داشت که فاصله روخانه کن با این گودهایی که هر کدام ۲۰ تا ۳۰ متر عمق دارد و قبلا داخل آنها شن بوده است باعث شکستن دیواره رودخانه شود و این گودچاله ها پر از آب شوند. سرریز شدن گودچاله ها باعث می شد که آب به بزرگراه و خانه های زیردست سرزیر کند و مشکلات زیادی ایجاد کند.

او در این مورد که آیا پرکردن گودها در زمان بارندگی مشکل را حل می کند یا حتما باید گودها با نصب سازه ایمن شوند، گفت: این گودها متعلق به مالک خصوصی هستند و قرار بوده است که پروژه ای در آن منطقه انجام شود. در این مورد مالکان باید موظف به تعیین تکلیف شوند. اگر بنا به ساخت و ساز باشد که باید سریعتر انجام شود و این مشکلات رفع می شود. اما اگر قرار است این گودها پر شود، اصولی وجود دارد که باید بر اساس همان اصول عمل شود. قطعا خاک دستی در زمان باران نشست خود را دارد اما نکته مهم در مورد گودها تعیین تکلیف آنهاست، بعد در مورد نوع خاک می توان تصمیم گیری کرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 5802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =