خیابان ولیعصر باید با نگاهی منسجم و واحد ساماندهی شود

شهر: کل محور ولیعصر با توجه به اهمیت و فضاهای اجتماعی، کالبدی، فضای سبز، تاریخچه و بناهایی که در آن وجود  دارند و مکان رویدادهایی که در این محور شکل گرفته نیاز به این دارد که با یک نگاه منسجم و واحد ساماندهی شود و این کار در اختیار نهادی که وظیفه اش ساماندهی است قرار گیرد.

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ در گفتگو با خبرنگار شهر درباره طرح تفصیلی خیابان ولیعصر (عج) و ساماندهی این خیابان گفت: خیابان ولیعصر خیابانی خاص در کشور و خاورمیانه است که از مناطق ۱۱، ،۶ ، ۳ و ۱ عبور می کند و ادامه توسعه تهران در امتداد همین خیابان شکل گرفته و هر کدام از این مناطق شاکله کالبدی خود را دارند و در مقطع زمانی خود به وجود آمده اند و بنابراین شرایط فضایی و کالبدی متفاوتی را دارند.

او افزود: منطقه ۱۱ به چند بخش تبدیل می شود؛ پردیس حکومتی، بافت قدیمی و ارشمند میراثی و فعالیت های تجاری که از جمله این بخشها هستند همچنین قسمتی نیز به توسعه جدید تهران بر می گردد یعنی تهران معاصر که بعد از حذف دروازه ها اتفاق افتاد. شکل کامل این مباحث در منطقه ۶ اتفاق می افتد که در زمان پهلوی اول به تدریج  تشکیل می شود  و تا پایان این خیابان، هر کدام از این بخش ها به تدریج شکل گرفتند.

فرهادی با بیان اینکه طبیعی است که به یک شکل نمی شود به همه این بخش ها نگاه کرد و باید هر بخش با شرح حال و شرایط آن بخش مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: طرح ساماندهی نیاز به بازنگری دارد و مثلا ما نمی توانیم کل محور را پهنه S۱۲۲ قرار دهیم و همه املاکی که در این خیابان هستند بر اساس این پهنه بندی به این شکل توده گذاری شوند.

شهردار منطقه ۶ در ادامه با تایید نظر سخنگوی شورای شهر مبنی بر سپردن طراحی ساماندهی خیابان ولیعصر به معاونت شهرسازی و معماری به جای سازمان زیباسازی ، عنوان کرد: اشکالی که در این مساله وجود دارد پراکندگی است که در بازنگری ها و ساماندهی های در حال انجام است. به عنوان مثال برای بحث ساماندهی سازمان زیباسازی باید کارهای اجرایی که به این سازمان اعلام می شود به لحاظ ساماندهی و زیباسازی انجام دهد اما می بینیم که با طرحهایی که تهیه می کند رسما ضابطه و مقررات تولید می کند یعنی کاری که وظیفه معاونت شهرسازی است را سازمان زیباسازی انجام می دهد که قاعدتا این سازمان مرجع این اتفاق نیست و سازمان زیباسازی نباید به سمت تولید ضوابط و مقررات پیش برود.

او با بیان اینکه برای میدانها و گره هایی  مانند میدان راه آهن ، کارگر، ولیعصر، ونک و تجریش که در این مسیر قرار می گیرند جداگانه طرح هایی تهیه شده و اخیرا میدان ولیعصر مصوبه موردی گرفته شده است، گفت: این که این طرحها با یکدیگر هماهنگ و همراه باشند و از هم تبعیت کنند بسیار مهم است. اگر صرفا به صورت مقطعی قسمتی از فضای این محور را در نظر گرفته شود و ساماندهی شود، اتفاق درستی نیست و بعدها قطعات این پازل به درستی در کنار هم قرار نمی گیرد. بنابراین کل محور ولیعصر با توجه به اهمیت و فضاهای اجتماعی، کالبدی، فضای سبز، تاریخچه و بناهایی که در آن وجود دارند و مکان رویدادهایی که در این محور شکل گرفته نیاز به این دارد که با یک نگاه منسجم و واحد ساماندهی شود و این کار در اختیار نهادی که وظیفه اش ساماندهی است قرار گیرد.

فرهادی با بیان اینکه در بحث ساماندهی خیابان ولیعصر(عج) هر منطقه ای برای خود اقداماتی انجام داده است، افزود: شهردار تهران به این بحث ورود کرد و ستادی را ایجاد و مشاوری را با عنوان ستاد اجرایی برای این کار تشکیل داد و کارشناسانی را از داخل و خارج شهرداری در آن ستاد و در هر منطقه به فراخور شرایط آن قرار داد تا ساماندهی به گونه ای رقم بخورد که این محور قابلیت ثبت جهانی را داشته باشد.

او با بیان اینکه جلسه این ستاد در یکی دو هفته آینده تشکیل خواهد شد، یادآور شد: اولین منطقه ای هستیم که این ساماندهی را شروع کنیم و حتی این تدبیر اندیشیده شده که بتوانیم ساماندهی را در منطقه به صورت  فاز به فاز انجام دهیم و طرح هر بخش را قبل از آماده شدن مطالعه بعدی و برای از دست ندادن فرصت، به لحاظ مبلمان و طراحی شهری، ساماندهی جداره ها و جداره سازی اجرا کنیم.

فرهادی با تاکید بر رعایت ضوابط لازم در این بحث ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در بر ولیعصر و در پهنه های S۱۲۲ باید انجام می شد که غالبا انجام نشده، سه متر عقب نشینی است. در اغلب گود برداریها و املاک بزرگی که بویژه از پارک وی به بالا واقع شدند، اما این سه متر رعایت نشده و یا اینکه در همکف رعایت شده و در زیرزمین ها رعایت نشده است که سبب آسیب به ریشه درختان می شود.  بر همین اساس در مقطعی معاونت شهرسازی بخشنامه ای صادر کرد که باید این عقب نشینی در خیابان ولیعصردر زیر زمینها رعایت شود و بحث صد درصد بودن در زیرزمینهای منفی ۲ به بعد در ارتباط با خیابان ولیعصر کنسل شد تا درختان ارزشمند این محور حفظ شوند که البته در اجرا توجه چندانی به این بخشنامه نمی شود.

شهردار منطقه ۶ در پایان با ابراز امیدواری درباره تسریع در ثبت جهانی این محور گفت: بحث هایی مانند ساماندهی جداره ها، توده گذاری ها، مبلمان و طراحی شهری، هدایت آب های سطحی، نورپردازی، فضای سبز، بحث های ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی هر کدام باید به عنوان یک پیوست برای ساماندهی این محور در نظر گرفته شوند تا این محور شاخص بودن خود را به عنوان محور جهانی نشان دهد.

پهنه سکونت S، قسمتهایی از شهر است که وجه غالب آن، کار و فعالیت بوده و سهم سکونت در آن بسیار محدود و  تابع نظم عمومی این پهنه و فضاهای کار و فعالیت است. تعیین و تدقیق این پهنه در محدوده شهر، برای متمایز کردن پهنه های کار و فعالیت از سایر پهنه ها، به ویژه سکونت است، تا ضمن ارتقاء کیفیت محیط شهری، رونق فعالیت در فضاهای شهری میسر شود. این پهنه در عرصههای بسیار متراکم فعالیت با دسترسی های ضعیف و استقرارهای خطی و پراکنده محدود شده و در مراکز جدید و پهنه های مستعد و رو به توسعه شهری، با دسترسی های مناسب به معابر اصلی، خطوط و ایستگاههای اصلی مترو گسترش یافته است.

پهنه S ۱۲۲ نماد عملکرد در مقیاس فرا منطقه ای بوده که بر اساس دستورالعمل اجرایی برای حداقل قطعات ۱۵۰۰ مترمربعی با گذر ۱۶ متر بوده و حداکثر ۴۴۰ درصد تراکم مجاز برای حداکثر ۹ طبقه می باشد.

خبرنگار: علی سی پی

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 5824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =